بازار هنوز مزه خودروهای وارداتی را نچشیده است

موانع واردکنندگان خودرو
موانع واردکنندگان خودرو

میراث نامبارک ممنوعیت واردات خودرو در حالی از دولت های دوازهم و سیزدهم به دولت چهاردهم رسیده که بازار هنوز مزه خودروهای وارداتی را نچشیده است. در این شرایط، آیا سکان‌دار جدید صمت می تواند دست اندازها و موانع را از پیش پای واردکنندگان بردارد؟


آریزو 8


آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، واردات خودرو به یکی از اصلی ترین و جدی ترین خواسته های مردم و بازار خودرو بدل شده است. این اواخر هم که گرفتار زورآزمایی وزارت صمت شده است. با توجه به داستان توقف ثبت سفارش و مشکلات ناشی از کمبود ارز، حرکت تازه ای صورت نگرفته است، البته این موضوع به دلیل جابه‌جایی دولت و تغییر چهره کابینه چندان به چشم نمی آید.

در حال حاضر، چگونگی واردات و تخصیص ارز و چرایی توقف ثبت سفارش و مسائلی از این قبیل تحت الشعاع انتقال قدرت و تعیین تکلیف وزیر و تیم جدید وزارت صمت قرار گرفته است.

البته در زمانی هم که در ظاهر اوضاع روبه‌راه بود و ادعا می شود که امور طبق روال در حال انجام است، واردات آش دهن سوزی نبود؛ به نحوی که، تنوع، تیراژ و سرعت عرضه و تزریق به هیچ عنوان مثال زدنی نیست. منو همان همیشگی، انتخاب چینی ها با برندهای متفاوت است. حتا برندهای غیر چینی هم از چین می آیند. در بهترین حالت ساخت کارخانه چینی ها در هند است. برخلاف ادعا خبری از کشورها و برندهای متنوع نیست.

بنابراین می توان گفت که هنوز واردات خودرو در ایران فقط به صورت اسمی آزاد شده است و نکته قابل دفاعی در آن وجود ندارد، مگر این که متولیان این امر فقط به شکست قفل ۵ ساله واردات تکیه کنند. البته همین واردات نصف و نیمه نیز به درستی پیش نرفته است. در این زمینه هم شرکت های قدیمی و ریشه دار و هم شرکت های نوپا هنوز نمی دانند که برای آینده باید چه اقداماتی انجام دهند.

مشتریان نیز نمی دانند که بالاخره چه باید کرد؛ آیا به شرکت های نوپا که برندهای غیر چینی تولید چین را عرضه می کنند باید اعتماد کنند؟ یا این‌که منتظر بمانند تا شرکت های قدیمی و شناخته شده محصولات مورد نیاز و خواست آن ها را واردکنند؟ آیا می توانند از شرکت های نوپا که محصولات غیرچینی را عرضه می کنند خرید کنند و توقع خدمات پس از فروش مناسب داشته باشند؟ آیا فعالان واردات می توانند در انتظار بهبود اوضاع و مشخص بودن میزان و نحوه تخصیص ارز باشند؟ آیا دولت جدید می تواند در زمینه تعدیل قیمت ها، همان‌گونه که پزشکیان در مناظرات نسبت به آن انتقاد داشت، قدم بردارد؟ آیا می تواند با کاهش تعرفه واردات، زمینه افزایش تیراژ و کاهش قیمت ها را فراهم کند؟ آیا توان تسهیل واردات و چشاندن مزه آن به بازار را دارد؟ آیا می تواند با چشم پوشی از درآمدزایی آن هم از جیب مردم، زمینه رضایت مردم نسبت به خودروهای وارداتی را فراهم کند؟

۵ امتیاز از ۲ رای

source

توسط khodrocamp.ir