بی وای دی توانست در سه ماهه آخر سال ۲۰۲۳، از شرکت تسلا سبقت بگیرد و به بزرگ‌ترین تولیدکننده خودروهای برقی تبدیل شود. این خودروساز ۵۲۶,۴۰۹ دستگاه خودرو تمام برقی فروخت. اما شرکت آمریکایی تسلا، ۴۸۴,۵۰۷ دستگاه خودرو فروخت‌.

هر دو شرکت، از برآورد سالانه خود پیشی گرفتند. بی‌وای‌دی ۳ میلیون دستگاه خودرو و تسلا ۱.۸ میلیون خودرو در سال ۲۰۲۳ فروختند.

بی وای دی در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳، به طور کلی ۹۴۲,۶۵۱ دستگاه خودرو فروخت، که ۵۵ درصد آن‌ها تمام برقی و ۴۵ درصد پلاگین هیبرید بودند. درواقع بی‌وای‌دی، تولید خودروهای درون‌سوز را در سال ۲۰۲۲ متوقف کرد.

این خودروساز چینی توانست در سال ۲۰۲۳ تعداد ۳,۰۲۳,۶۷۹ خودرو برقی بفروشد که رشد ۶۲ درصدی را نسبت به سال ۲۰۲۲ نشان می‌دهد.

تسلا در سال ۲۰۲۳ تعداد ۱,۸۰۸,۵۸۱ خودرو فروخت و تحویل داد، که رشد ۳۸ درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد. در بخش فروش انباشته همچنان تسلا پیشرو است.

شرکت بی وای دی، ابتدا به عنوان یک باتری‌ساز تاسیس شده بود. اما در اواسط دهه ۲۰۰۰ میلادی، به خودروسازی پیوست. وارن بافت سرمایه‌گذار آن است و این شرکت عموما با تسلا قیاس می‌شود. البته هر دو شرکت خودروساز، از نظر محصول و فلسفه تجاری نمی‌توانند خیلی دور باشند.

بی وای دی در همین ماه، ۲۸۰ میلیون دلار را به نمایندگانش پاداش داد؛ زیرا فروش ۳ میلیون دستگاهی را در سال ۲۰۲۳ محقق کردند. فروشگاه‌ها به ازای هر خودرو فروخته شده، ۹۳ دلار دریافت کردند.

فضای داخلی محصولات بی وای دی، برخلاف تسلا، سنتی‌تر است و دکمه‌های فیزیکی دارد. همچنین سیستم‌های خودران بسیار سطح بالا ندارند.

درواقع تیم تحقیق و توسعه بی وای دی، بر توسعه باتری‌ها و قیمت مناسب تمرکز دارند. مدیرعامل و رئیس بی وای دی، Wang Chuanfu، علاقه دارد که همه موارد موردنیاز را در شرکت خودش تامین کند. آن‌ها یک معدن لیتیوم دارند و باتری‌ها و سلول‌ها را خودشان می‌سازند. علاوه بر آن، کارخانه‌های خودروسازی، شرکت حمل و نقل و بیمه هن دارند.

مدیرعامل بی وای دی، با ایلان ماسک، رئیس تسلا، وجه اشتراکی دارد. هر دو آن‌ها در کاهش قیمت‌ها و هزینه‌ها تلاش می‌کنند. بی وای دی سانگ L رقیب تسلا مدل Y محسوب می‌شود، که هنگام عرضه با تخفیف ۴۲۰۰ دلاری تحویل داده شد. این خودرو با قیمت ۲۱۹,۹۰۰ یوآن در ماه نوامبر پیش فروش شد و در دسامبر با قیمت ۱۸۹,۹۰۰ یوآن تحویل داده شد.

بی وای دی در سال ۲۰۲۴ احتمالا بیش‌تر راه تسلا را ادامه خواهد داد. این شرکت در سال ۲۰۲۳ دو زیربرند جدید یانگ وانگ و Fang Cheng Bao را تاسیس کرد که فروش مستقیم خود را دارند. این شرکت بزرگ همچنین در ADAS و سیستم‌های خودران سرمایه‌گذاری کرده و سیستم‌های خود را راه اندازی می‌کند.

زیربرند Fang Cheng Bao تایید کرده که ۱۵۴ شوروم در ۸۴ شهر افتتاح شده است. یانگ وانگ نیز قصد داشت در سال ۲۰۲۳ تعداد ۹۰ نمایندگی را در ۴۰ شهر افتتاح کند، اما هنوز تایید نکرده که هدفش محقق شد یا خیر.

بی وای دی سانگ L تنها دو هفته پس از عرضه اولیه‌اش، تعداد ۱۰۰۳ دستگاه فروخت.

از تسلا نیز شایعاتی وجود دارد که تولید انبوه تسلا مدل Y با کد Juniper جدید در راه است و در آوریل در گیگا شانگهای انجام می‌شود. تسلا مدل Y در چین بسیار محبوب است.

در سال ۲۰۲۴ جنگ قیمتی در چین ادامه خواهد داشت. قیمت خودروهای برقی در چین به پایین‌ترین حد خود رسیده است.

source

توسط khodrocamp