سیاستهای انقباضی بانک مرکزی در حوزه تولید بسیار انتقادبرانگیز است. بانک مرکزی با عدم تخصیص بهموقع ارز و توقف تسهیلات اعتباری به واحدهای تولیدی موجب رکود تولید قطعات یدکی شده است.
درحالحاضر با شرایط نامطلوب تولیدکنندگان قطعات یدکی مواجه هستیم. متاسفانه بسیاری از تولیدکنندگان به دلیل عدم تخصیص به موقع ارز و عدم ترخیص کالاهای واسطهای از گمرک مجبور به کاهش ساعات شیفت کاری و تعدیل نیروی کار خود شدهاند.
ارز تخصیصیافته به تولیدکنندگان قطعات یدکی به میزان سال گذشته و حتی کافی نیست و از آنجاکه ارز موردنیاز هر شرکت متفاوت است، با گذشت سهماه از سال هنوز برخی قطعهسازان ارز سهماه اول خود را دریافت نکردهاند و به بعضی تولیدکنندگان نیز درصد بسیار کمی ارز اختصاص پیدا کرده و این امر رکود در حوزه تولید قطعات یدکی را شدت بخشیده است.
بازهم تاکید میشود متاسفانه بانک مرکزی با توقف تسهیلات اعتباری، فشار زیادی را به تولیدکنندگان تحمیل کرده و هم اکنون قطعهسازان در بلاتکلیفی شدیدی به سر میبرند.
متاسفانه تولیدکنندگانی که سالهای گذشته برای واردات کالاهای واسطهای و تبدیل آن به قطعات استاندارد و تامین نیاز بازار افترمارکت ارز دریافت میکردند، امسال از دریافت ارز محروم شدهاند چراکه بانک مرکزی بر این باور است قطعاتی که برای بازار افترمارکت تامین میشوند نیز باید کد خودروساز را داشته باشند.
سیاستهای انقباضی بانک مرکزی تولیدکنندگان را نسبت به شرایط تولید در کشور ناامید کرده و طی ماههای آینده چالشهای جدی در بازار لوازم یدکی ایجاد خواهد کرد.
متاسفانه تولیدکنندگان قطعات یدکی به سبب عدم تخصیص به موقع ارز و عدم تامین نقدینگی ازسوی خودروسازان برای واردات قطعات موردنیاز خود و ترخیص آنها از گمرک با مشکل مواجه هستند.
علاوهبر این نیاز قطعهسازان به نقدینگی در سال جاری به سبب تورم حدود ۴۰درصدی و افزایش حقوق و دستمزدها بین ۳۰ تا ۴۰درصد افزایش یافته است.
از طرفی عدم پرداخت مطالبات قطعهسازان ازسوی خودروسازان، نقدینگی را در سطح بازار به شدت کاهش داده است و قطعا تداوم مشکلات فعلی کمبود قطعات یدکی در بازار را تشدید خواهد کرد.