«خبرماشین» – مدیران خودرو طی مراسمی با حضور مدیران ارشد این شرکت، نمایندگان و اصحاب رسانه از اکستریم VX، برند تازه وارد و لوکس خود در محل هتل استقلال تهران رونمایی کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»؛ اکستریم VX نخستین محصول این برند لوکس تازه وارد و پرچمدار خودروهای صفر کیلومتر در بازار ایران بوده که این روزها بسیاری از کارشناسان آن را پرچمدار فصل جدید خودروهای لوکس در بازار ایران می دانند.

مشخصات فنی اکستریم VX

از نظر مشخصات فنی، شباهت کامل میان اکستریم VX و تیگو ۸ پرومکس وجود دارد. اکستریم VX دارای یک موتور ۲ لیتری توربوشارژ چهار سیلندر با سیستم تزریق مستقیم سوخت GDI بوده که قادر به تولید ۲۶۱ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور است. این پیشرانه به گیربکس هشت سرعته اتوماتیک متصل شده و از ششمین نسل سیستم چهار چرخ محرک بورگ وارنر بهره گرفته است.

نسل نخست این خودرو علاوه بر چین، در روسیه و عربستان نیز به فروش رسید. همزمان با تغییر نسل چری تیگو ۸ در چین و اضافه شدن پسوند پرو به آن، اکسید VX نیز تغییر چهره داد و در سال ۲۰۲۱ نسخه جدید این خودرو وارد بازار شد. نسخه‌ای از این خودرو که به بازار ایران می‌آید نیز مربوط به فیس‌لیفت اخیر این خودرو است. با توجه به عدم حضور طولانی‌مدت برندهای لوکس خارجی در ایران و کمبود اتومبیل‌های مجلل، پیش‌بینی می‌کنیم مشتریان ایرانی استقبال مناسبی از اکسید VX و سایر خودروهای این برند در ایران ترتیب دهند.

امکانات رفاهی و ایمنی اکستریم VX

اکستریم VX به امکاناتی همچون ورود و استارت بدون کلید، دوربین‌ ۳۶۰ درجه، سقف پانورامیک، سیستم فرمان صوتی، شارژر بی‌ سیم (وایرلس)، تنظیم برقی صندلی‌ های عقب، تهویه دوکاناله اتوماتیک، دریچه تهویه ردیف عقب، سیستم کنترل کشش و سیستم کنترل پایداری، کروز کنترل تطبیق‌ پذیر، رانندگی نیمه‌ خودران، رادار خطی و رادار نقطه کور، نوربالای خودکار، ترمز پارک برقی، سیستم اتوهلد و ترمز پارک برقی، سنسور نور و باران، کنترل حرکت در سربالایی، رادار تابلوخوان، تنظیم حالت رانندگی، صندلی های برقی جلو، آینه الکتروکرومیک، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی، تریم چرم داخلی و… مجهز است.

یکی از بارزترین ویژگی های اکستریم VX که به محض ورود به کابین متوجه آن می شوید، وجود سه نمایشگر دیجیتالی روی داشبورد بوده که شامل یک نمایشگر دیجیتالی ۱۲.۳ اینچی در پشت فرمان، یک نمایشگر لمسی ۱۵.۶ اینچی در قسمت میانی داشبورد و یک نمایشگر لمسی ۱۲.۳ اینچی در مقابل سرنشین جلو است. این سه نمایشگر مجموعا قطری معادل ۴۰ اینچ داشته و طراحی آنها بی شباهت به سیستم اطلاع رسانی و سرگرمی جدیدترین محصولات مرسدس بنز موسوم به هایپراسکرین نیست. 

به موجب این نمایشگرهای دیجیتالی، اکستریم سعی کرده در طراحی کابین VX تا حد امکان کمتر از کلیدهای فیزیکی استفاده کند و عمده امکانات این خودرو به وسیله همین نمایشگرهای دیجیتالی قابل کنترل بوده که تجربه فراموش نشدنی را برای سرنشینان به ارمغان می آورد. وی ایکس تنها خودرو در بازار ایران بوده که دارای چنین کابین مدرن و مطابق با ترند روزی بوده و هیچ یک از رقبای این خودرو این تعداد نمایشگر روی داشبورد یا نمایشگر لمسی با این ابعاد را ندارند. بدین ترتیب از این جهت VX در میان رقبا پیشرو و پرچمدار محسوب می شود.

