تویوتا GR یاریس به عنوان یکی از آخرین خودروهایی که فقط با گیربکس دستی عرضه میشد، حالا در مدل 2024 با جعبهدنده خودکار نیز قابل انتخاب است.
مشخصات فنی تویوتا GR یاریس 2024
تویوتا از گیربکس جدید GR یاریس 2024 با عنوان «انتقال قدرت خودکار مستقیم» یاد کرده است. این گیربکس که بر اساس نمونه اتوماتیک مبدل گشتاور ساخته شده، برای تعویض سریعتر دندهها بهینهسازی شده و برنامه تعویض دنده آن برای استفاده در پیست تنظیم شده است.
هرچند این گیربکس دوکلاچه مشابه نمونه موجود در خودروهای سوپراسپرت نیست، اما میتواند قابلیتهای خود را اثبات کند. هواداران تویوتا احتمالا به یاد دارند که این جعبهدنده در مسابقات اتومبیلرانی استقامتی Super Taikyu و همینطور مسابقات رالی قهرمانی ژاپن مورد آزمایش قرار گرفت.
گذشته از گیربکس جدید برای تویوتا GR یاریس 2024، خروجی پیشرانه 1.6 لیتری سه سیلندر توربو هم از 268 اسببخار قدرت و 370 نیوتنمتر گشتاور به 300 اسببخار قدرت و 400 نیوتنمتر گشتاور افزایش پیدا کرده، که مشابه GR کرولا است.
این تغییر به لطف استفاده از متریال در سوپاپهای دود، افزایش فشار تزریق مستقیم سوخت، حسگر جدید فشار هوای ورودی به اینترکولر با پاشش متفاوت، بازطراحی سیستم ورود هوا و نصب پیستونهای سبکوزن با طراحی جدید، حاصل شده است. علاوهبراینها، نسخه مجهز به گیربکس خودکار به خنککننده مجزا برای گیربکس هم مجهز شده است. تمام این تغییرات، فقط 9 کیلوگرم به وزن نسخه اتوماتیک اضافه کرده است. افزایش استحکام بدنه و بهبود سیستم تعلیق هم از دیگر تغییرات فنی تویوتا GR یاریس 2024 به شمار میآید.
کابین و امکانات تویوتا GR یاریس 2024
تویوتا از اعمال تغییر بر طراحی بدنه و کابین GR یاریس 2024 هم غافل نمانده است. طراحی سپر جلو تغییر کرده است، تا تجهیزات اضافی خنککننده را در خود جای دهد. در کابین هم شاهد اضافه شدن صفحه نشاندهنده 12.3 اینچی مشابه با GR کرولا هستیم، اما طراحی کلی، تاحدی قدیمی به نظر میرسد.
میتوان انتظار داشت که تغییرات اعمال شده بر تویوتا GR یاریس 2024 از جمله امکان سفارش گیربکس خودکار، در آینده نزدیک به GR کرولا 2024 هم اضافه شود. شنیدهها حاکی از آن است که GR کرولا 2025 هم با تغییرات به مراتب بیشتر عرضه خواهد شد.
جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.
source