برای پیشرفت در حوزه خودرو روی تخصصگرایی و تربیت نیرو کار ویژه نشده است

رستگار یوسفی، نماینده پاوه در مجلس دوازدهم، در خصوص اوضاع و احوال نابهسامان صنعت و بازار خودرو به خبرنگار اسب بخار گفت: «برای موفقیت در هر بخشی و یا اصلاح حوزهای که با مشکلات و مسائل مختلفی دست و پنجه نرم میکند، نیازمند اراده هستیم.»
وی افزود: «به قول مرحوم سهراب سپهری «چشمها را باید شست، جور دیگر باید دید». از اینرو بدون تعارف باید بگویم که پنج دهه است که از خودروسازان داخلی حمایت میشود، اما همچنان خبری از رضایت مردم نیست.»
عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها تصریح کرد: «حمایت بسیاری قویای از خودروسازان شده است، اما همه شاهد کیفیت و وضعیت کنونی صنعت خودروسازی داخل هستیم. این در حالی است که خودروسازان از معافیتهای مالیاتی هم برخوردار هستند.»
یوسفی اظهار داشت: «وقتی فضا، فضای غیررقابتی باشد، هر محصولی را تحویل مردم دهید، وضعیت همین میشود که میبینید. مردم به حق گله دارند و از طرفی چون نیاز به خودرو دارند باید همین محصولات بیکیفیت را بخرند.»
وی یادآور شد: «خودرو، جزو جداییناپذیر زندگی بسیاری از خانوادهها شده است، یعنی این کالا، یک کالای مصرفی است و در زندگی امروز، کمتر کسی است که به آن احتیاج نداشته باشد.»
نماینده پاوه گفت: «هدف باید ایجاد رضایت در بین مردم باشد. ما باید بگذاریم سه، چهار شرکت دیگر در کنار دو خودروساز داخلی، کار کنند تا با ایجاد فضای رقابتی سالم، مردم به عنوان مشتری حق انتخاب داشته باشند.»
عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها افزود: «اصلاً قابل قبول نیست که مردم برای تحویل خودرو، گاهی تا یک سال در نوبت باشند. حال این موضوع به کنار، واقعاً زیبنده مردم است که ماهها در انتظار تحویل خودرو باشند و آنگاه محصولی را تحویل بگیرند که در بدترین سطح کیفیت است؟ متأسفم که همه این اتفاقات میافتد و مردم باید برای این رویه، هزینه بالایی را هم پرداخت کنند.»
وی تصریح کرد: «ما در حوزه نانو، هوافضا، پزشکی و… با وجود تحریمها به دستاوردهای قابل ملاحظهای رسیدم، حال باید پرسید چرا در صنعت خودرو علیرغم این همه حمایت، نتوانستیم رضایت عمومی ایجاد کنیم؟»
رستگار یوسفی گفت: «بروید سابقه چین در صنعت خودروسازی را ببینید. مگر چین کی وارد این حوزه شد؟ اما حال ببینید به کجا رسیده است و به لطف تلاشها چهقدر توانسته است هم اشتغالزایی کند و هم ارزآوری.»
نماینده پاوه اظهار داشت: «برای پیشرفت در حوزه خودرو باید روی تخصصگرایی و تربیت نیروی کار ویژه کرد، اما به نظر در این بخشها خیلی ضعیف عمل شده است. از طرفی، کار بدون تعهد، خروجی مقبولی ندارد و من حقیقتاً خیلی تعهدی را در این راستا ندیدم.»
وی یادآور شد: «خواستن، توانستن است. ما در همه زمینهها تحریم هستیم و اگر قرار بود هیچ پیشرفتی رخ ندهد، در هیچ بخشی رخ نمیداد، اما در جاهایی که اراده و نیاز بود، موفق شدیم. موضوع خودرو هم بحث جدی است. مردم مصرفکننده هستند و نیاز مبرم به این محصول دارند، پس باید همت کرد و فضا را به طور جدی تغییر داد.»
یوسفی در پایان گفت: «یکی از موضوعات مهم که مسیر موفقیت در صنعت خودرو را هموار میکند، ثبات مدیریتی و دوری از سیاستزدگی است. فردی که در صنعت خودروسازی به عنوان مدیر انتخاب میشود، لااقل نیازمند یک فرصت پنج ساله است. معنی ندارد که دولتها تعییر کنند و در ادامه مدیران این بخش هم جابهجا شوند. کار تخصصی را باید از کار سیاسی تفکیک کرد، اگر بنا به پیشرفت داریم.»
مصاحبهکننده: محمد آیتی
بازار خودرو صنعت خودرو
source