فوبیای خصوصی سازی سایپا و ایران خودرو

فوبیای خصوصی سازی
فوبیای خصوصی سازی

با آماده شدن شرایط برای واگذاری سهام مدیریتی پارس خودرو به نظر می رسد که خروج دولت از خودروسازی با جدیت پیش‌تری در حال پیگیری است، اما در عین حال، این پرسش مطرح است که آیا واقعاً فوبیای خصوصی سازی سایپا و ایران خودرو از بین رفته است؟


تیگو 7 پلاگین هیبرید


تیگو 7 پلاگین هیبرید

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، بیش از دو سال از صدور فرمان ۸ ماده ای رئیس جمهور شهید برای صنعت خودروسازی گذشته است. در این مدت برخلاف ادعای و تبلیغات دولت گذشته، اصلی ترین مفاد این فرامین نه تنها اجرایی نشده است، بلکه در مواردی از آن نیز فاصله گرفته و به شکل و شمایلی دیگر آن را ادامه داده اند.

سامانه فروش یکپارچه را می توان روشن ترین ادله این مدعا دانست. به دستور رئیسی قرار بود بساط قرعه کشی برچیده شود. هر چند در ظاهر این اتفاق رخ داد، اما به جای برچیده شدن کلی قرعه کشی، تمام قرعه کشی به صورت یک کاسه در سامانه یک پارچه جمع شد.

وزارت صمت به جای تسهیل امور و بهبود شرایط کار، خود با این سامانه یک سد جدید و محکم در برابر عرضه های مستمر ایجاد کرد. خصوصی سازی و تعیین تکلیف سهام مدیریتی غول های جاده مخصوص نیز یکی از بندهای این فرمان هشت ماده ای بود. هر چند که مدیران وقت این دو خودروساز فرآیند حساب‌رسی را آغاز کردند، اما تا امروز در همان حد باقی مانده است و خبری از تعیین تکلیف نیست.

در این شرایط، انتشار خبر واگذاری سهام پارس خودرو از یک سو، می تواند خبری خوب و خوشایند باشد و از سوی دیگر، شاید نتوان به ادامه این روند چندان امیدوار بود. در واقع، انتشار این خبر نشان می دهد که واگذاری زیرمجموعه دو خودروسازی بزرگ در ابتدای مسیر قرار گرفته است. مسیری که تا امروز به دلیل حضور و نفوذ بیش از حد دولتی ها، هر روز به بن بست نزدیک و نزدیک تر می شود. با این حال، همیشه دلایلی برای عدم واگذاری و خروج پیدا شده است. دلایلی که هر کدام به عنوان یک عامل مؤثر، مانع از تحقق خصوصی سازی شده است.

در این وضعیت با توجه به مطرح شدن واگذاری پارس خودرو می توان به تغییر رفتار حکمرانی اقتصادی کشور امیدوار شد؟ می توان این امید را داشت که آن ها با توجه به ناکارآمدی مفرط سیستم مدیریت دولتی به نتیجه خروج از تصدی‌گری رسیده اند؟ آیا زمینه های لازم برای حرکت به سمت خودروساز شدن مهیا شده است؟ آیا تفکر حاکم، توان دست کشیدن از این دو خودروساز و واگذاری به بخش خصوصی را پیدا کرده است؟ آیا پارس خودرو مقدمه ای برای خصوصی سازی واقعی می شود؟ آیا واقعاً فوبیای خصوصی سازی ریخته است؟ یا این که حاشیه های تصاحب این دو شرکت توسط چینی ها پررنگ تر از قبل خواهد شد؟

۵ امتیاز از ۲ رای

source

توسط khodrocamp.ir