یکی از ویژگی های مهم کابین اکستریم VX که طراحان تمرکز زیادی روی آن داشته اند، به ارمغان آوردن بالاترین سطح از رفاه و آسایش برای سرنشینان بوده است. طول نزدیک به ۵ متری این خودرو در کنار فاصله بین دو محور ۲.۹ متری که از عمده رقبا بیشتر بوده و کابینی بسیار بزرگ و جادار را برای اکستریم VX به ارمغان آورده است.  اکستریم VX تنها خودروی صفر کیلومتر در بازار ایران بوده که دارای سیستم تهویه مطبوع سه کاناله با دریچه های مجزا برای سرنشینان در ردیف اول، دوم و سوم است. راننده و سرنشین جلو همچنین سرنشینان عقب هرکدام به صورت مجزا امکان تنظیم دما و دور فن سیستم تهویه بسته به نیاز خود را دارند. اما جدا از سه گانه بودن سیستم تهویه، این خودرو دارای فیلتر جاذب ذرات PM.۲.۵ و قابلیت یونیزه کردن هوای داخل خودرو است.  همچنین اکستریم VX دارای ۲۳ بلندگو در سراسر کابین بوده که باعث شده حالتی شبیه به نشستن در سالن کنسرت برای همه سرنشینان شبیه سازی شود.

صندلی های اکستریم VX به نحوی طراحی شده اند که بدن سرنشینان را به خوبی در بر بگیرند و بالاترین سطح از راحتی را برای آنها به ارمغان می آورد. تودوزی صندلی های این خودرو از چرم بسیار با کیفیت ناپا بوده که روی قسمت نشیمن و پشتی آنها سوراخ هایی تعبیه شده که به گردش بهتر هوا در این قسمت کمک می کند. صندلی راننده امکان تنظیم به صورت الکترونیکی به همراه گودی کمر به همراه سه مموری را دارد. همچنین صندلی سرنشین نیز قابلیت تنظیم به صورت تمام برقی را داشته و برای این صندلی تکیه گاه پا نیز تعبیه شده که به صورت الکترونیکی باز و بسته می شود. برای تنظیم صندلی های ردیف جلو می توان از کلیدهای که روی رودری ها مشابه با خودروهای مرسدس بنز تعبیه شده استفاده کرد. همچنین صندلی سرنشین جلو دارای Boss Key بوده که سرنشینان از ردیف دوم امکان تنظیم صندلی ردیف جلو و حتی جمع کردن آن با هدف داشتن فضای بار بیشتر را دارند. سرنشین در ردیف جلو نیز با باز کردن تکیه گاه پا و همچنین خواباندن صندلی، می تواند حالتی شبیه به تخت را شبیه سازی کند. بدین ترتیب امکان رفتن به سفرهای تفریحی و کاری طولانی در راحتی کامل با اکستریم VX برای شما مهیا شده است.  این خودرو دارای سه ردیف صندلی با چیدمان ۲+۳+۲ بوده و صندلی های ردیف جلو هر دو دارای گرمکن و سردکن سه حالته و همچنین ۵ مد ماساژ در سه سطح هستند. به جرات می توان گفت که VX تنها خودروی موجود در بازار ایران بوده که چنین ماساژور کاربردی و با کیفیتی را برای صندلی های جلو دارد.

صندلی های ردیف دوم در اکستریم VX نیز دارای گرمکن و سردکن سه حالته بوده که سرنشینان ردیف دوم به کمک پنل تعبیه شده در بین دو صندلی جلو امکان دسترسی به آن را دارند.

سیستم‌های همیار راننده (ADAS) اکستریم VX

سیستم‌های همیار راننده به عنوان دستیار هوشمند راننده عمل می‌کنند که هدف از نصب آنها روی خودرو به ارمغان آوردن راحتی بیشتر برای راننده در طول مسیر و همچنین ایمنی بالاتر با هدف کاهش خطاهای انسانی در کنترل خودرو است. اکستریم VX دارای ۲۶ سیستم همیار راننده موسوم به ADAS بوده که بیشتر از هر خودروی صفر کیلومتر دیگری در بازار ایران بوده و بالاترین سطح از ایمنی و رفاه را در هنگام رانندگی برای شما به ارمغان می‌آورد. به موجب سیستم همیار راننده، اکستریم VX قابلیت رانندگی نیمه خودران سطح ۲+ را ارائه می‌دهد که راننده در شرایط کنترل شده با فعال کردن کروز کنترل تطبیقی هوشمند، رادار حفظ خودرو بین خطوط و هشدار خروج از خط و سیستم اضطراری حفظ خودرو بین خطوط می‌تواند پای خود را از گاز و ترمز بردارد و فرمان را نیز رها کند. البته در صورتی که راننده برای مدت طولانی دست خودرو را از روی فرمان بردارد، خودرو به راننده هشدار می‌دهد که دست خودرو را از روی فرمان رها نکند.

