به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، فیسکر در سال 2016 توسط هنریک فیسکر، طراح خودرو، تاسیس شد. این شرکت اولین مدلش به نام اوشن را در سال 2021 رونمایی کرد و سال گذشته به بازار عرضه کرد. اوشن قرار بود با قیمت کمتر از 40هزار دلار رقیبی جدی برای ماشینهای الکتریکی گرانتر از جمله تسلا باشد.
فیسکر تابستان پارسال چهار مدل هم جدید نمایش داد که قرار بود در چند سال آینده به بازار بیاید.ماشینهای این شرکت توسط کارخانه اتریشی ماگنا تولید میشد. ماگنا در سال 2023 حدود دههزار دستگاه مدل اوشن تولید کرد که یکچهارم پیشبینی فیسکر بود. از این تعداد کمتر از پنجهزار دستگاه به مشتریان تحویل داده شد و در نهایت تولید در ماه مارس امسال متوقف شد.ماه گذشته دولت آمریکا اعلام کرد تحقیقاتی را درباره ایمنی مدل اوشن آغاز کرده است.
فیسکر در ماه فوریه اعلام کرد که تمام پروژههای آیندهاش را تا یافتن یک شریک تجاری متوقف میکند. همزمان این شرکت پانزده درصد کارمندانش را اخراج کرد.خبرگزاری رویترز در ماه مارس گزارش داد که فیسکر در حال مذاکره با شرکت نیسان و ممکن است نیسان در این کارخانه سرمایهگذاری کند. اما این مذاکرات به نتیجه نرسید و برای فیسکر راهی به جز اعلام ورشکستگی نماند.این دومین تلاش هنریک فیسکر برای تاسیس یک کارخانه خودروسازی است. اولین شرکت او با همین نام در سال 2013 ورشکست شد.
source