ثبات قیمت بنزین در سال 1403

رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ، اعلام کرد دولت در لایحه بودجه قیمت حامل‌های انرژی را ثابت در نظر گرفته است، که کمیسیون تلفیق هم عینا آن را مصوب کرد. این یعنی قیمت بنزین، گازوئیل و دیگر فرآورده‌های انرژی همچون سال 1402 خواهد بود و تغییری در نرخ قیمت حامل‌های انرژی در سال آینده نخواهیم داشت.

آیا قیمت بنزین در سال 1403 افزایش می‌یابد؟

دی 1402: رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ مجلس شورای اسلامی، اعلام کرد دولت هیچ بندی برای گرانی بنزین در بودجه سال آینده نیاورده است.

وی توضیح داد اگر دولت بخواهد بنزین را گران کند، باید منابع و مصارفش را برای ما مشخص کند و ما در جریان باشیم، اما، چون در لایحه نیامده است فرض مجلس بر گران نشدن بنزین است و به این صورت بودجه را می‌بندیم. شرایط اقتصادی مردم در وضع خوبی نیست و گرانی بنزین بر روی همه چیز اثر می‌گذارد و نوسان نرخ ارز روی همه چیز اثر می‌گذارد لذا اگر افزایشی باشد باید حتما مجلس در جریان باشد.

توافق بنزینی مجلس و دولت

شهریور 1402: محسن زنگنه، سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه، با اشاره به بحث انرژی در برنامه هفتم توسعه، توضیح داد ماحصل توافقات میان مجلس و دولت درخصوص انرژی را در گزارش کمیسیون برنامه هفتم آورده‌ایم. آن چیزی که در گزارش آمده، مورد توافق دولت و مجلس است.

وی درباره افزایش قیمت انرژی در برنامه هفتم گفت بر اساس آنچه در کمیسیون برنامه هفتم به تصویب رسیده، اولا به دولت اجازه داده شده که می‌تواند یارانه حامل‌های انرژی را به جای خودرو به افراد هم بدهد. البته این اجازه وجود دارد و تکلیف نشده است. از سوی دیگر تاکید شده برای اینکه نگرانی مردم مرتفع شود، بنزین یارانه‌ای در طول برنامه تغییر نکند. البته این مصوبه فعلی کمیسیون است و پیشنهادهایی هم در این خصوص در مجلس مطرح است و ممکن است تغییر کند. بر اساس گزارش کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه بنزین یارانه‌ای در طول برنامه تغییر نمی‌کند. اما ممکن است که سهمیه بنزین تغییر کند و اینکه به خانوار یا خودرو بدهند، باید منتظر ماند و اگر در صحن اصلاح کلی مطرح نشد، درخصوص آن تصمیم‌گیری می‌شود.

تصمیم نهایی برای قیمت بنزین

اردیبهشت 1402: شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، تصمیم نهایی خود درباره قیمت بنزین را اعلام کرد.

در این تصمیم تاکید شده که افزایش قیمت بنزین در دستور کار نیست. بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۲، قیمت بنزین تغییر نخواهد کرد. البته در قانون بودجه امسال تاکید شده که باید تا پایان ۶ ماهه نخست امسال، استفاده از کارت سوخت شخصی به ۹۰ درصد برسد و در همین باره دولت پس از پایان تعطیلات نوروز، ساماندهی کارت سوخت جایگاهداران را با هدف نظارت بر مصرف و کاهش قاچاق سوخت در کنار اجرای طرح کدینگ در استان‌های مرزی مانند استان سیستان و بلوچستان به اجرا درآورد.

لازم به ذکر است که کارت جایگاه‌ها به طور کامل جمع نمی‌شود و در هر جایگاه با توجه به نیاز تعدادی کارت باقی خواهد ماند.

