با پایان مهلت سازمان ملی استاندارد، به نظر می رسد سرانجام تولید پژوپارس به عنوان یکی از پرتیراژترین محصولات تاریخ خودروسازی کشور، سرانجام پایان یافته و این خودروی محبوب راهی موزه شده است.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛

هرچند نه سازمان ملی استاندارد و نه ایران‌خودرو هیچ‌کدام تا به امروز خبر رسمی مبنی بر توقف تولید پژوپارس مخابره نکرده‌اند، با‌این‌حال با توجه به پایان آخرین مهلت این سازمان به ایران‌خودرویی‌ها، به نظر می‌رسد این محصول دیگر تولید نمی‌شود.

طبق اعلام قبلی سازمان ملی استاندارد و تاکید ایران خودرو، قرار بود پژوپارس تنها تا انتهای خرداد امسال تولید شود، آن هم پس از آنکه این سازمان یک بار بنا بر تعهد 172هزار دستگاهی ایران خودرو، مجوز تولید این خودرو را تمدید کرد. پژوپارس به دلیل ناتوانی در پاس کردن استانداردهای مدنظر سازمان ملی استاندارد، باید مدت‌ها پیش از رده تولید خارج می شد، اما تعهد 172 هزار دستگاهی تحویل این خودرو مانع از توقف خط تولید می‌شد. در نهایت سازمان ملی استاندارد اعلام کرد 31 خرداد 1403 آخرین مهلت برای حذف پژوپارس است و ایران‌خودرویی‌ها این بار پذیرفتند که در تاریخ موردنظر، این خودرو را کنار بگذارند.  پژوپارس هرچند در سال‌های دور محصولی بسیار سودده به شمار می‌رفت، اما در چند سال گذشته به محصولی زیانده تبدیل شد، با این حال استقبال زیاد از آن، سبب ادامه تولیدش شد. در ادامه سازمان ملی استاندارد اعلام کرد پژوپارس قادر به پاس کردن استانداردهای لازم نیست و باید از رده تولید خارج شود. حالا هرچند خبر رسمی توقف تولید پارس منتشر نشده، اما به نظر می‌رسد با توجه به قاطعیت سازمان ملی استاندارد و پذیرش ایران خودرو، این محصول دیگر به تولید نمی‌رسد.

گفته می شود ایران‌خودرو تعهدی بالغ بر 172هزار دستگاه برای پارس ایجاد کرده است. این شرکت پیش‌تر از ثبت‌نام‌کنندگان پارس خواسته بود برای تغییر آن به خودرویی دیگر اقدام کنند، اقدامی که حکایت از ناتوانی این شرکت در تولید این خودرو به اندازه تعهدات ایجادشده تا انتهای خرداد داشت. طبعا اگر تولید پژوپارس واقعا متوقف شده باشد، بخشی از ثبت‌نام‌کنندگان آن چاره‌ای جز انصراف یا دریافت خودرویی دیگر (مثلا سمند سورن) نخواهند داشت.

انتهای پیام/

منبع: دنیای اقتصاد

source

توسط khodrocamp.ir