خصوصی سازی در صنعت خودرو مافیا را از بین می‌برد

خصوصی سازی در صنعت خودرو
خصوصی سازی در صنعت خودرو

حامد یزدیان، نماینده اصفهان، در گفت‌وگو با خبرنگار اسب بخار در خصوص دلایل عدم‌پیشرفت صنعت خودرو در ایران گفت: «معتقدم حاکمان ما در رده‌های بالای اجرایی و تدوینی، اعتقادی به نقش مردم در اقتصاد ندارند و این هم برگرفته و به ارث رسیده از خوی شاهنشاهی است که سال‌ها بر کشور ما حکومت کرده و در فرهنگ‌مان ریشه دوانده است.»


فونیکس آریزو 8


فونیکس آریزو 8

وی افزود: «اعتقاد به حضور مردم در اقتصاد هنوز و بعد از ۴۰ سال در جمهوری اسلامی در مدیران ما نهادینه نشده و این موضوع و بحث عدم‌پیشرفت اقتصاد و صنعت خودرو بیش‌تر یک بحث فرهنگی – رفتاری است که این اعتماد لازم به مردم وجود ندارد. زمانی که صحبت از خصوصی‌سازی واقعی می‌شود، دست و دل مسئولان می‌لرزد که این اختیارات را که به دست حاکمیت بود به مردم واگذار کنند. مقام معظم رهبری تنها فردی هستند که باور دارند ما باید اقتصاد را مردمی کنیم و بقیه دولت‌ها چه اصولگرا چه اصلاح طلب هنوز به این باور نرسیده اند.»

یزدیان تصریح کرد: «باید اقتصاد را خصوصی کنیم و مردم را در اقتصاد وارد کنیم، در این صورت هم صنعت خودرو و هم بقیه عرصه‌ها پیشرفت خواهند کرد. تا زمانی که صنعت خودرو دولتی است هیچ اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد؛ اگر خصوصی سازی به معنای واقعی صورت بگیرد می‌توانیم شاهد پیشرفت باشیم.»

این نماینده مجلس عنوان کرد: «قبول دارم که مافیا در صنعت خودرو وجود دارد و مافیا هم در همین سیستم دولتی به وجود می‌آید. اگر خصوصی سازی به معنای واقعی اتفاق بیافتد، صنعت خودرو رقابتی خواهد شد و جایی که رقابت باشد، مافیا از بین می‌رود، اما تا زمانی که ما رانت‌های دولتی را داریم، عملاً مافیا وجود دارد و این اتفاق‌ها می‌افتد.»

وی در ادامه گفت: «یکی از موضوعاتی که در صنعت خودرو وجود دارد این است که یک ترسی از موضوع واردات خودرو برای شاغلان این صنعت وجود دارد و این موضوع به قدری سخت شده است که هیچ کس جرئت ورود به موضوع را ندارد و این مسئله تبدیل به یک کار پیچیده شده است، مخصوصاً این که صنعت خودرو یک صنعت بزرگ است و افراد زیادی در این بخش هستند. به هر حال تصمیم‌گیری در این باره سخت شده است و حتا دولت‌های مختلف ترجیح دادند از کنار این موضوع بگذرند.»

نماینده اصفهان افزود: «یکی از راه‌های خوب برای حل این مشکل، واردات خودروست. با وارد کردن خودرو حداقل صنعت خودرو را رقابتی می‌کنیم. زمانی که واردات به کشور زیاد شود، بخش دولتی خودرو مجبور می‌شود رقابت‌پذیر شود. در حال حاضر خودرو با هر کیفیتی تولید می‌شود، خیلی کسی نمی‌تواند در نگاه کلان مقایسه کند و زمانی که رقابت ایجاد شود بخش دولتی مجبور خواهد شد صنعت را به بخش خصوصی واگذار کند.»

وی بیان کرد: «متأسفانه رضایت اجتماعی جزء معیارهای دولت‌ها نیست، اما در واقع این رضایت اجتماعی به نفع خود دولت است. خودروی بی‌کیفیت نه فقط مردم، بلکه دولت را هم متضرر می‌کند. زمانی که خودرو‌های داخلی ما از نظر مصرف سوخت بی‌کیفیت هستند و مطابق با استانداردهای جهانی عمل نمی‌کنند، علاوه بر این‌که نارضایتی اجتماعی ایجاد می‌کند، که خود به ضرر دولت است، از طرف دیگر، دولت به خاطر واردات بنزین نیز متضرر می‌شود. آلاینده ها نیز موضوع دیگری است که از همین خودروهای بی‌کیفیت نشئت می‌گیرد و این مورد نیز باز به ضرر دولت است، بنابراین دولت‌ها با یک حساب کوچک باید متوجه شوند که رسیدگی به صنعت خودرو باید جزء اولویت‌هایشان باشد، زیرا علاوه بر این‌که اعتماد مردم را از دست می‌دهند از نظر اقتصادی نیز ضرر می‌کنند و نمی‌دانم چرا این موضوع توسط دولتمردها فهم نمی‌شود.»

یزدیان در پایان خاطرنشان کرد: «واردات خودرو تنها راه حل سامان دادن به صنعت خودرو نیست، اما کاری ضروری است. در کنار واردات خودرو ما باید در داخل کشور نیز به بخش خصوصی میدان بدهیم در این صورت قطعاً می‌توانیم در آینده خودروهای به مراتب بهتری را تولید کنیم.»

۳.۷ امتیاز از ۳ رای

source

توسط khodrocamp.ir