به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو:

درواقع شرایط بالا یا مشابه آن بارها و بارها برای همه ما پیش آمده است. بار سنگین یا حساسی داریم و مجبوریم به سختی سوییچ را از جیب خارج کرده، در صندوق یا خودرو را باز کنیم. البته سیستم در صندوق خودکار سالهاست با همین هدف روی خودروها قرار گرفته است اما برای بهره بردن از این امکان نیز همیشه لازم است یک دست کمی آزاد داشته باشید. در سال 2011 یک شرکت سازنده کیت های سوییچ و قطعات الکترونیکی آلمانی به اسم HUF (هالسبک و فورست) به این فکر افتاد که چطور است در این شرایط بتوانیم بدون دست در صندوق عقب را باز کنیم.

ایده اولیه

سنسور پا

این کار شاید درظاهر به نظر خیلی ساده بیاید اما در این مسیر چالشهای فراوانی وجود داشت. اعم از اینکه ممکن بود در صندوق، در نبود راننده باز شود. یا زمانی در صندوق باز شود که راننده نمی خواهد. پس قطعاً باید شرایطی ایجاد می شد که خودرو برای باز شدن صندوق عقب از راننده دستور بگیرد. اما قرار بود از دست استفاده نکنیم … پس چرا فرمان گرفتن با پا را امتحان نکنیم؟!

نحوه عملکرد

همین پاراگراف بالا ایده اولیه ایجاد سنسور پا یا همان کیک سنسور بود. سیستم عملکرد کیک سنسور به این گونه است که خودرو با ارتباط گرفتن با محل سوییچ خود تشخیص می دهد که سوییچ به اندازه کافی به صندوق عقب نزدیک شده است. برای این کار لازم است که سوییچ خودرو مجهز به مکانیزم های ویژه رادیویی باشد و این اصلی ترین بخش سامانه ورود بدون کلید یا همان کی لس است. لذا خودروهایی که مکانیزم کی لس دارند تنها کاندیدای سیستم کیک سنسور هستند.

سنسور پا

در این مرحله خودرو متوجه شده که شما به در صندوق نزدیک شده اید اما برای اینکه مطمئن شود شما می خواهید در صندوق باز شود نیاز به یک دستور دارد. برای اینکار یک سنسور حرکتی زیر سپر عقب خودرو تعبیه شده است. به گونه ای که حرکت پای انسان آنهم یکبار به چپ و راست را تشخیص دهد. یعنی اگر سوییچ به عقب خودرو نزدیک شود و در همان لحظه یک گربه از زیر خودرو رد شود احتمال باز شدن در صندوق بسیار کم است.

پیش نیاز

سنسور پا

البته خودرویی که مجهز به کیک سنسور است باید به مکانیز بازشونده خودکار در صندوق به صورت برقی (جک های اکترونیکی) یا مکانیکی (فنرهای باز کننده در صندوق) نیز مجهز باشد. خودروهایی که به اصطلاح صندوق برقی دارند با همین روش نیز اقدام به بستن در صندوق می کنند اما در خودروهایی که درِ صندوق مکانیکی است، فرایند بستن در صندوق باید به صورت دستی انجام شود.

سنسور پا در ایران

سنسور پا

اخیراً این سامانه نیز مانند دیگر سیستم های هوشمند در خودروهای حاضر در بازار کشورمان نیز دیده می شود. شاید اولین بار ما در بازار خودمان توسط گروهی از خودروهای آلمانی با کیک سنسور آشنا شدیم که البته در دسترس بخش قابل توجهی از کاربران ایرانی نبودند. ولی امروزه این امکان در برخی از خودروهای محبوب و پرطرفدار بازار هم دیده می شود.

برای مثال کیک سنسور در ری را همراه با صندوق برقی و در یک نمونه از تارا همراه با صندوق مکانیکی به زودی عرضه خواهد شد. اما تا قبل از حضور این دو محصول در بازار، می توانید این آپشن را روی خودروی پرطرفدار دیگری نظیر لاماری ایما ببینید. لاماری ایما که همواره تنها نقد وارد به آن کمبود برخی آپشن های رفاهی بود، حالا در نمونه HEV به سیستم در صندوق برقی و البته کیک سنسور مجهز شده است.

کلام آخر

این روزها در بازار رقابت جهانی، امکانات و آپشن های عجیب و غریب و پیچیده زیادی روی خودروها قرار می گیرند که بسیاری از آنها صرفاً برای از میدان به در کردن رقبا یا به رخ کشیدن دانش و تکنولوژی شرکت سازنده است. در این میان اما برخی آپشن ها می توانند بسیار کاربردی و در اصطلاح به درد بخور باشند. لذا لیست بلند بالای آپشن ها شاید دیگر مزیت ویژه ای برای یک خودرو نباشد اما وجود برخی آپشن های کاربردی به همراه کیفیت و عملکرد قابل قبول بتواند جهت بازی را به طور جدی تغییر دهد.

source

توسط khodrocamp.ir