به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، تیگو ۸ پرومکس IE اخیرا توسط فونیکس، برند لوکس مدیران خودرو به بازار معرفی و فروش آن آغاز شده است. این خودروی دو دیفرانسیل فولترین نسخه تیگو ۸ پرومکس بوده و در واقع میتوان آنرا فولترین محصول فونیکس تاکنون دانست. تیگو ۸ پرومکس خود نسخه دو دیفرانسیل تیگو ۸ پرو بود که در نمایشگاه خودروی کرمان سال ۱۴۰۱ رونمایی شد. تیگو ۸ پرو مکس ieبا پسوند Intelligence Efficiency یا بهره وری هوشمندانه، در کلاس ۷ نفره عرضه میشود و یکی از قدبلندترین هاچبکهای چری برشمرده میشود.
در این گزارش به بررسی دقیق تیگو ۸ پرومکس IE، خصوصیات فنی و پیشرانه این خودرو میپردازیم و وضعیت فروش آن در بازار را بررسی مینماییم.
بررسی تیگو ۸ پرومکس IE؛ بلندپروازی تیم مهندسی چری
از مشتریان خودروهای کراس اوور و شاسی بلند شهری، شکایتهای زیادی درباره وضعیت انتقال قدرت در خودرو و چهارچرخ نبودن بسیاری از ماشینهای بازار شنیده میشود. در همین راستا، کمپانی خودروسازی چری دست به ساخت تیگو ۸ پرومکس IE زد که برخلاف نسخه قبلی یعنی نسل قبلی تیگو ۸، از فناوری AWD بهره میبرد و قدرت آن توسط گیربکس اتوماتیک ۷ سرعته به هردو دیفرانسیل خودرو منتقل میشود. عنوان «پرومکس» که ترفندی رایج و ترند از سوی شرکت اپل برای رونمایی از نسخههای فول آپشن آیفون است، حالا در دنیای خودروسازی پیاده شده تا مشتریان رغبت بیشتری به تیگو ۸ پرومکس ie نشان دهند.
همچنین بخوانید: مقایسه FMC T۵ و SX۵ در مشخصات، عملکرد، ویژگی ها و قیمت
تیگو ۸ پرومکس IE به عنوان یک خودروی دو دیفرانسیل حرفهای زیادی برای گفتن دارد و از زمان رونمایی بسیار مورد توجه قرار گرفت. این خودرو در واقع قویترین خودروی دو دیفرانسیل مونتاژی بازار محسوب میشود. در نقد و بررسی تیگو ۸ پرومکس، میتوان گفت این خودرو از نظر قوای فنی نسبت به تیگو ۸ پرو خودرویی قویتر با قابلیتهای بیشتر است. اکنون با عرضه تیگو ۸ پرومکس IE شاهد یک عضو جدید دیگر برای خانواده تیگو ۸ پرو هستیم که در واقع بالاترین نسخه در میان مدلهای تیگو ۸ پرو است و جایگزین تیگو ۷ خواهد شد.
بررسی طراحی ظاهری تیگو ۸ پرومکس IE
تیگو ۸ پرومکس ie از نظر ظاهری، هیچ تفاوت خاصی با تیگو ۸ پرومکس دیفرانسیل جلو ندارد. ارتفاع ماشین افزایش نامحسوسی را تجربه کرده و حدود یک اینچ بلندتر از کار درآمده است. در نمای جلوی این خودرو همچنان شاهد چراغهایی کشیده با تکنولوژی LED هستیم و جلوپنجره نیز بسیار بزرگ و عریض درصد زیادی از نمای جلو را به خود اختصاص داده است.
همچنین بخوانید: MVM ایکس ۲۲ پرو بخریم یا ایکس ۳۳ کراس؟
زاویه عقب تیگو ۸ پرومکس IE جایی است که تفاوتهای اصلی نسخه دودیفرانسیل با تیگو ۸ پرومکس خودشان را نشان میدهند. استفاده از عبارت FOWNIX در نمای عقب و بالای درب صندوق، به همراه لوگوی ۳۹۰T در سمت چپ و AWD در سمت راست، در نگاه اول تفاوت تیگو ۸ پرو مکس IE با نسل قبل را به نمایش میگذارد. چراغهای اصلی عقب تیگو ۸ پرو مکس ie که از چراغهای آئودی الهام گرفته شدهاند، مشابه به تیگو ۸ پرومکس بوده و گرافیک جذابی دارند. همچنین دیفیوزر عقب نیز میزبان دو خروجی دوگانه اگزوز واقعی بوده که رخ بسیار جذاب، لوکس طور و اسپرتی به خودرو دادهاند.