ثبات قیمت سوخت و اجرای طرح کدینگ

اردیبهشت 1402: آقای علی اکبر نژادعلی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، ضمن اشاره به اجرای طرح کدینگ در برخی استان‌ها می‌گوید در سیستان و بلوچستان، طرح کدینگ را اعمال کردیم و بر اساس آن تنها با کارت سوخت خودروهای همان مناطق سوخت توزیع می‌شود و البته کارت اضطراری هم تحویل شده است. در برخی جایگاه‌ها باید تنها با کارت کدینگ سوخت عرضه کنند اما در برخی دیگر، بحث کدینگ وجود ندارد و سایر خودروها می‌توانند سوختگیری کنند.

آقای نژادعلی با تاکید بر اینکه دولت، مجلس و کشور برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد، ادامه داد: با توجه به قانون بودجه و مباحث دولت بنزین و سایر فرآورده‌های نفتی هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی تاکید کرد: ساماندهی کارت‌های هوشمند سوخت اضطراری جایگاه‌ها را انجام دادیم و با توجه به تعداد تردد و مراجعات و تعداد نازل‌ها، تعداد مناسبی از کارت‌ها در اختیار جایگاه‌ها قرار گرفته است.

قیمت بسیار پایین بنزین در ایران

اردیبهشت 1402: هاشم اورعی، استاد دانشگاه صنعتی‌شریف، درباره رشد مصرف بنزین و راهکارهای کنترل آن گفت که رشد مصرف بنزین یکباره رخ نداده و حداقل یک دهه است که نسبت به رشد مصرف بنزین هشدار داده می‌شود و توجهی نشده است؛ بنابراین اوضاع امروز تعجب‌آور نیست و اگر دچار این وضعیت نمی‌شدیم باید تعجب می‌کردیم. زیرا کاملا مشخص بود که به اینجا می‌رسیم و اکنون نیز اگر اقدامات بسیار جدی و معنادار صورت نگیرد روز به روز در این مسیر سراشیبی تندتر سقوط خواهیم کرد. 

براساس گفته‌های وی، متوسط مصرف بنزین در ۷ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱، روزانه تقریبا ۱۰۲ میلیون لیتر بوده اما یکباره در ۲۹ اسفند، ۱۴۴.۳ میلیون لیتر بنزین مصرف می‌شود که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۷.۷ درصد افزایش پیدا کرده است. اگر یک روز خاص را ملاک قرار دهیم، نزدیک یک‌سوم در طول یک سال افزایش مصرف داشتیم و این عجیب، خطرناک و غیر قابل ادامه است و باید کاری کرد. مهم‌ترین عامل رشد مصرف بنزین، قیمت‌گذاری آن است. حدود ۴ سال است که قیمت بنزین ثابت بوده و این در حالی است که تورم ۵۰ تا ۶۰ درصد در کشور داریم. یعنی اگر هر سال قیمت بنزین را ۱.۵ برابر کنیم، درواقع قیمت را ثابت نگه داشته‌ایم و اگر تغییر نکند به این معناست که ۵۰ درصد از قیمت بنزین کم کرده‌ایم. 

وی ادامه داد کشوری که ۵۰ تا ۶۰ درصد تورم دارد، اگر برای ۴ سال قیمت کالایی را را ثابت نگه دارد یعنی آن کالا رایگان و نزدیک به صفر می‌شود. در نتیجه با شرایطی مواجهیم که عملا قیمت بنزین نسبت به همه کالاهای دیگر به سمت صفر میل می‌کند و وقتی قیمت تا به این حد ارزان می‌شود دولت به صراحت این پیام را به مردم می‌دهد که این کالا فاقد ارزش است. 

آقای اورعی اظهار کرد اکنون پول بنزین حتی با نرخ آزاد در سبد هزینه خانوار ناچیز بوده و به حساب نمی‌آید؛ در حالی که در ترکیه برای یک باک بنزین ۱۰۵ دلار باید هزینه شود. بنابراین مادامی که سیاست قیمت‌گذاری به این شکل است مردم نسبت به مصرف بنزین بی‌توجهند و هر کسی که از خودروی شخصی استفاده می‌کند به تنها چیزی که فکر نمی‌کند هزینه سوخت است. درنتیجه مشخص است که مصرف بالا برود. 

