امروزه در ایران، خودرو علاوه بر اینکه کالایی مصرفی میباشد، تبدیل به یک کالای سرمایهای هم شده است. یعنی همانطور که معاملهگر فارکس برای سود کردن دست به خرید و فروش میزند، برخی از خریداران خودرو هم در هنگام خرید، علاوه بر کیفیت خودرو، بازارپسندی آن در آینده را هم در نظر خواهد داشت تا بتوانند از خرید و فروش آن سود کنند. بخش بزرگی از معاملات در بازار خودروی ایران به خودروهای چینی اختصاص دارد و افراد زیادی مشغول معاملات آن هستند.
اگر تمایل دارید بدانید که این خودروها چه ویژگیهایی دارند و با سرمایهای در حدود یک میلیارد تومان، کدام خودروهای چینی را میتوان خریداری کرد، در این مقاله همراه ما باشید.
خودروهای چینی
کشور چین دومین اقتصاد بزرگ دنیا است، ولی در اکثر صنایع و بازارها رتبهی اول را دارد. بهطور مثال در بازارهای مالی چین در رتبهی اول ذخایر ارزهای خارجی بوده و با رقمی حدود ۳ هزار میلیارد دلار، یکی از موثرترین بازیگران فارکس است. به همین ترتیب در بازار خودرو هم بیش از 30% از خودروهای دنیا توسط چین تولید شده است.
بخش بزرگی از خودروهای چینی در قالب مونتاژ در کشورهای دیگر از جمله ایران ساخته میشوند، ولی قطعات مورد نیاز عمدتا توسط صنایع فعال در خود چین تولید و صادر میگردند. قبل از هر چیز لازم است بدانیم کدامیک از این خودروها در بازار ایران حضور دارند و از چه ویژگیهایی برخوردارند.
خودروهای چینی در ایران
کافی است سری به بنگاههای معاملاتی و سایتهای خرید و فروش خودرو بزنیم تا جایگاه خودروهای چینی نزد معاملهگران ایرانی را متوجه شویم. همچنین میدانیم 70% خودروهای وارداتی به ایران چینی هستند. پیشتر نیز گفتیم که در ایران، خودرو به کالایی سرمایهای تبدیل شده است، یعنی برای معاملهگر ایرانی تفاوتی ندارد، سود مورد نظرش را از انجام معامله در فارکس کسب کند یا از معاملهی یک خودروی چینی. اما جدای از انحصار، کدام ویژگیها باعث جذابیت این خودروها برای معاملهگران ایرانی شده است؟ پاسخ این سوال را میتوان در دو بخش بررسی کرد:
- آپشن: ویژگی اول وجود آپشنهای مناسب نسبت به قیمت در خودروهای چینی است. البته این آپشنها در تمام خودروهای چینی به یک اندازه وجود ندارند، اما در مقایسه با خودروهای همقیمت غیرچینی، بیشتر هستند. آپشنهایی مثل دندهاتوماتیک، سنسورهای عقب و جلو، آینه برقی، سانروف، کروز کنترل، دوربین عقب و…
- قیمت: معمولاً خودروهای چینی نسبت به خودروهای همرده خارجی و ایرانی، ارزانقیمتتر هستند.
با یک میلیارد تومان کدام خودروهای چینی را میتوان خرید
همانطور که یک معاملهگر فارکس پیش از انجام معامله، اصول مدیریت سرمایه را در نظر میگیرد و با تحلیل دست به معامله میزند، خریدار خودرو هم پیش از خرید، به محدودیت سرمایهاش توجه دارد و سعی میکند با این سرمایه محدود بهترین خودروی موجود را انتخاب ناید. ابزار تحلیل فاندامنتال برای خریدار خودرو توجه به مشخصات فنی و شرایط بازاری آن خودرو است.
حال میخواهیم ببینیم با حداکثر یک میلیارد تومان سرمایه کدام خودروهای چینی در بازار ایران را میتوان خریداری نمود.
