بر اساس سایت رسمی شرکت راسا موتور که خودروهای چینی برند جی ای سی و خودروهای سوزوکی ساخت هند را وارد می کند، فقط 5 نمایندگی در سطح کشور دارد که این موضوع می تواند در آینده برای مشتریان مشکل ساز شود.
خودروسازان و شرکت های واردکننده ملزم به انطباق نمایندگیهای مجاز متناسب با تعداد خودروی تحت ضمانت هستند؛ همچنین نسبت تعداد مراکز خدمات پس از فروش به خودروهای عرضه شده، مطابق آییننامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان است. یعنی برای مثال به ازای هر تعداد خودرو داشتن یک نمایندگی الزامی است.
البته این قانون می تواند برای خریداران مشکلاتی را ایجاد کند؛ برای مثال در حال حاضر راسا موتور، به استناد سایت رسمی این شرکت فقط 5 نمایندگی در شهرهای تهران، قم، تبریز، یزد و مشهد دارد. حال اگر یک مشتری در شهر اصفهان ساکن و نیاز به تعمیرگاه داشته باشد باید به نزدیک ترین نمایندگی در شهرهای اطراف برود که این موضوع کمی غیر منطقی است.
از طرفی تامین قطعات و لوازم یدکی موضوع دیگری است که فعلاً نمی توان در این باره نظر قطعی داد زیرا هنوز تعداد خودروهای زیادی به مشتریان این شرکت تحویل داده نشده و کیفیت عملکرد خدمات پس از فروش قابل سنجش نیست.
یکی از ستونهای اصلی صنعت خودروسازی ارائه خدمات پس از فروش است. خودروسازها ملزمند که برای حمایت از مصرفکنندگان و مشتریان خود خدماتی ویژه انجام دهند. این امریاست که تمام شرکتهای بزرگ خودروسازی هم در تمام دنیا به آن پایبندند و در همان حدی که به کیفیت خودروهای خود اهمیت میدهند به ارائه خدمات پس از فروش هم اهمیت میدهند. مسئولین این شرکتها معتقدند که برای جلب مشتریهای جدیدتر و همچنین حفظ مشتریهای سابق خود نیاز دارند که خدماتی ارائه دهند تا بتواند نشان دهند آنها به مشتریهای خود حقیقتا هم اهمیت میدهند؛ اما ظاهراً برخی از شرکت های تازه کار در ایران زیاد روی این موضوع برنامه ریزی نکردند و تمام تمرکز خود را صرفاً روی فروش محصولات خود گذاشته اند.
پیشنهاد می شود فعلاً کسانی از شرکت راسا موتور، خودرو خریداری کنند که در شهر محل سکونتشان حداقل یک نمایندگی از این برند تاسیس شده باشد؛ همچنین حتماً از توانایی این شرکت در تامین ابتدایی ترین قطعات و لوازم یدکی مطمئن شوید؛ زیرا پیدا کردن قطعات خودروهای چینی جی ای سی و خودروهای سوزوکی ساخت هند در بازار آزاد و غیر رسمی قطعاً شما را با مشکل روبرو خواهد کرد.
source