سرانجام قیمت نهایی خودرو ریرا محصول ایرانخودرو با احتساب کلیه هزینههای جانبی، یکمیلیارد و ۲۷۰میلیون تومان (ویژه مردادماه ۱۴۰۳) اعلام شد. این کراساوور ملی که روی پلتفرم جدید ایرانخودرو با نام IKP۲ توسعه پیدا کرده است، از قویترین موتور تولید داخل یعنی EFP توربو با قدرت ۱۶۰ اسببخار و گشتاور ۲۴۰ نیوتونمتر استفاده میکند و به نسل هفتم گیربکس ششسرعته اتوماتیک DAE مجهز شده است.
تغییر تصویر ذهنی مخاطب از خودرو ایرانی
وزیر صمت در آخرین جلسه هیات دولت سیزدهم با بیان اینکه خودرو ریرا، تصویر ذهنی مخاطب از خودرو ایرانی را تغییر خواهد داد، گفت: «این محصول، ورود صنعت خودرو ایران به بازارهای جهانی را ممکن خواهد کرد.»
عباس علیآبادی با بیان اینکه در خودروسازی به سمت ایرانیکردن مالکیت محصولات با طراحی ایرانی و با نام و نشان ایرانی حرکت کردهایم، عنوان کرد: «بنابراین نشان ریرا که امروز اعلام میشود، یک نشان کاملا ایرانی است.»
وی با بیان اینکه در صنعت خودرو نوآوریهایی داریم که بهزودی عرضه میشود، اظهار کرد: «این نوآوریهای برای نخستین بار بر روی خودروهای ایرانی قرار خواهند گرفت. همچنین، توان پذیرش نوآوریهای خارجی را خواهیم داشت و استانداردها، استانداردهای ایرانی است که با استانداردهای بینالمللی قابلرقابت بوده و تمامی این موارد زیرساختهایی هستند که فراهم شده تا در خودروسازی شاهد یک تحول اساسی باشیم.»
وزیر صمت با بیان اینکه در راستای تحول صنعت خودرو، اقدامات شایستهای در وزارت صمت و خودروسازان صورت گرفته است، بیان کرد: «اقدامات زیربنایی و زیرساختی در حال انجام است. اگر امروز از خودروسازان بازدید کنید، متوجه خواهید شد که این تحولات در جریان بوده و ساختارها به سرعت در حال تغییر و دگرگونی است.»
وی با اشاره به اینکه تاکید جدی بر مهندسی داشتهایم، بیان کرد: «بهجای اینکه با ساخت قطعات کم ارزش، درصد ساخت داخل را افزایش دهیم، به سمت ساخت قطعات پُرارزش حرکت کردهایم؛ بهویژه بر طراحی، مهندسی و نوآوری تاکید شده است که آثار این موضوع در محصولاتی که امروز افتتاح میشود، نمایان است.»
حرکت به سمت به سمت ۵۱ تا ۸۰درصد داخلیسازی در صنعت خودرو
علیآبادی در ادامه اظهار کرد: «اتفاق بسیار مهمی که افتاد، این بود که ساخت داخل را بهجای قطعات غیرمهم، به سمت المانهای اصلی مانند موتور، گیربکس و قطعات اصلی یعنی پلتفرم بردیم. همچنین برای اینکه بتوانیم قیمت را کاهش دهیم، به سمت طراحی پلتفرمهای مشترک حرکت کردیم.»
وی با بیان اینکه به سمت ۵۱ تا ۸۰درصد ساخت داخل حرکت کردهایم که یک متوسط جهانی خوب و قابلقبول است، گفت: «همچنین بر مالکیت ایرانی تاکید شد تا تنها مونتاژکننده محصولات خارجی یا ساخت داخل این محصولات با مالکیت خارجی نباشیم.»