خودروهای صفرکیلومتر
جک J4
حجم موتور
|
۱.۵ لیتر
|
نوع موتور
|
۴ سیلندر
|
گیربکس
|
CVT
|
حداکثر قدرت
|
۱۰۳ اسب بخار
|
گشتاور
|
۱۴۶ نیوتن متر
|
محور محرک
|
دیفرانسیل جلو
|
شتاب
|
۱۱ ثانیه
|
حداکثر سرعت
|
۱۸۰ کیلومتر بر ساعت
|
مصرف سوخت
|
۶.۲ لیتر در صد کیلومتر
|
حجم باک
|
۴۵ لیتر
|
سایر آپشنها: کروز کنترل، کنترل پایداری از ۱۴۰۱، سنسور عقب، سنسور فشار باد تایر، ترمز ضد قفل، مهشکن عقب و جلو، تنظیم آینه برقی
جک S3
حجم موتور
|
۱.۶ لیتر
|
نوع موتور
|
۴ سیلندر
|
گیربکس
|
CVT
|
حداکثر قدرت
|
۱۰۷ اسب بخار
|
گشتاور
|
۱۵۵ نیوتن متر
|
محور محرک
|
دیفرانسیل جلو
|
شتاب
|
۱۰.۸ ثانیه
|
حداکثر سرعت
|
۱۸۰ کیلومتر بر ساعت
|
مصرف سوخت
|
۷.۶ لیتر در صد کیلومتر
|
حجم باک
|
۴۵ لیتر
|
سایر آپشنها: کروز کنترل، کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل پایداری، سنسور عقب، سنسور فشار باد تایر، مهشکن عقب و جلو، سیستم تهویه اتومات، تنظیم آینه برقی
برلیانس H320
حجم موتور
|
۱.۵ لیتر
|
نوع موتور
|
۴ سیلندر
|
گیربکس
|
4 دندهاتوماتیک
|
حداکثر قدرت
|
۱۱۴ اسب بخار
|
گشتاور
|
۱۵۴ نیوتن متر
|
محور محرک
|
دیفرانسیل جلو
|
شتاب
|
۱۳.۱ ثانیه
|
حداکثر سرعت
|
۱۷۰ کیلومتر بر ساعت
|
مصرف سوخت
|
۶.۵ لیتر در صد کیلومتر
|
حجم باک
|
۵۵ لیتر
|
سایر آپشنها: سنسور عقب، مهشکن جلو، دوربین عقب، Keyless، سانروف، آینه با تنظیم برقی، ریموت شیشه بالابر
ام ویام X33 کراس
حجم موتور
|
۱ لیتر
|
نوع موتور
|
۳ سیلندر توربو شارژ
|
گیربکس
|
CVT با ۹ دنده مصنوعی
|
حداکثر قدرت
|
۱۱۲ اسب بخار
|
گشتاور
|
۱۵۰ نیوتن متر
|
محور محرک
|
دیفرانسیل جلو
|
شتاب
|
۱۳.۲ ثانیه
|
حداکثر سرعت
|
۱۷۲ کیلومتر بر ساعت
|
مصرف سوخت
|
۶.۱ در صد کیلومتر
|
حجم باک
|
۵۰ لیتر
|
سایر آپشنها: کروز کنترل، کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل ایستایی در سرازیری، کنترل کشش، کنترل پایداری، سنسور جلو و عقب، سنسور فشار باد تایر، مهشکن عقب، دوربین عقب، ایربگ جانبی جلو، گرمکن صندلی جلو، آینه با تنظیم برقی
ام ویام X22PRO
حجم موتور
|
۱ لیتر
|
نوع موتور
|
۳ سیلندر توربو شارژ
|
گیربکس
|
CVT با ۹ دنده مصنوعی
|
حداکثر قدرت
|
۱۰۲ اسب بخار
|
گشتاور
|
۱۵۰ نیوتن متر
|
محور محرک
|
دیفرانسیل جلو
|
شتاب
|
۱۴ ثانیه
|
حداکثر سرعت
|
۱۷۰ کیلومتر بر ساعت
|
مصرف سوخت
|
۶.۵-۷ لیتر در صد کیلومتر
|
حجم باک
|
۵۰ لیتر
|
سایر آپشنها: کروز کنترل، کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل کشش، کنترل پایداری، سنسور عقب، سنسور فشار باد تایر، مهشکن عقب، سیستم تهویه دیجیتال، تنظیم برقی آینه، سانروف
دانگ فانگ H30 CROSS
حجم موتور
|
۱.۶ لیتر
|
نوع موتور
|
۴ سیلندر TU5
|
گیربکس
|
۴ دندهاتومات
|
حداکثر قدرت
|
۱۰۵ اسب بخار
|
گشتاور
|
۱۴۲ نیوتن متر
|
محور محرک
|
دیفرانسیل جلو
|
شتاب
|
۱۲.۵ ثانیه
|
حداکثر سرعت
|
۱۸۳ کیلومتر بر ساعت
|
مصرف سوخت
|
۷.۷ لیتر در صد کیلومتر
|
حجم باک
|
۵۱ لیتر
|
سایر آپشنها: سنسور عقب، مهشکن جلو و عقب، دوربین عقب، ایربگ جانبی جلو، سیستم تهویه اتومات، سانروف، آینه با تنظیم برقی
خودروهای کارکرده
علاوه بر خودروهایی که معرفی شد، با سرمایه حداکثر یک میلیارد تومانی میتوان برخی خودروهای کارکردهی سایر برندهای چینی را نیز در ایران خریداری کرد. برخی از این برندها شامل چری، زوتی، جیلی، ام جی، گریت وال، لیفان، بایک، بسترن، هن تنگ و فوتون و… میباشند.
جمعبندی
در هر معاملهای هدف کسب سود است و ضروری است معاملهگر اصول مدیریت سرمایه خود را بشناسد و بدون تحلیل دست به خرید نزند. تفاوتی ندارد این معامله روی خودرو باشد یا توسط معاملهگر در فارکس و روی جفت ارزها انجام شود
. در ایران، خودرو تبدیل به کالایی سرمایهای شده است، حال اگر فردی بخواهد با سرمایهای یک میلیارد تومانی برای خرید خودرو اقدام کند، چه گزینههایی پیش رو دارد؟ در مطلبی که خواندید خودروهای چینی را بهعنوان یکی از این گزینهها مطرح کردیم و برخی ویژگیهای آنها را بهاختصار معرفی نمودیم.
source