پیشرانه N20 روی آریا نصب میشود
تیر 1403: موتور N20 جدید سایپا، 2 لیتر حجم داشته و تکنولوژی DVVT دارد. خروجی این پیشرانه 147 اسببخار قدرت و ۲۰۴ نیوتن متر گشتاور است و به زودی قرار است بر روی محصول آریا نصب شود. همچنین قرار است در آینده نیز بر روی شاهین جوانان نیز نصب شود.
پیشرانه ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ آن به دو صورت تنفس طبیعی و توربو قرار است عرضه شود این موتور فعلا در فاز تغییرات مهندسی قرار داشته و فازهای اولیه به سی کی دی و مونتاژی تولید می شود اما در آینده با درصدی ساخت داخل وارد فاز داخلی سازی خواهد شد.
تولید از سال 1403
آبان 1402: موتور N20 اولین عضو از خانواده موتورهای جدید گروه خودروسازی سایپا محسوب میشود که همزمان با افتتاحیه نمایشگاه قطعات خودرو و صنایع وابسته در شهر مشهد و با حضور علی آقامحمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، عزت الله اکبری تالار پشتی رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، محمدعلی تیموری، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، و جمعی از مدیران ارشد گروه سایپا رونمایی شد.
این پیشرانه 2000 سی سی حجم داشته و به عنوان اولین عضو از خانواده موتور در شرکت مگاموتور به بهره برداری رسید. این موتور با هدف تولید محصولاتی رقابتپذیر با استاندارد روز، کاهش مصرف سوخت و استاندارد آلایندگی یورو 6 رونمایی شده و به زودی تولید انبوه خواهد شد.
موتور N20 با بهره گیری از آخرین تکنولوژی موجود در موتورهای درون سوز از جمله استفاده از سیستم زمان بندی سوپاپ ها بر روی هر دو میل بادامک، استفاده از سیستم زمان بندی متغیر Mid Lock، سیستم EGR ، کارکرد در سیکل اتکینسون با بهره گیری از آخرین تکنولوژی درکاهش اصطکاک قطعات متحرک با وفاداری به رویکرد سنتی شرکت مگاموتور در موضوع دوام و هزینه نگهداری پایین (بهره مندی از تایمینگ زنجیر) با بهره گیری از تکنولوژی شرکت Mitsubishi ژاپن توسعه یافته است.
این موتور ویژگیهای منحصر به فردی دارد که امکان توسعه محصولات با پیشرانه با تکنولوژی هیبریدی را برای محصولات سایپا به ارمغان خواهد آورد.
معرفی انواع پیشرانه ایرانی
source