رقابت سختی برای انتخاب خودرو سال ۲۰۲۴ اروپا ایجاد شده بود. علاوه بر رقبای معمولی از برندهای قدیمیتر، نام خودرو چینی بیوایوی سیل در کنار ولوو EX30 دیده میشد، که قرار است از سال آینده در بلژیک ساخته شود.
سایر رقبا شامل پژو E-3008، کیا EV9، تویوتا CH_R، بامو سری ۵ و رنو سنیک بودند. در این میان رنو سنیک با کسب ۳۲۹ رای، جایگاه خودرد سال ۲۰۲۴ اروپا را کسب کرد.
جایگاه دوم نیز با ۳۰۸ رای به بامو سری ۵ رسید. جایگاه سوم نیز با ۱۹۷ رای، از آن پژو E-3008 شد. خودروهای بعدی، کیا EV9، ولوو EX30، بیوایدی سیل و تویوتا CHR هستند که به ترتیب ۱۹۰، ۱۶۸، ۱۳۱ و ۱۲۷ رای دریافت کردند.
رنو سنیک، برنده خودروی سال 2024 اروپا
رنو سنیک جدید، پاییز گذشته رونمایی شده بود و از حالت مینی ون، به یک کراساور با طراحی ترند دنیا تبدیل شده است. ظاهر آن شباهت زیادی با کانسپت Vision Scenic در سال ۲۰۲۲ و سایر محصولات روز برند دارد.
فضای بزرگ، محیط مدیریت شده، تجهیزاتی مانند سقف پانوراما Solarbay، نسل جدید سیستم OpenR Link با سیستمهای یکپارچه گوگل و … . بنابراین رنو سنیک تمام ویژگیهای مناسب را برای تقویت موقعیت خود در بازار خودروهای برقی اروپا داشته است.
این محصول طبق پلتفرم CMF-EV ساخته شده که اکنون با نام AmpR شناخته میشود. این پلتفرم برای خودروهای برقی است و با مگان E-Tech و نیسان آریا یکسان است.
مقرون به صرفهترین نسخه سنیک، نسخه E-Tech Techno Long Range است، که ۶۱۰ کیلومتر برد حرکتی دارد. خروجی آن به ۲۱۴ اسببخار قدرت و ۳۰۰ نیوتنمتر گشتاور میرسد. شتاب صفر تا صد آن نیز برابر ۷.۹ ثانیه است. حداکثر سرعت آن ۱۷۰ کیلومتر برساعت بوده و شروع قیمتش از ۵۱,۹۴۵ دلار است. قیمت نسخههای Esprit Alpine Long Range و Iconic Long Range نیز به ترتیب برابر ۵۵,۱۱۰ و ۵۷,۶۴۵ دلار است.
کاندیداهای خودروی سال 2024 اروپا
با اعلام اسامی نامزدهای دریافت عنوان خودروی برتر سال 2024 در قاره اروپا، با نام چند خودروی چینی مواجه هستیم. یک چهارم از این فهرست 28 تایی، به خودروهای چینی اختصاص یافته است. چهار خودرو از این جمع 7 تایی، محصول بیوایدی هستند یعنی آتو 3، هان، دلفین و سیل، در حالی که 3 جایگاه دیگر به نیو ET7، اسمارت هشتگ وان و ولوو EX30 اختصاص دارد.
اگر با مشاهده اسامی اسمارت هشتگ وان و ولوو EX30 فکر میکنید اشتباهی رخ داده و این دو خودرو چینی نیستند، باید در افکار خود تجدیدنظر کنید. نیمی از سهام اسمارت در سال 2020 به جیلی واگذار شده است. طراحی مهندسی محصولات این برند برعهده جیلی قرار دارد.
اسمارت هشتگ وان براساس پلتفرم گروه جیلی یعنی SEA شکل گرفته است و پیشرانه برقی و مجموعه باتری آن هم توسط تولیدکنندگان چینی ساخته میشود. طراحی ظاهری محصولات اسمارت هم برعهده مهندسان مرسدس بنز قرار گرفته و به همین علت، نشان styled by Mercedes روی ستون B دیده میشود.
ولوو EX30 هم براساس پلتفرم SEA شکل گرفته و در تاسیسات مشترک با اسمارت هشتگ وان تولید میشود. البته ولوو قصد دارد از سال 2025 تولید این خودرو را در بلژیک آغاز کند.
تعداد خودروهای ژاپنی و آلمانی حاضر در این فهرست به 6 و 5 عدد میرسد، در حالی که خودروسازان آمریکایی، کرهای و فرانسوی، هرکدام 3 نماینده در این فهرست دارند. نام یک محصول از برند ایتالیایی فیات نیز به چشم میخورد.
- بامو سری 5
- بامو XM
- بیوایدی آتو 3
- بیوایدی هان
- بیوایدی سیل
- بیوایدی دلفین
- فیات 600e
- فورد برانکو
- هوندا CR-V
- هوندا e:NY1
- هوندا ZR-V
- هیوندای آیونیک 6
- هیوندای کنا
- جیپ گرند چروکی
- کیا EV9
- لکسس RZ
- لوسید ایر
- مرسدس بنز E کلاس
- مرسدس EQE SUV
- نیو ET7
- پژو 3008/ ایی-3008
- رنو اسپیس
- رنو سنیک
- اسمارت هشتگ وان
- تویوتا C-HR
- تویوتا پریوس
- فولکس واگن ID.7
- ولوو EX30
نامزدها از میان خودروهای جدید انتخاب شده است، که در طول 5 یا 6 ماه گذشته در بازار اروپا حضور داشتهاند. با گذر از مرحله نخست، تعداد نامزدها به 7 خودرو کاهش مییابد. برنده نهایی در 26 فوریه و در جریان نمایشگاه خودرو ژنو، اعلام خواهد شد.
59 عضو هیات داوران خودروی برتر اروپا، از میان کارشناسان 22 کشور این قاره سبز انتخاب شدهاند. همچون سال گذشته، 2 عضو روسی اجازه حضور در این جمع را نیافتهاند.
جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.
source