از جمله شاخص‌ترین سیستم‌های ADAS اکستریم VX می‌توان به کروز کنترل تطبیقی هوشمند با قابلیت توقف و حرکت مجدد، ترمز اضطراری خودکار با قابلیت تشخیص خودرو، موتورسوار و عابر پیاده، هشدار خروج از خط، تابلو خوان مسیر، حفظ خودرو بین خطوط و … اشاره کرد. این خودرو همچنین دارای دوربین تشخیص خستگی راننده روی ستون جلو سمت چپ بوده که با اسکن دائمی صورت راننده، در صورتی که راننده از توجه به مسیر پیش رو غافل شود و تشخیص دهد که راننده به مسیر جلو به هر دلیلی توجه نمی‌کند، به صورت صوتی به راننده هشدار می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»؛ یکی دیگر از سیستم‌های ADAS اکستریم VX سیستم ترمز اضطراری خودکار در صورت حرکت به عقب یا RCTB است که در دیگر خودروهای صفر کیلومتر موجود در بازار وجود ندارد. شرایطی را تصور کنید که به صورت دنده عقب در حال خروج از پارکینگ منزل خود هستید و یک خودرو عمود بر شما در حالت حرکت بوده و شما از آن غافل هستید، در این شرایط اکستریم VX به صورت خودکار ترمز کرده و مانع از برخورد می‌شود.

سیستم ELK (حفظ اضطراری لاین خودرو) هم در حال حاضر تنها روی اکستریم VX نصب است. عملکرد این سیستم بدین صورت بوده که اگر یک خودرو با عرض بیشتر در لاین مجاور باشد یا احساس کند امکان برخورد جانبی با خودرو در لاین مجاور یا خروج از لاین وجود دارد، به صورت تهاجمی‌تر از سیستم LKA (حفظ خودرو بین خطوط) عمل کرده و با فرمان دادن به خودرو مانع برخورد می‌شود.

یکی از سیستم‌های تعبیه شده روی اکستریم VX قابلیت اتو پارک بوده که هم قابلیت رفتن به داخل پارک و هم قابلیت خروج از پارک را کاملاً به صورت خودکار و بدون دخالت راننده دارد. برای فعال کردن سیستم اتوپارک، باید با سرعت زیر ۱۵ کیلومتر بر ساعت حرکت کنید و اتوپارک را فعال کنید و پس از اینکه خودرو محل پارک را تشخیص داد، باید متوقف شوید و فرآیند اتوپارک را از روی نمایشگر آغاز کنید. در این صورت دیگر نیازی نیست که راننده در کنترل فرمان، ترمز، گاز و حتی دنده دخالت کند و از ابتدا تا اتمام پروسه پارک کردن خودرو تماماً بدون نیاز به راننده انجام می‌شود.

اکستریم VX دارای قابلیت خروج از پارک هم بوده که با فعال کردن آن پس از اسکن کردن محیط اطراف، با زدن راهنما می‌توانید جهت خروج از پارک را انتخاب کنید و سپس خودرو باز هم به صورت کاملاً خودکار و بدون نیاز به دخالت راننده از پارک خارج می‌شود.

اکستریم VX تنها خودروی موجود در بازار ایران بوده که دارای دوربین دید ۵۴۰ درجه است و دید کاملی از محیط اطراف خودرو و حتی جلوی سپرهای عقب و جلو را راننده نشان می‌دهد. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»؛ این خودرو دارای سیستم Flan Guard بوده که به کمک خطوط راهنما محیط اطراف خودرو را برای راننده شبیه‌سازی می‌کند تا از برخورد خودرو با موانع اطراف جلوگیری به عمل آید.

اکستریم VX دارای ۱۰ کیسه ایمنی هوا بوده که محافظت کاملی از سرنشینان در همه جهات به ارمغان می‌آورد. تعداد ایربگ های این خودرو بیشتر از هر خودروی صفر کیلومتر دیگر است. این ۱۰ ایربگ شامل کیسه ایمنی هوای راننده و سرنشین، زانویی راننده، بین دو صندلی جلو، دو ایربگ جانبی صندلی‌های ردیف جلو، دو ایربگ پرده‌ای و دو ایربگ جانبی برای صندلی‌های ردیف دوم است.

مقدار ۸۵ درصد از بدنه این خودرو از فولاد مقاوم ساخته‌شده که حالتی شبیه به یک قفس فولادی مقاوم را ایجاد می‌کند. همچنین ۵۴ درصد از بدنه نیز دارای ورق دوبل بوده و مقاومت کششی ستون B نیز ۱۵۰۰ مگا پاسکال بوده که سبب شده ساختار بدنه این خودرو مقاومت بسیار بالایی حتی در واژگونی داشته باشد. لازم به ذکر است که شاسی و کابین این خودرو توسط دو کمپانی معتبر بنتلر و مگنا طراحی شده که هر دو از تأمین‌کنندگان شاسی و بدنه خودروسازان مطرح دنیا هستند. اکستریم VX همچنین موفق به کسب ۵ ستاره ایمنی و بالاترین امتیاز از موسسه تست تصادف چینی CNCAP شده است.

جهت مشاهده تست این خودروی لینک زیر کلیک کنید:

تجربه رانندگی با اکستریم VX

source

توسط khodrocamp.ir