به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، این روزها افزایش مصرف بنزین به یکی از چالش های کشور تبدیل شده است جریانی که حالا به گفته مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی با تغییر ساعات اداری موجب افزایش ۱۱ درصدی بنزین در سطح تهران و افزایش ۶ درصدی بنزین در سطح کشور شده است.

جلیل سالاری معتقد است که تغییر ساعات اداری تاثیر مستقیم در افزایش مصرف بنزین داشته است، به‌طوری که در ساعات ابتدایی صبح بیشتر مردم با اتومبیل‌های شخصی به سر کار می‌روند، در ساعات پایانی نیز که حدود ساعت ۱۳ است با وسایل نقلیه شخصی بیشتر تردد می‌کنند و این مساله موجب شده ۱.۵ میلیون لیتر در تهران به مصرف بنزین کشور اضافه شود.

پیش از این عباس علی آبادی وزیر صمت با توجه به مصرف روزانه ۱۲۰ میلیون لیتر بنزین در سراسر کشور، یکی از راهبردهای اصلی در صنعت خودرو را برقی سازی خودروها عنوان کرده بود و با اشاره به اینکه ۷ میلیون لیتر از این میزان را باید وارد کنیم بنابراین برقی سازی راه حلی برای عبور از مصرف بنزین مطرح کرده است.

با این وجود جلیل سالاری مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی با بیان این که در سه سال اخیر سالی حدود ۳۳ میلیون کارت سوخت برای مردم صادر و به‌ طور متوسط سالانه ۵۵ میلیون لیتر به ظرفیت تولید بنزین کشور افزوده شده است، تصریح می کند: خودروهای ایرانی چه در بخش بنزین سوز و چه در بخش گازوییل سوز پرمصرف هستند.

به گفته این مقام مسئول، خودروی بنزینی به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش به طور متوسط ۱۲ لیتر بنزین و خودروی گازوییلی ما به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش ۵۵ تا ۶۰  لیتر گازوییل مصرف می‌کند که می‌توان با استانداردسازی خودروها و خارج کردن خودروهای فرسوده از چرخه حمل‌ و نقل، این ارقام را به نصف کاهش داد.

سالاری تأکید کرد: شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی آمادگی دارد تا در صورتی که این اختیار را به ما بدهند، با استفاده از ظرفیت‌های ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید، طرح اسقاط خودروهای فرسوده و نوسازی ناوگان فرسوده را با جلب سرمایه‌گذاران و با کمک سیستم بانکی، اجرایی کند.

ارائه آمار و تشریح چگونگی تولید و مصرف سوخت در کشور توسط یک مقام رسمی، بخشی از فاجعه افزایش بی و حد و حصر و اندازه مصرف بنزین در ایران دارد موضوعی که بدون تردید به تصمیمات مجلس و تثبیت قیمت ها مرتبط می شود. البته آن ها با نیت خیر این قانون را مصوب کردند، اما برخلاف تصور آن ها، نیت خیر آن ها نه تنها موجب بهتر شدن زندگی مردم نشد، بلکه در سال های پس از آن، سبب‌ساز اتلاف وحشتناک منابع ملی و از بین رفتن فرصت ها شد.

در هر حال به رغم مشخص شدن اثرات چنین تصمیماتی بر هدر رفت انرژی و افزایش مصرف سوخت کشور انتظار می رود رئیس جمهور منتخب با چاره اندیشی از رویارویی با مسائلی مانند مهار مصرف سوخت و اقدامات مشابه جلوگیری کرده و با راهکاری از تکرار اشتباه و فاجعه مصرف سوخت جلوگیری کند.

source

توسط khodrocamp.ir