به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایسنا، تعرفه‌های اتحادیه اروپا، هجوم خودروهای الکتریکی ساخت چین را در ماه جولای کاهش داد، زیرا این اتحادیه برای محافظت از خودروسازان خود در برابر رقابت کم هزینه تحت تاثیر قرار گرفت.

بر اساس تحقیقات، تعداد خودروهای برقی جدیدی که خودروسازان چینی مانند بی‌وای‌دی و ام‌جی سایک موتور در ماه گذشته در اتحادیه اروپا به ثبت رسانده‌اند، نسبت به ژوئن 45 درصد کاهش یافته است. این کاهش ممکن است به دلیل عجله خودروسازان برای تحویل خودروهای برقی به نمایندگی‌ها قبل از اعمال عوارض اضافه شده در پنجم جولای بزرگنمایی شده باشد.

ماتیاس اشمیت، تحلیلگر مستقل خودرو در برلین اظهار کرد که ما شاهد فشار زیادی از سوی تولیدکنندگان چینی برای خالی‌کردن ذخایر در ماه ژوئن بودیم و این احتمالا باعث اتمام موجودی شده است.

تعرفه‌های موقت که عوارض واردات را تا 48 درصد افزایش می‌دهد، به منظور محافظت از صنعت مهم اتحادیه اروپا در برابر رقبای چینی است که از مزایای ساختاری در زمینه‌های مهم مانند فناوری باتری که از یارانه‌های دولتی بهره می‌برند، برخوردارند. تنش‌های سیاسی همچنان بالاست و پکن تهدید کرده است که در میان مذاکرات برای حل این موضوع، اقدام متقابل خواهد کرد.

به طور کلی، برندهای چینی با کاهش 36 درصدی فروش خودروهای برقی برای 16 کشور مورد بررسی تایید شدند. بی‌ام‌و، استلانتیس و تسلا نیز خودروهای برقی ساخت چین را وارد می‌کنند که مشمول تعرفه‌های اتحادیه اروپا هستند. در ارقام جولای اطلاعات اندکی وجود دارد که نشان دهد برندهای چینی جاه‌طلبی خود را برای گسترش در اروپا، سومین بازار بزرگ منطقه ای خودرو در جهان پس از آسیا و ایالات‌متحده، کاهش داده‌اند.

از آغاز سال 2019، ام جی کارز، بی وای دی و سایرین به طور پیوسته رشد کرده‌اند و سهم آنها از بازار خودروهای برقی اتحادیه اروپا در ماه جولای به 8.5 درصد رسید که نسبت به 7.4 درصد در سال گذشته افزایش یافته است. در حالی که خودروهای برقی هنوز بخش کوچکی از کل بازار اروپا را تشکیل می‌دهند، در طول زمان با کنار رفتن تدریجی خودروهای احتراقی، تسلط خواهند یافت.

بی‌وای‌دی در ماه جولای سه برابر بیشتر از یک سال قبل خودروهای برقی را در 16 بازار فروخت. ام جی، بخشی از شرکت خودروسازی سایک دولتی چین، در ماه جولای نسبت به سال قبل 20 درصد کاهش داشت. بی‌وای‌دی، پرفروش‌ترین برند خودروی چین، به گسترش خود در اروپا ادامه می‌دهد و حمایت مالی آن از مسابقات فوتبال یورو 2024 در آلمان، این شرکت را در معرض پنج میلیارد بیننده تلویزیونی قرار داد.

در حال حاضر، راهبرد قیمت گذاری بی‌وای‌دی در اروپا پس از اعمال تعرفه‌ها بدون تغییر باقی مانده است. تعرفه‌های جدید پس از آن وضع شد که تحقیقات اتحادیه اروپا نشان داد پکن به صنعت خودروهای برقی خود تا حدی یارانه می‌دهد که به خودروسازان این بلوک آسیب اقتصادی وارد کند.

بحث تعرفه با کاهش رشد جهانی خودروهای برقی همزمان شده است که بر تولیدکنندگان در سراسر مناطق فشار وارد کرده است. سیاستگذاران اتحادیه اروپا به دنبال ایجاد تعادل در حفاظت از مشاغل با هدف حذف تدریجی خودروهای جدید سوخت فسیلی تا سال 2035 هستند.

ارقام دیتا فورس در ماه جولای شامل بزرگترین بازارهای اتحادیه اروپا مانند آلمان، فرانسه و ایتالیا می‌شود. به گزارش دیتا فورس، در آلمان، برندهای چینی 8 درصد از ثبت نام خودروها را در ماه جولای تشکیل می‌دهند که نسبت به 13 درصد در ژوئن کاهش یافته است. در فرانسه این کاهش از 8 درصد به 5 درصد رسید. در بریتانیا، که عضو اتحادیه اروپا نیست، برندهای چینی جایگاه خود را به دست آوردند.

بلومبرگ گزارش کرد که سازندگان اروپایی از جمله فولکس واگن و استلانتیس با همتایان چینی شراکت خود را برای کمک به کاهش هزینه‌ها و ماندن در رقابت با خودروهای برقی ثبت کرده‌اند. خودروسازان چینی همچنین در حال تسریع برنامه ریزی برای مونتاژ خودروهای برقی در اروپا هستند.

source

توسط khodrocamp.ir