وی افزود علاوه بر بی‌تدبیری در موضوع قیمت، ما تا می‌توانیم خودرو روانه بازار می‌کنیم و مردم را به صف خرید خودرویی می‌کشانیم که خودروسازان هیچ دلیل و انگیزه‌ای برای ارتقای فناوری جهت کاهش مصرف بنزین و افزایش راندمان ندارند. امروز صنعت خودروسازی جهان به شدت به سمت خودروی برقی می‌رود و همان خودروهای بنزینی هم در کشورهایی که صنعت خودرویشان بروز است؛ نصف ایران است. در سال ۲۰۲۲ میلادی کشور نروژ ۷۹ درصد از کل خودروی نو فروخته شده برقی بوده است و در ۲۰۲۵ خودروی بنزین در این کشور صفر می‌شود در حالی که سهم خودروی برقی در کشور ما صفر است. در بخش تعداد و فناوری خودرو هیچ کاری نمی‌شود؛ قیمت بنزین هم به نحوی است که مصرف‌کننده را ترغیب به کاهش مصرف نمی‌کند. اشکال دوم قیمت پایین نیز رواج قاچاق است. اکنون اختلاف شدیدی بین قیمت بنزین در ایران و ترکیه است یعنی در هر حال این جاده در ایران به سمت سرازیری است؛ زیرا هیچ کاری در بخش بهینه‌سازی نمی‌کنیم زیرا در شرایط فعلی به دلیل سیاست‌گذاری قیمت بنزین بهینه‌سازی هم بی‌معنی است. 

آقای اورعی گفت وقتی مردم همچنان در صف خودرو هستند و تنها در شب عید ۱۵۰ هزار میلیارد تومان پیش پرداخت خودروی داخلی و خارجی کردند تا قرعه‌کشی شود و حتی مشخص نیست چه زمانی تحویل می‌شود، نباید انتظار داشت که کیفیت خودروی ایرانی بالا برود. در مورد بنزین هم وقتی تا به این حد مصرف و تقاضا بالاست نباید انتظار کیفیت خوب را داشته باشیم. پیش‌بینی می‌شود مادامی که این روال ادامه پیدا کند،‌‌ شیب رشد تقاضا در مقایسه با تولید تندتر می‌شود و در نتیجه ناترازی روند فزاینده خواهد داشت. 

وی اظهار کرد ظاهرا ۳۰ هزار تن بنزین حتی ۱۲ دلار بالاتر از قیمت جهانی از روسیه خریداری و وارد ایران شده است. البته شاید به دلیل اضطرار بوده و به خاطر مصرف بالای تعطیلات نوروز مجبور شدیم وارد و از ذخایر استراتژیک هم کم کنیم. مادامی که بنزین کم و همه در صف خریدند، پالایشگاه خصوصی انگیزه‌ای برای اینکه هزینه کرده و کیفیت را بالا ببرد، ندارد. پالایشگاه دولتی هم به همین نحو باید وقت و هزینه کند تا کیفیت را بالا ببرد اما برای بالا بردن کیفیت باید تولید کم شود و وقتی کسری داریم اولویت تأمین بنزین و پاسخ‌گویی به تقاضای زیاد است نه کیفیت. قیمت بنزین در مقایسه با دیگر اقلام کالایی که بهای آن‌ها در کشور ۱۰ برابر شده بسیار ناچیز است. دولت باید شهامت و صداقت داشته باشد، با مردم صحبت کند و قیمت بنزین را بالا ببرد، هرچند مشخص است ریسک سیاسی دارد اما درواقع ریسک بالا رفتن دیگر قیمت‌ها معادل تورم قطعا بیشتر است. اگر از ۴ سال پیش برای اینکه قیمت بنزین ارزان نشود و ثابت بماند آخرین روز اسفند و یا زمانی که نرخ تورم اعلام می‌شود قمیت بنزین هم افزایش پیدا می‌کرد، اکنون قیمت بنزین به ۱۰ هزار تومان رسیده بود و در واقع گران هم نشده بود. ما کار درست را رها کردیم و اکنون به این وضعیت رسیدیم که باید هم واردات داشته باشیم و هم کیفیت را پایین بیاوریم و این هزینه زیادی به ما تحمیل کرده است. 

