آیا راه خودرویی جلیلی به چین ختم می شود؟
سخنگوی ستاد جلیلی برای آشنایی بیشتر مردم با نظرات خودروییاش، به صورت خلاصه به تشریح نظرات وی در سه محورِ واردات، تولید و قیمت گذاری دستوری پرداخت. هر در مناظره فرصت چندانی برای تشریح آنها به دست نیامد، اما با توجه به تأکید بر تولید مشترک این پرسش پیش می آید که آیا راه خودرویی جلیلی به چین ختم می شود؟
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، دیروز و ساعاتی مانده به آغاز دومین مناظره پزشکیان و جلیلی، سخنگوی ستاد وی شهرام یزدانی دریک ویدیوی کوتاه به تشریح نظرات این کاندیدای ریاست جمهوری پرداخت. وی با اشاره به این که مردم از کیفیت پایین و قیمت بالای خودروهای تولید داخل گلایه دارند گفت: «جلیلی اعتقاد دارد که از طریق چند سیاست می توانیم بازار خودرو را سروسامان بدهیم.»
بحث اول؛ واردات کنترل شده خودرو
سخنگوی ستاد جلیلی اضافه کرد: «بحث اول واردات است. از طریق واردات کنترل شده خودرو می توانیم خودروی با کیفیت بالا و قیمت مناسب در دسترس مردم قرار بدهیم. این موضوع می تواند هم سبب کنترل بازار خودرو در داخل کشور شود و از سوی دیگر، برای خودروساز داخلی محرکی می شود که به سمت تولید خودرو با کیفیت بالاتر حرکت کند.»
بحث دوم؛ تولید مشترک خودرو با بریکس؟
یزدانی بحث دوم را تولید خودروهای با کیفیت بالا و ارزان قیمت اعلام کرده است و آن را به نوعی شاه کلید برنامه های خودرویی جلیلی معرفی کرد. سخنگوی ستاد جلیلی با اشاره به اینکه این موضوع محقق نمی شود و رخ نمی دهد مگر تولید خودرو در کشور با تیراژ بالا باشد، تصریح کرد: «مقصود از تیراژ بالا هم تیراژ حدود میلیونی است. این موضوع برای کشورهایی مانند هند و چین که بازار داخلی بزرگی دارند، خیلی ساده است.»
یزدانی اضافه کرد: «اما برای کشور ما، از یک سمت برای این که بتوانیم تیراژ بالا داشته باشیم علی القاعده باید یک تولید مشترک خودرو با کشورهای دارای بازار بزرگ مثل چین، هند یا بریکس داشته باشیم و از سمت دیگر، از طریق دیپلماسی فعال بتوانیم به بازار بکر خودرو در کشورهای همسایه مثل عراق و سوریه ورود پیدا کنیم و از آن طریق بتوانیم تیراژ تولید خودرو را بالا ببریم.»
بحث سوم؛ حذف تدریجی قیمت گذاری دستوری
وی همچنین بحث سوم را قیمت گذاری دستوری اعلام و تأکید کرد: «آقای جلیلی نظر خاصی روی این موضوع دارد.»
یزدانی گفت: «آقای جلیلی اعتقاد دارد زمانی که به واسطه تولید خودروی داخلی ارزان و باکیفیت همچنین به موازات آن از طریق واردات کنترل شده خودرو به جایی برسیم که بازار خودروی داخلی ما پر از گزینه های مختلف برای خرید باشد، یعنی این که مردم موقع خرید خودرو بتوانند انتخاب کنند بین خودروهای مختلف که کیفیت و قیمت مناسبی دارند. آن زمان می توان به تدریج به سمت حذف قیمت های دستوری خودرو در کشور حرکت کرد.»
تکرار نظرات وارداتی فاطمی امین
در بحث اول، نظر جلیلی را می توان تکرار نظرات وارداتی فاطمی امین دانست، اما در مناظره هم مشخص نشد که منظور از واردات کنترل شده چیست و چه تفاوتی با واردات یکجا دارد. ضمن این که، واردات خودرو هر چند می تواند به عنوان یک عامل محرک بسیاری قوی عمل کند، اما شرایط لازم و کافی نیست.»
تولید مشترک یا غرق شدن در چین؟
در بحث دوم نیز به نظر می رسد که جلیلی سعی دارد از طریق دست گذاشتن روی مقیاس تولید و افزایش تیراژ این گونه القا کند که برنامه های وسیعی برای کاهش قیمت و افزایش کیفیت دارد، اما با توجه به تأکید وی بر تولید مشترک با کشورهایی که بازار بزرگ دارند، این احتمال وجود دارد که در قالب همکاری برای تولید مشترک، مدیریت دو خودروساز بزرگ به صورت غیرمستقیم به چینی ها تفویض شود، چراکه تنها این دو خودروساز بزرگ ظرفیت تولید در مقیاس میلیونی را در اختیار دارند. بنابراین باید به صراحت نظر و برنامه خود را درباره این تولید مشترک و چگونگی آن تشریح کرده و شفاف سازی کند. ضمن این که، افزایش تیراژ و کیفیت ارتباط مستقیمی با تأمین نقدینگی و ارز برای تأمین قطعات مورد نیاز دارد.
همچنین باید در نظر داشت که از یک سو، در میان کشورهای بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) تنها چین یک خودروساز واقعی به شمار می آید، که حاصل تعمیق همکاری در سال های پس از تحریم دستاورد خاصی برای صنعت خودروسازی کشور نداشته است و از سوی دیگر، بازارهای عراق سوریه بارها توسط خودروسازان ایرانی آزموده شده اند، اما تا امروز حضور در این بازارها تأثیری بر افزایش تیراژ نداشته است.
راه کار جلیلی برای خروج از قیمت گذاری
در بحث سوم نیز نکته تازه، خاص و بکری دیده نمی شود، بلکه می توان آن را رؤیایی دانست که به پیش شرط هایی برای تحقق نیاز دارد. در حال حاضر، معضلاتی مانند پابرجا بودن تحریم ها، کمبود ارز، مشکل تأمین نقدینگی و عدم دست یابی به تکنولوژی روز در کنار چالش هایی مانند نرخ بالای ارز، تورم، هزینه های تولید و قیمت تمام شده بالا مانع افزایش تیراژ تولید هستند.
در واقع، این کاندیدای ریاست جمهوری به توضیح واضحات پرداخته و مانند گزاره های اخلاقی به باید و نبایدها اشاره کرده است، اما درباره راهکار و چگونگی دست یابی به این اهداف توضیحی نداده است.
جلیلی همچنین باید به طور واضح منظور خود از تولید مشترک را بیان کند. این اظهارنظر می تواند آینده این صنعت و حدود ۶۰ صنعت وابسته را روشن کند. آیا این راه به روشنایی می رسد یا فردایی تیره و تار پیش روی فعالان این صنعت خواهد بود؟
به بیان ساده تر، این نامزد ریاست جمهوری به درستی موفق به شناسایی بخشی از مشکلات خودرویی کشور شده است، اما با توجه به قدمت این معضلات، به نظر می رسد بیشتر باید درباره مسیرهای برون رفت از وضعیت فعلی تمرکز می کرد و آن را به سمع و نظر مردم می رساند.
انتخابات ریاست جمهوری سعید جلیلی صنعت خودرو واردات خودرو
source