حسن کریمی سنجری مدیر پروژه برقی سازی در وزارت صمت در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری جوان خودرو با بیان فناوری V2G یک فناوری جدیدی اظهار کرد: در این فناوری این فرضیه وجود دارد که همانطور که یک خودرو برقی می تواند برق بگیرد این فناوریکمک می کند خودرو هم به شبکه برق را واگذار و حتی بفروشد.
وی افزود: این فناوری به ایجاد زیرساخت، سرمایه گذاری و دانش دارد و نحوه عملکرد آن بدین شکل است که یک خودرو در ساعاتی کهشبکه برق در اوج قرار ندارد برق خود را دریافت و باتری اش را پر می کند و بعد در ساعاتی که شبکه در اوج مصرف قرار دارد برقمازاد باتری خود را که نیاز ندارد به شبکه واگذار می کند یعنی عملیات انتقال برقی از خودرو به شبکه انجام می شود که به آن V2G گفته می شود.
مدیر پروژه برقی سازی در وزارت صمت با اشاره به خاصیت های V2G تصریح کرد: خاصیت این فناوری ای است که شما از طریقخودروها می توانید ترافیک شبکه برق را بهتر مدیریت کنید و البته برای مصرف کنندگانی که وارد این فناوری می شوند منافعی دارد.
کریمی سنجری خاطرنشان کرد: در همه کشورهای دنیا موضوع زمان استفاده از برق مطرح است به طور مثال کشور کره جنوبی در اینرویکرد رتبه و امتیاز خوبی دارد و ما وقتی به جدول استفاده از برق در این کشور مراجعه می کنیم متوجه خواهیم شد که در ساعاتی ازشبانه روز که تقاضا برای برق در اوج قرار دارد قیمت برق در هر کیلو وات تا ۲ برابر قیمت در ساعات غیر اوج باری است از این رومصرف کننده در زمانی که اوج باری نیست باتری خودرو را پر و در مرحله اوج آن را می فروشد.
وی درباره اینکه آیا خودروهای برقی موجود در تهران می توانند به خانه های خود برق دهند تاکید کرد: این روند باید زیرساخت اشایجاده شود و ما همانطور که ایستگاه شارژ را برای خودروهای برقی تامین کردیم باید همان ایستگاه شارژ به فناوری دریافت برق ازخودرو را داریم که این موضوع هنوز در کشور ما اجرایی نشده است.
مدیر پروژه برقی سازی در وزارت صمت گفت: زمانی ما می توانیم مثل کره جنوبی سرانه تعداد نقاط شارژمان به خودروهای برقی در رتبهاول قرار گیرد که ایستگاه های شارژ ما هم بتوانند به صورت V2G و G2V عمل کنند.
کریمی سنجری اظهار کرد: ما در ایستگاه شارژ خودروهای برقی وقتی G2V استفاده می کنیم یعنی برق می گیریم و وقتی از V2G استفاده می کنیم یعنی برق می دهیم و استفاده از این فرآیند به یک فناوری و برنامه سخت افزاری نیاز دارد و این طرح در شهرهایی کهجدول مصرف برقی دارند کارآیی بسیاری دارد.
وی افزود: نقطه پیشرفته این فناوری با تعبیه یک برنامه سخت افزاری این است که شما می توانید از برق خودرو در جهت انتقال برق بهمنزل خودتان اقدام کنید که به این فناوری V2G می گویند.
مدیر پروژه برقی سازی در وزارت صمت درباره فناوری V2V نیز تصریح کرد: این فناوری یعنی در خودرو می توانند با هم ارتباط بگیرندیعنی خودروهای برقی می توانند از طریق بلوتوث و استاندارهای دیگر در حوزه انتقال برق و موضوعات دیگر چون اطلاعات ترافیکی وایمنی به یکدیگر کمک کنند.
کریمی سنجری درباره اینکه آیا خودروهای برقی وارد شده به ایران قابلیت V2V را دارند خاطرنشان کرد: خودروهای متصل قابلیتاتصال به این فناوری را دارند اما ما برای تحقق این امر به فناوری سخت افزاری و نرم افزاری دارند از این رو تحقق این امر درکشورمان به دلیل عدم وجود سرورها و بستر نرمافزاری وجود ندارد.
وی تاکید کرد: یک رویکرد مهم در معقوله V2V این است که امکان ارتباط در این فناوری نه تنها با با خودرو وجود دارد بلکه راننده میتواند با علائم ترافیکی از طریق بلوتوث و یا وای فای ارتباط خود را برقرار کند.
مدیر پروژه برقی سازی در وزارت صمت گفت: در آینده خودروهایی به وجود خواهند آمد که کنترل آنها با نرم افزار خواهد بود که در حالحاضر در کشورهای پیش رو جهان این رویکرد محقق شده است.
وی درباره اینکه آیا برای استفاده از فناوری های جدید در وزارت صنعت رویکردی اتخاذه شده است اظهار کرد: ما اولین بار است کهخودروهای متصل را به کشور وارد کردیم از این رو ما تازه در حال اجرای دانش خودروهای برقی در کشور هستیم که برای ادامه اینمسیر بدون شک وزارت ارتباطات باید همراه وزارت صنعت باشد.
مدیر پروژه برقی سازی در وزارت صمت با اشاره به جلسات برگزار شده با وزارت ارتباطات افزود: قطعا ما اگر بتوانیم از مرحله اولخودروهای برقی یعنی ایجاد زیرساخت، فرهنگ سازی تقاضا و بهره برداری از خودروهای برقی عبور کنیم بدون شک می توانیم مراحلدیگر را هم انجام دهیم.
کریمی سنجری تصریح کرد: اجرای مرحله اول خودروهای برقی به دلیل اینکه با همکاری خوبی از سوی سایر دستگاه ها روبه نشدهاست به طولانی در حال سپری است و ما هنوز در مرحله فرهنگ سازی تقاضا داریم و درست است که بیش از ۶ هزار دستگاه وارد کردیماما بیشتر از ۳۰۰ الی ۴۰۰ دستگاه وارد بازار نشدند از این رو ما هنوز نتوانستیم برای استفاده از خودروهای برقی در جامعه فرهنگسازی کنیم.
وی خاطرنشان کرد: ما اگر در استفاده از خودروهای برقی به یک مرحله پایدار بشویم می توانیم وارد فناوری های جدید در حوزه استفادهاز خودروهای برقی شویم.
انتهای پیام/
source