وزارت صمت نیازمند یک وزیر جنگجو

وزیر جنگجو
وزیر جنگجو

با توجه به وضعیت نامساعد بازار خودرو به نظر می رسد وزارت صمت نیازمند یک وزیر جنگجو با قدرت چانه زنی بالاست؛ فردی که بتواند همزمان در جبهه های متفاوت قدرت راهبری و مدیریت داشته باشد و در عین حال بتواند نگاه جزیره ای نداشته و مسئولیت پذیر باشد.


تیگو 7 پلاگین هیبرید


تیگو 7 پلاگین هیبرید

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، فهرست وزاری پیشنهای دولت چهاردهم هنوز به صورت رسمی اعلام نشده است. برخی رسانه با استناد به گفته های منابع از سید محمد اتابک به عنوان گزینه پیشنهادی برای سکان‌داری صمت کشور نام برده اند. پیش از انتشار این فهرست، فضای مجازی، سعید پور زرندی را نزدیک ترین گزینه به ساختمان سمیه معرفی کرده بود. پیش از آن نیز از حسین علائی نام برده می شود. غیر از این افراد گزینه های دیگری نیز مطرح شده بودند که به مرور کمرنگ تر شدند، اما باید دید آیا در این شرایط نام افراد مهم است یا توانمندی و توانایی آن ها در اداره امور اهمیت دارد.

در حال حاضر، مشکلات و چالش های زیادی خودروسازی کشور را محاصره و لحظه به لحظه فشار را بیش‌تر می کند.
مشکلات قیمت گذاری دستوری، فروش اجباری سامانه ای، ایجاد تعهد خارج از توان و بدون مشورت با خودروسازان، کمبود شدید نقدینگی، افزایش میزان زیان انباشته، افزایش میزان بدهی به قطعه سازان و سیستم بانکی، بلاتکلیفی و کندی واردات خودرو، کمبود و عدم تخصیص ارز، نارضایتی مردم از کیفیت خودروها، ترس از تعدیل و اصلاح قیمت ها، تحریم، تغییر قوانین، افزایش فشار تعرفه ها و مسائل خرد و کلان دیگر از جمله دست اندازها و موانعی هستند که در حال حاضر خودروسازان با آن مواجه هستند. گره بخشی از این مشکلات به دستان وزارت صمت بازمی شود، اما برای برخی دیگر خارج از این وزارتخانه تصمیم گیری می شود.

در این شرایط اگر با وزیر صمت دولت چهاردهم قرار باشد باز هم در بر پاشنه قبلی بچرخد، آیا برای صنعت فایده ای خواهد داشت؟ اگر قرار باشد وزیر جدید هم فقط در دایره تعریف شده دور خود بچرخد، آیا اصلاً به تغییر ترکیب کابینه نیازی است؟ اگر وزیر جدید درکی از خصوصی سازی، اصلاح قیمت ها نداشته باشد، می توان به آینده امیدوار بود؟ اگر وزیر جدید نتواند شرایط مورد نیاز صنعت را فراهم و بعد از آن برای افزایش تولید و تغییر مسیر بازار برنامه ریزی کند، آیا بازار خودرو می تواند به آرامش برسد؟ آیا وزیر جدید توان مقابله با لابی گری را دارد؟ آیا وی بعد از گذشت مدتی اسیر جریان پنهان رانت خوار خواهد شد؟ آیا باز هم بعد از مدتی مافیا ورد زبانش می شود؟

به بیان دیگر، وزیر صمت جدید اگر نتواند میان معاونت های این نهاد و همچنین سایر وزارت‌خانه های مرتبط هماهنگی ایجاد کرده و راه را برای تولید و واردات باز کند، از اساس داشتن و نداشتن و بدون و نبودنش هیچ فرقی به حال این صنعت و در اصل مردم نخواهد داشت. تنها به جمعی افرادی اضافه می شود که در کارنامه اش پست وزیر صمتی درج شده است، اما کارنامه‌بازی و کارنامه‌سازی دردی از دردهای این صنعت باز خواهد کرد؟ آیا می تواند خرید خودرو را از یک خیال و رؤیا به واقعیت تبدیل کند؟

۵ امتیاز از ۲ رای

source

توسط khodrocamp.ir