آیا دولت چهاردهم سمت و سویی جدید به صمت کشور می دهد؟

با توجه به انقادهایی که هنوز نسبت به برخی وزرای پیشنهادی مانند صمت وجود دارد، به نظر می رسد آنها برای رأی نظر موافق، کار سختی در مجلس داشته باشند. با این حال، پرسش این است که دولت چهاردهم سمت و سویی جدید به صمت کشور می دهد؟
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، شاید از منظر برخی منتقدان و کارشناسان، محمد اتابک گزینه مناسبی برای تصدی کرسی وزارت صمت نباشد، به باور این بخش از منتقدان او فاقد شناخت کافی از ساختار صمت کشور است. این نقد شاید در مورد خودروسازی بیشتر از سایر بخش های صنعت، معدن و تجارت وارد باشد.
به گفته این بخش از منتقدان وی پیشتر در دوره ای معاون اقتصادی و مدیر عامل صنایع معدنی بنیاد مستضعفان بوده و با حوزه صنعت، معدن و تجارت آشنا نیست و حتا طبق اطلاعات کسب شده فعالان این بخش ها نیز وی را نمی شناسند.
اتابک در دوره فعالیت در بنیاد مستضعفان، مدیریت صنایع معدنی را بر عهده داشت که اصولاً قابل قیاس با حجم فعالیت های سه گانه وزارتخانه بهخصوص تجارت و بازرگانی نیست.
منتقدان اتابک می گویند: «مسلماً وضعیت بحرانی تجارت خارجی کشورمان با تراز تجاری منفی ۱۷ میلیارد دلار در سال گذشته و عدم بازگشت ارز صادراتی به چرخه اقتصادی، رکود در تولید داخلی و عدم بازاریابی مؤثر برای رونق صادرات، بحران و زیاندهی صنعت خودروی کشورمان طی سالهای اخیر و نارضایتی مردم از وضعیت بازارهایی نظیر خودرو و لوازم خانگی، از جمله مشکلات و چالشهایی است که حل و فصل آن توسط وزیری که تجربه کاریِ کمتری در حوزه تجارت و بازرگانی و صنعت خودرویی دارد با اما و اگر همراه است.»
با این حال، اتابک در این مسیر تنها نبوده و نیست. پیش از وی نیز در دولت های قبلی افرادی در مسند امور قرار گرفته اند که نه تنها فاقد تجربه مدیریت بودند، بلکه در این حوزه تخصص نداشته و با ارکان و اجزای آن نیز آشنا نبوده اند.
در این موارد، اصولاً فردی که به عنوان وزیر انتخاب می شود، اگر شخصا تبحر و شناخت کافی نداشته باشد، سعی می کند که با انتخاب معاونان و مشاوران توانمند و آگاه این نقیصه را برطرف کند و خود به مدیریت امور بپردازد.
در دولت قبلی هم شاهد چنین اتفاقی بودیم. وزیر صمت اول دولت سیزدهم، فرد شناخته شده ای در صمت کشور نبود. به همین منظور او برای این که بتواند نیازهای بازار خودرو را برطرف کند، سراغ افرادی رفت که یا از دانش آکادمیک برخوردار بودند و یا این که درخودروسازی سابقه و تجربه داشتند.
البته وضعیت بازاری که فاطمی امین تحویل وزیر بعدی داد نشان می دهد که او در انتخاب تیم خودروییاش موفق نبوده است. شاهد مدعا اینکه هیچ کدام از اعضای تیم خودروییاش موفق به اتمام دوره فعالیت خود تا پایان عمر کوتاه دولت سیزدهم نشدند.
وضعیت امروز بازار خودرو کاملاً نشان می دهد که آن ها در این زمینه موفق عمل نکرده اند. بنابراین از این محل نمی توان به اتابک یا پزشکیان به عنوان کسی که او را برای وزارت صمت معرفی کرده است، خرده گرفت. در این شرایط، هم نقش مجلس و هم نقش خود اتابک در صورت اخذ رأی اعتماد بسیار مؤثر است.
به بیان ساده، نمایندگان با توجه به تجربه ای که پیشتر به دست آمده و همچنین تحلیل درست چرایی وضعیت امروز بازار، باید زیر و بم برنامه های اتابک را دربیاورند. باید ببینند که آیا وی توان محقق کردن وعده هایش را دارد یا اینکه صرفاً می خواهد وزیر شود. اگر به نتیجه رسیده و به او رأی اعتماد دادند، اتابک باید با انتخاب افراد مناسب، نقدی را که به وی وارد می کنند به مسیری جدید هدایت کند.
البته برخی حاشیه ها از حضور افرادی خبر می دهند که خودشان کارنامه موفقی در صنعت خودروسازی کشور ندارند. با این حال به نظر می رسد که هم نفر اول کابینه و هم وزیر صمت دولت باید بدانند که مردم دیگر چندان طاقت آزمون و خطا ندارند. قرار نیست که باز هم برخی افراد تزهای دانشگاهی خود را به وزرات صمت بیاورند.
اگر اتابک شناخت کافی و مناسب از صنعت خودروسازی ندارد، باید سراغ افرادی برود که از یک سو، کارنامه روشنی دارند و از سوی دیگر، بتوانند جامع عمل کنند. بازار خودرو به عرضه های مستمر و حجیم نیاز دارد. کسی که قرار است مغز متفکر خودرویی وزارت صمت باشد، باید تمام اجزا را بشناسد و جوانب را بسنجد. بازخوانی و بررسی عملکرد تیم خودرویی دولت قبل می تواند نمونه بارزی برای مطالعه و پرهیز از اشتباه های مکرر باشد.
دولت چهاردهم محمد اتابک وزارت صمت وزیر صمت
source