در نمای جانبی تیگو ۸ پرومکس IEخطوط سیال و زیبایی را میبینیم که در کنار رینگهای ۱۸ اینچی آلیاژی، طراحی اسپرت و مدرن مهندسان کمپانی چری را به رخ میکشند. جزئیاتی مانند رکابهای جانبی عمیق، خطوط برجسته و زاویه تند پنجرهها، حس عضلانی و دینامیکی به تیگو ۸ پرومکس ie بخشیدهاند. ارتفاع تیگو ۸ پرومکس IE از سطح زمین، در حد کراس اوورهای استانداردهای شهری است و بنابراین نمیتوان انتظار آفرودبازی از این ماشین داشت.
در بخش داخلی نیز تیگو ۸ پرومکس IE هیچ تفاوتی با تیگو ۸ پرومکس و تیگو ۸ پرو نداشته و از همان تریم و طراحی بهره میبرد. از شاخصههای این بخش از خودرو میتوان به کلاستر یکپارچه با صفحه نمایش سیستم مالتی مدیا، فرمان D کات، پنل لمسی سیستم تهویه مطبوع و لیور دنده الکترونیکی اشاره کرد. همچنین یکی از نکات مثبت داشبورد و کابین این خودرو استفاده از چرم در بیشتر قطعات دکوراتیو کابین بوده که حس لوکس بودن را بیش از پیش به راننده القا میکند. ترکیب رنگ ماهگونی با خاکستری نقرهای و مشکی، حس هیجان انگیز و نسبتاً متفاوتی در مقایسه با نسل پیشین تیگو ۸ پرومکس به وجود آورده است.
تیگو ۸ پرومکس IE در کلاس شاسیبلندهای متوسط قرار میگیرد. با این حال، به دلیل وجود سیستم چهارچرخ محرک (AWD) و دیفرانسیل عقب، ممکن است فضای پای سرنشینان عقب و حجم بار در مقایسه با نسخه تک دیفرانسیل اندکی محدود شود. این امر به دلیل اجزای مکانیکی اضافی سیستم چهارچرخ محرک است که فضای بیشتری را اشغال میکند.
همچنین بخوانید: برلیانس اچ ۳۳۰ بخریم یا نه؟
در جدول زیر میتوانید ویژگیهای فنی بدنه تیگو ۸ پرو مکس ie را مشاهده نمایید.
وزن |
۱۷۱۲ کیلوگرم |
اندازه (میلیمتر) |
۴۷۲۲ طول – ۱۸۶۰ عرض – ۱۷۴۵ ارتفاع |
فاصله بین دو محور |
۲۷۱۰ میلیمتر |
پیشرانه تیگو ۸ پرومکس IE
در بخش فنی، شباهت زیادی بین تیگو ۸ پرو مکس ie و تیگو ۸ پرو وجود دارد که با تجهیز به فناوری AWD و قدرت بیشتر در موتور و گشتاور همراه شده است.
قلب تپنده این خودروی دو دیفرانسیل، از نوع ۲ لیتری است که برخلاف موتور ۱.۶ لیتری قبلی، از بهینه سازیهای AVL اتریش بهره میبرد. پیشرانه ۴ سیلندر توربوشارژ با فناوری GDi، توانایی تولید ۲۵۴ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. این قدرت از طریق یک جعبه دنده ۷ سرعته دو کلاچه تر به هر چهار چرخ خودرو انتقال مییابد.
همچنین بخوانید: مقایسه سمند EF۷ و ام وی ام ۵۳۰
شتاب گیری صفر تا صد این خودرو، حدود ۷.۸ ثانیه اعلام شده و باید دید در عمل چه عددی رقم خواهد خورد. مصرف سوخت تیگو ۸ پرو مکس ie نیز در حالت ترکیبی، برابر با ۷.۲ لیتر گزارش شده است که در صورت عملی بودن، میتواند گزینه مناسبی برای یک خودروی کراس اوور شهری باشد.
تیگو ۸ پرو تنها به سه حالت رانندگی (راحت، نرمال و اسپرت) دسترسی داشت، اما تیگو ۸ پرومکس IE با بهرهگیری از سیستم چهارچرخ محرک (AWD)، طیف گستردهتری از حالتهای رانندگی را ارائه میدهد. این خودرو با شش حالت رانندگی شامل نرمال، اقتصادی، اسپرت، برفی، گلآلود و آفرود، قابلیت تطبیق با شرایط مختلف جادهای را به راننده میدهد.
در لیست زیر میتوانید اطلاعات تکمیلی پیشرانه تیگو ۸ پرومکس IE را مشاهده نمایید.
