آیا قالیباف تفاوت صنعت خودروسازی و موشک سازی را نمی داند؟

رئیس مجلس شواری اسلامی نشان داده است که همچنان علاقه خاصی به اظهار نظر در حوزه خودرو و مقایسه این صنعت با صنایع موشکی دارد، اما واقعاً آیا قالیباف تفاوت صنعت خودروسازی و موشک سازی را نمی داند؟
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، رئیس مجلس شورای اسلامی صبح دیروز (جمعه، ۱۹ مرداد ماه ۱۴۰۳) در «گردهمایی سالانهٔ طلاب عصر انقلاب»، که در حسینیه جماران برگزار شد، در جمع طلاب حاضر در این رویداد با بیان اینکه بله، ما انقلاب نکردیم که ثروتاندوزی کنیم و به دنبال هوا و هوس برویم تأکید کرد: «اما انقلاب هم نکردیم که تورم ۳۰ تا ۴۰ درصدی داشته باشیم و جز سه کشور انتهای دنیا باشیم که بیش از ۱۰ سال تورم بالای ۴۰ درصد دارد.»
محمد باقر قالیباف در ادامه به تبیین دو نگاه انقلابی و غرب زده در مدیریت مسائل مختلف پرداخت و با اشاره به دو صنعت موشکی و خودروسازی در مقایسه این عرصه گفت: «در حالی که در یک سمت از اتوبان کرج، که صنایع هوافضا مستقر است، به دلیل مدیریت مبتنی بر فرهنگ انقلاب اسلامی و اتکا به فرهنگ ما میتوانیم، پیشرفتهترین موشکها با تکنولوژیهای پیچیده طراحی و ساخته میشود که بخشهایی از این صنعت را در عملیات وعده صادق دیدیم، اما در سمت دیگر اتوبان، صنایع خودروسازی مستقر است و میبینیم گاهی یک خودرو مدت طولانی در پارکینگ معطل یک قطعه است؛ آیا ما که قطعات پیچیده موشکی را میسازیم نمیتوانیم گیربکس خودرو تولید کنیم؟»
وی ادامه داد: «بنده دست تک تک کارگران صنعت خودروسازی ایران و همچنین سرمایهگذارانی که در این بخش سرمایهگذاری کردهاند را میبوسم، اما به دلیل مدیریت غلط و ناکارآمد و غرب زده شرایط کنونی این صنعت باعث بیآبرویی است.»
تفاوت دو صنعت خودروسازی و موشک سازی
البته این اولین بار نیست که نامزد ناکام چهاردهمین دوره ریاست جمهوری به این موضوع اشاره می کند. در خرداد ماه نیز طی سخنانی همین مواضع را تکرار کرده بود.
اما پرسش این است که واقعاً آیا قالیباف تفاوت صنعت خودروسازی و موشک سازی را نمی داند؟ آیا رئیس مجلس شورای اسلامی نمی داند که تفاوت این صنعت در چیست؟
البته نوع مدیریت در صنعت خودروسازی و در کل حکمرانی اقتصادی کشور ارتباطی به مدیریت غربزده ندارد که در جای خود قابل بررسی است، اما در خصوص ادعای قالیباف و مقایسه این صنعت خودروسازی با موشک سازی بارها نیز صحبت شده است.
با این حال، بد نیست باز هم به تفاوت های این دو صنعت اشاره شود؛ برخلاف صنعت خودروسازی، صنایع موشکی با تعدد نهادهای مداخله گر مواجه و روبهرو نیست؛ این صنعت متقاضی عام ندارد، مردم برای خرید موشک صف نمی بندند؛ با توجه به ماهیت دفاعی و بازدارنگی با بسیاری از محدودیت های صنعت خودروسازی مواجه نیست. در واقع این صنعت به هیچ وجه با مشکل کمبود نقدینگی، زیان انباشته، بدهی بانکی، بدهی به زنجیره تأمین، نیروی مازاد همراه نیست، این صنعت به هیچ عنوان با عدم تخصیص ارز همراه نبوده و بازاری ندارد.
برخلاف صنعت خودروسازی با قیمت گذاری دستوری و تعیین سقف و کف ارزی همراه نیست. قیمت گذاری دستوری باعث تبدیل شدن موشک به کالای سرمایه ای نشده است. این صنعت برخلاف خودروسازی فروش اجباری سامانه ای ندارد. ضمن این که، وضعیت امروز صنعت خودروسازی کشور کاملاً نمونه و الگویی از نحوه حکمرانی اقتصادی کشور یا ساده اقتصاد رانتی دستوری است.
شاید تنها وجه تشابه خودروسازی و موشک سازی در اسم عام «صنعت» باشد، اما از نظر مدیریت، تخصیص منابع ارزی ریالی، انتصاب ها، نهادهای مداخله گر و نحوه عرضه کاملاً با هم تفاوت دارند. با این حال، مشخص نیست چرا رئیس مجلس به مقایسه این دو صنعت اصرار دارد.
صنایع موشکی صنعت خودرو محمدباقر قالیباف موشک سازی
source