اسفند 1402: در دویست و بیست و دومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، لایحه تعیین نرخ بلیت و کرایه وسایل حمل و نقل عمومی شهر تهران در سال ۱۴۰۳ بررسی و نرخ کرایه مترو، اتوبوس و تاکسی اعلام شد.

سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا، در این باره اظهار کرد میزان افزایش در نرخ ورودی مترو ۱۶ درصد پیش بینی شده بود. علیرغم اینکه ۳۰۰ کیلومتر مترو در سطح شهر خدمات رسانی می کند، نرخ تا ۳۰ کیلومتر پیمایشی محسوب می شود و مابقی پرداخت نخواهد شد. به ازای هر کیلومتر ۴۰ درصد افزایش نسبت به سال قبل پیش بینی شده است. بلیط مترو از سه هزار و ۳۰۰ تومان به چهار هزار و ۳۰۰ تومان افزایش پیدا می‌کند و نرخ کرایه خطوط مترو حومه نیز ۳۰ درصد افزایش می‌یابد. در مجموع افزایش نرخ بلیط مترو ۳۰ درصد خواهد بود.

وی افزود ۲۲ درصد افزایش نرخ بلیط برای اتوبوسرانی پیش بینی شده است. برای پیمایش اتوبوس‌های تندرو ۲۰ درصد و عادی ۴۰ درصد افزایش در نظر گرفته شده و در مجموع میزان افزایش نرخ اتوبوس‌های عادی ۲۱ درصد و اتوبوس‌های عادی ۳۰ درصد است. ۴۰ درصد رشد برای اتوبوس‌های دربستی نیز پیش بینی شده است.

آقای تشکری هاشمی اعلام کرد نرخ کرایه تاکسی در سال آینده ۴۵ درصد افزایش دارد. شیب معابر تنها برای تاکسی‌های خطی لحاظ خواهد شد و معابر دارای شیب در همین راستا مشخص می‌شوند. برای ساعات اوج نیز توافق شد که ۷ تا ۹ صبح به عنوان ساعات اوج صبحگاهی و ۴ تا ۸ عصر نیز به عنوان ساعات اوج عصرگاهی با ۵۰ درصد افزایش در نظر گرفته شود. این تصمیم گرفته شده که رغبتی برای رانندگان جهت خدمات رسانی وجود داشته باشد.

وی افزود تکلیف شهرداری تهران مبنی بر اجرای پرداخت الکترونیک و سامانه برخط جزء مصوبات این لایحه است. گرچه این اقدام در سال جاری به نتیجه نرسید امیدواریم در سال آینده به نتیجه برسد. قیمت تمام شده برای هر مسافر مترو در سال جاری حداقل ۳۰ هزار تومان بود. ما مبلغ قابل توجهی یارانه برای بلیط مترو در نظر گرفته بودیم و هر مسافر تنها سه هزار و ۳۰۰ تومان پرداخت می کرد.

شادی مالکی، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، اظهار کرد ساماندهی وضعیت تاکسی ها در سطح شهر به روش سنتی امکان پذیر نیست. باید بسترهای هوشمند جهت نظارت شکل بگیرد. افزایش قیمت قطعات و هزینه های خودرو، باعث می شود رانندگان تاکسی به سمت شرکت های اینترنتی بروند و تعداد این رانندگان بسیار زیاد است.

وی افزود  شاید هیچ راهی برای ساماندهی تاکسی‌ها جز هوشمندسازی وجود نداشته باشد. کرایه تاکسی‌ها باید برخط باشد که در حال حاضر برای ۱۶۹ خط طی دو ماه آینده فرمول نویسی محاسبه ای نرخ کرایه‌ای انجام شده و تا یک ماه آینده این روند تکمیل می‌شود. ۳۴ هزار دستگاه تاکسی خطی در سطح شهر فعالیت می‌کنند و امکان کنترل این تاکسی‌ها به صورت سنتی وجود ندارد. کنترل این تاکسی‌ها توسط دوربین‌های پلاک خوان انجام خواهد شد.

خانم مالکی گفت در هفته گذشته بسته تشویقی برای رانندگانی که به صورت تلفنی و گردشی فعالیت می‌کنند، در نظر گرفته ایم. ۸۴۸ دستگاه تاکسی به صورت کمکی در قبال دریافت این بسته تشویقی در خطوط فعالیت خواهند کرد اما این اقدام در تمام طول سال برای ما مقدور نیست.

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، بیان کرد نباید برای تاکسی‌ها دو نرخ اعمال شود؛ بلکه تمام موارد باید سیستمی باشد. نباید شرایط به گونه‌ای باشد که مردم و رانندگان تاکسی با هم درگیر شوند. سال قبل افزایش نرخ اتوبوس ۴۲ درصد و مترو ۲۵ درصد پیش بینی شده بود که ما این رقم را کاهش دادیم. در سال ۱۴۰۳ میزان افزایش مناسبی پیش بینی شده و افزایش ۱۶ درصدی مطلوب است و تأکید می‌کنیم که این نرخ بسیار کمتر از نرخ تورم است.

وی پیشنهاد کرد که ساعات اوج برای تاکسی ها حذف و شهرداری مکلف شود ظرف مدت سه ماه پس از اردیبهشت ماه که نرخ ها اعمال می شود، هوشمندسازی و پرداخت الکترونیکی را در پایتخت عملیاتی کند که این پیشنهاد با حداکثر آراء موافق تصویب شد.

source

توسط khodrocamp