پس از مدتها انتظار، بالاخره نسخه برقی از پرفروش ترین محصول پورشه یعنی ماکان هم معرفی شد. نسل دوم پورشه ماکان براساس پلتفرم جدید مشترک با آئودی یعنی PPE شکل گرفته است. این ساختار برقی 800 ولتی در تولید نسل جدید آئودی A6 و Q6 و همچنین پورشه کاین برقی هم مورد استفاده قرار خواهد گرفت. ساختار 800 ولتی برای نخستین بار در جهان در ساخت پورشه تایکان بکار گرفته شد.

مجموعه باتری این خودرو به ظرفیت 100 کیلووات ساعت، از سلولهای لیتیوم-نیکل منگنز کبالت در 12 مدول، ساخته شده است. این باتری از شارژ سریع 270 کیلووات پشتیبانی می­کند. اگر سرعت جریان به نصف این رقم کاهش یابد نیز جریان توسط مجموعه باتری به صورت موازی به دو سلول ارسال می­شود تا زمان و بهره­‌وری را مدیریت کند.

هر دو نسخه از ماکان برقی یعنی ماکان 4 و ماکان توربو، به پیشرانه مغناطیس سنکرون در هر یک از محورهای خود مجهز شده­‌اند. موتور روی محور عقب به میزان 180 درجه چرخیده تا تقسیم وزن بهتری حاصل شود.

پورشه ماکان 4، در مجموع 402 اسب ­بخار قدرت و 650 نیوتن متر گشتاور در اختیار دارد درحالیکه این اعداد در ماکان توربو به 630 اسب­ بخار نیرو و 1130 نیوتن متر افزایش می­‌یابد. البته توجه داشته باشید که این ارقام در هنگام استفاده از کنترل کشش و در مدت محدود در اختیار راننده قرار می­‌گیرد.

شتاب صفر تا 96 پورشه ماکان 4 و توربو به ترتیب 4.9 و 3.1 ثانیه و حداکثر سرعت این دو خودرو نیز به ترتیب 218 و 258 کیلومتر بر ساعت اعلام شده است.

پیشرانه عقب به انتقال قدرت دو سرعته مشترک با پورشه تایکان منتقل می­شود که البته عملکرد آن برای نصب در ماکان برقی مورد بازنگری قرار گرفته است. پورشه ماکان برقی به قابلیت بازیابی انرژی از نیروی ترمز مجهز گردیده که بسته به ظرفیت باتری می­‌تواند به 240 کیلووات هم برسد.

سیستم تعلیق پورشه ماکان برقی به صورت چند اتصالی در هر دو محور جلو و عقب طراحی شده و به صورت استاندارد، با کمک­‌های بادی و کمک‌­فنرهای تطبیق­‌پذیر PASM همراه شده است. فرمانپذیری چرخ‌های عقب تا 5 درجه مخالف چرخ‌های جلو را نیز می­توان برای این خودروها سفارش داد.

فرم کوپه-مانند بدنه پورشه ماکان برقی بدون تغییر باقیمانده درحالیکه چراغهای دیلایت به تایکان شبیه است. چراغهای جلو به ارتفاع پایین­تری در سپر منتقل شده و فرم کاپوت هم از ماکان بنزین­سوز متمایز شده است. به لطف قطعات فعال آئرودینامیک همچون باله عقب، ضریب درگ بدنه پورشه ماکان برقی به 0.25 می­رسد. یک محفظه کوچک در زیر کاپوت تعبیه شده که فضای آن برای قرار دادن کابل شارژ کفایت می­کند.

فاصله محورهای پورشه ماکان برقی با 8.6 سانتیمتر افزایش نسبت به مدل قبلی، به 2.89 متر رسیده درحالیکه طول کلی فقط 5.8 سانتیمتر افزایش یافته است. عرض خودرو هم با 5.3 سانتیمتر افزایش به 2.15 متر رسیده است.

فضای کابین پورشه ماکان برقی به کاین فیس لیفت و نسل سوم پانامرا شباهت دارد. دو نمایشگر دیجیتال به همراه نرم‌­افزارهایی همچون اسپاتیفای و یوتیوب، تعداد دکمه فیزیکی برای کنترل تهویه و غیره و همچنین دو صفحه نمایش سفارشی یعنی نمایشگر سرنشین جلو و هداپ (نمایشگر مجازی روی شیشه) را می­توان در این فضا مشاهده کرد.

قیمت پورشه ماکان 4 از 80.450 دلار آغاز می­شود یعنی 19 هزار دلار گرانتر از ماکان با پیشرانه برقی اما قیمت پایه پورشه ماکان برقی توربو، 106.950 دلار تعیین شده است. این مدل هم 18.500 دلار گرانتر از ماکان GTS به فروش می­رسد.

این درحالی است که پورشه ماکان با پیشرانه درونسوز هم از بسیاری رقبای خود گرانتر است. بنابراین هر دو نسخه از پورشه ماکان برقی علیرغم توانایی فنی قابل توجه ، همچنان از دسترس بسیاری از مشتریان خارج هستند.

قیمت پایه پورشه تایکان هم 92.550 دلار تعیین شده است. به نظر می­رسد که پورشه برای جلب نظر مشتریان به طرف خودروهای برقی، باید مدلهای ارزانتری را عرضه کند. شاید نسخه محرک-عقب از پورشه ماکان 4 بتواند این فضای خالی را پر کند. تا آن زمان، ممکن است خرید مدلهای درونسوز پورشه منطقی­‌تر به نظر برسد.

پورشه ماکان با پیشرانه درونسوز از بازار اروپا خارج شده ولی فروش این مدل در ایالات متحده و سایر بازارها همچنان ادامه دارد.

source

توسط khodrocamp