گفتنی است؛ پس از برگزاری آخرین جلسه هیات دولت سیزدهم، خودری «ریرا» توسط محمد مخبر، سرپرست ریاستجمهوری و عباس علیآبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت و با حضور مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو در حیاط ساختمان هیات دولت تست شد.
آغاز تولید واحد کنترلکننده کیسه هوای خودرو
به موازات این رویداد و در همین راستا (توسعه ساخت داخل)، در هفته گذشته تولید واحد کنترلکننده کیسه هوای خودرو (ACU) با حضور مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در یک شرکت داخلی آغاز شد. در حاشیه این مراسم، علیمردان عظیمی، ضمن تقدیر از تلاشهای قطعهسازان داخلی، گفت: «این موفقیت نشاندهنده توانمندیهای صنعت خودرو کشور و ظرفیت بالای متخصصان ایرانی است.»
وی با تاکید بر اینکه به حمایت از پروژههای مشابه و توسعه فناوریهای نوین در صنعت خودرو ادامه خواهیم داد، افزود: «در مجموعه ایرانخودرو شرکتهای توانمندی در حال فعالیت هستند که با داخلیسازی قطعات نقش قابلکتوجهی در تامین به موقع و همچنین کاهش بهای تمامشده تولید دارند.»
عظیمی افزود: «شرکت ایمنخودرو شرق از زیرمجموعههای شرکت راهبردی سرمایهگذاری سلیم متعلق به کارکنان گروه صنعتی ایرانخودرو است که با تعریف پروژههای توسعهای و داخلیسازی قطعات، زمینه خودکفایی بیشتر صنعت خودرو را فراهم میکند.»
مدیرعامل شرکت ایمنخودرو شرق (از شرکتهای تابعه شرکتهای زیرمجموعه گروه ایرانخودرو که تجهیزات ایمنی خودرو تولید میکند) نیز در این مراسم با بیان اینکه تولید داخلی ACU کیسه هوا، گام بزرگی در راستای ارتقای صنعت خودرو کشور و کاهش وابستگی به واردات قطعات است، اظهار کرد: «بدین منظور، با تلاش بیوقفه تیم تحقیق و توسعه و همکاری نزدیک با سایر شرکتهای داخلی و بینالمللی، توانستیم به این موفقیت بزرگ دست یابیم.»
مسعود آهنفروشان درخصوص فرآیند داخلیسازی و تولید در این پروژه گفت: «ما با استفاده از جدیدترین تکنولوژیها و بهرهگیری از دانش فنی متخصصان داخلی، توانستهایم محصولی باکیفیت و مطابق با استانداردهای جهانی تولید کنیم. همچنین با استفاده از روشهای نوین کنترل کیفیت، اطمینان داریم که ACU تولیدی ما دارای بالاترین سطح ایمنی و قابلیت اطمینان است.»
همانطور که اشاره شد؛ ایمنخودرو شرق از شرکتهای زیرمجموعه شرکت سرمایهگذاری سلیم (متعلق به کارکنان گروه صنعتی ایرانخودرو)، در راستای تامین بخشی از نیاز کشور به قطعات خودرو، طراحی و ساخت کمربندهای ایمنی را انجام میدهد و درحالحاضر کمربند ایمنی انواع خودروها را مطابق استانداردهای روز تولید میکند.
این شرکت در راستای توسعه محصول، طراحی و تولید ایربگهای راننده و سرنشین را با مشارکت شرکتهای اروپایی و آسیایی از سال ۱۳۸۶ آغاز کرده است و هماکنون در سایتی به مساحت سه هکتار در شهرک صنعتی بینالود، انواع ایربگ خودرو را تولید میکند.
همچنین در راستای توسعه بازار، استراتژی تامین و تولید محصولات جدید در حوزه قطعات الکترونیکی از قبیل رادیو پخش، سنسور حرارتی، سوییچ غیرفعالسازی ایربگ و سامانه کنترل سیستم سوخترسانی خودرو (EMS) نیز در دستور کار این شرکت قرار گرفته است.