موتور |
۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه |
حجم موتور |
۱۹۹۸ سی سی |
تنفس موتور |
توربوشارژ |
انتقال نیرو |
دو دیفرانسیل |
حداکثر قدرت |
۲۵۴ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه |
حداکثر سرعت |
۲۱۰ کیلومتر در ساعت |
حداکثر گشتاور |
۳۹۰ نیوتن متر در ۲۰۰۰ دور در دقیقه |
جعبه دنده |
۷ سرعته خودکار دوکلاچه تر |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ |
۷.۸ ثانیه |
آپشنهای فونیکس تیگو ۸ پرومکس IE
فونیکس تیگو ۸ پرومکس IE تنها در بخش امکانات رفاهی و ایمنی نسبت به تیگو ۸ پرومکس تفاوت دارد. تا پیش از این خودرو ما در تیگو ۸ پرومکس امکاناتی نظیر چراغ های تمام ال ای دی با فناوری AFS، ورود بدون کلید، تنظیم حالت رانندگی و سایر ویژگیهایی که در جدول زیر آورده شده را شاهد بودیم. اکنون در تیگو ۸ پرومکس IE علاوه بر امکانات ذکر شده، آپشنهایی مانند گرمکن صندلیهای عقب، گرمکن فرمان و دوربین ثبت وقایع نیز به لیست آپشنهای تیگو ۸ پرومکس IE افزوده شدهاند.
آپشنهای تیگو ۸ پرو |
آپشنهای تیگو ۸ پرومکس IE |
چراغ های تمام ال ای دی با فناوری AFS، ورود بدون کلید، درب صندوق برقی، دوربین ۳۶۰ درجه، سنسور عقب، سقف پانورامیک، سیستم فرمان صوتی، شارژر وایرلس، تنظیم برقی صندلی شاگرد از عقب، تهویه دو کاناله اتوماتیک، دریچه تهویه ردیف عقب، شش کیسه هوای ده نقطهای، سیستم کنترل کشش و پایداری، کروز کنترل تطبیقپذیر، رانندگی نیمه خودران، رادار خطی و نقطه کور، نوربالای خودکار، سردکن و گرمکن صندلیهای جلو، سیستم صوتی سونی، ترمز پارک برقی، اتوهلد، سنسور نور و باران، کنترل حرکت در سربالایی، تابلوخوان و تنظیم حالت رانندگی |
سقف پانوراما، ترمز پارک، اتوهلد، رینگ ۱۸ اینچی، دوربین ۳۶۰ درجه، دوربین دنده عقب داینامیک، سنسور باران و نور، سنسور پارک در جلو و عقب، سیستم کنترل باد لاستیک ها TPMS، سانروف، سیستم ADAS رانندگی خودکار، کروز کنترل، سیستم کنترل خروج از خطوط، چراغ های LED مجهز به AFS، تنظیم ارتفاع خودکار چراغ های جلو، فرمان برقی، تنظیم برقی صندلی ها در ۶ جهت، گرمکن و سردکن صندلی های جلو، کول باکس، ورود بدون کلید، دکمه استارت، باز شدن برقی درب عقب آپشنهای مالتی مدیا: صفحه نمایش ۱۲.۳ اینچی، Android Mirror Link، مجهز به ۸ بلندگو سونی آپشنهای ایمنی: ABS – EBD – BOS – ESP – TCS – EBA – HAC – HDC |
قیمت تیگو ۸ پرومکس IE
تیگو ۸ پرومکس IE طبق اعلام مدیران خودرو در اوایل مرداد ماه ۱۴۰۲ قیمتی معادل دو میلیارد و ۹۳۰ میلیون تومان دارد اما هنوز قیمت بازاری این خودرو مشخص نشده است. این خودرو در بخشنامه جدید مدیران خودرو ویژه منتخبان طرح تکمیلی دور اول فروش یکپارچه خودرو حضور داشته و تحویل آن از پاییز ۱۴۰۲ تا سال ۱۴۰۳ صورت گرفته است.
همچنین بخوانید: بهترین خودروهای خارجی ۲۰۲۴ کدامند؟
رقبای تیگو ۸ پرومکس IE در بازار فعلی
با توجه به وضعیت بازار کراس اوورها و تک دیفرانسیل بودن اکثر شاسی بلندهای موجود، خودروی فونیکس تیگو ۸ پرومکس IE فعلاً رقیب خاصی در بازار ایران ندارد. شاید اتومبیلی که توانایی رقابت با تیگو ۸ پرومکس IE را در دسته دودیفرانسیلیها دارد، دایون Y۵خودروسازی ایلیا باشد که به پیشرانه ۴ سیلندر توربوشارژ مجهز بوده و با قیمتی حدوداً ۱ میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان به فروش میرسد.
تیگو ۸ پرومکس IE به عنوان خودرویی تازه نفس و مجهز به آپشنهای به روز، احتمالاً قادر به جا گذاشتن مدلهای دودیفرانسیل و شاسی بلندی مانند هیوندای سانتافه، سانگ یانگ رکستون G۴ و کیا سورنتو باشد که یک دهه از معرفی آنها میگذرد و به تدریج در لیست خودروهای خارجی کهنه بازار داخلی قرار میگیرند. حدس میزنیم تا زمانی که نسل بعدی تیگو ۸ پرومکس IEیا خودروی دودیفرانسیل و شاسی بلند دیگری با فناوری چهارچرخ متحرک رونمایی و تولید انبوه نشود، تیگو ۸ پرومکس ie فضا و فرصت زیادی برای جولان دادن خواهد داشت./