قیمت بنزین افزایش پیدا نمی‌کند

فروردین 1402: با انتشار خبر جمع‌آوری کارت‌های سوخت جایگاه‌داران، شایعاتی در این باره به وجود آمد. اما نهایتا این موضوع از شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی پیگیری شد.طبق پیگیری‌ها و اطلاعات بدست آمده، براساس بهبود نظام توزیع بنزین درکشور، استفاده از کارت شخصی تکلیف قانونی است  ولی کماکان کارت‌های جایگاه‌داران در مجاری عرضه جهت هموطنانی که کارت سوخت شخصی خود را  به همراه ندارند موجود است. در شرایط کنونی همه جایگاه‌ها مجهز به کارت اضطراری هستند اما درخواست از دارندگان وسائل نقلیه این است که حتما با کارت‌های شخصی خود وارد جایگاه‌ها شوند.

محمد صادقی، مدیر سامانه هوشمند سوخت،  نیز  شایعه افزایش نرخ بنزین را تکذیب کرد و گفت هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت فرآورده‌های نفتی و یا سه نرخی شدن بنزین در وزارت نفت و دولت وجود ندارد.

ثابت ماندن قیمت بنزین در 1402

بهمن 1401: قیمت بنزین در سال 1402 هیچگونه افزایش ندارد؛ این خبر را آقای مالک شریعتی، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه اعلام کرده و گفته که با توجه به احتمال اجرای طرح سهمیه بنزین برای خانوارهای بدون خودرو در سال آینده، به منظور جلوگیری از هرگونه تنش و افزایش ناگهانی تقاضا، در لایحه بودجه سال جدید، قیمت بنزین یارانه‌ای 1402 معادل 1500 تومان و قیمت بنزین آزاد 1402 نیز معادل 3000 تومان تعیین شده و بر این اساس، قیمت بنزین 1402 هیچگونه تفاوتی با قیمت بنزین 1401 ندارد.

قیمت بنزین در سال 1402 افزایش ندارد

دی 1401: محسن زنگنه، نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، در جلسه روز  4 دی مجلس اعلام کرد قیمت بنزین در بودجه سال آینده، تقریباً با همان نرخی که امسال هست تعیین شده است. اما درآمد دولت از این محل با مقداری افزایش به دلیل افزایش تعداد خودرو و استفاده بیش‌تر از سوخت تعیین شده است. بنابراین قیمت بنزین در سال آینده افزایش نمی‌یابد. 

توزیع بنزین سوپر از سر گرفته شد

آذر 1401: سخنگوی شرکت پالایش پخش، درباره توقف عرضه بنزین سوپر گفت یکی از قطعات تولید بنزین سوپر در پالایشگاه اراک، دچار مشکلات فنی شده بود و به همین خاطر امکان تولید بنزین سوپر وجود نداشت. اکنون از روز ۲۶ آذرماه، تولید روزانه 8 میلیون لیتر بنزین سوپر از سر گرفته شد و با رفع مشکلات فنی، کمبودی در این زمینه وجود ندارد. 

وی همچنین درباره شایعه افزایش قیمت بنزین گفت قیمت‌گذاری سوخت بر عهده شرکت پالایش و پخش نیست. اما به گفته رئیس جمهور، قیمت بنزین تا دو سال افزایش پیدا نمی‌کند. 

ماجرای صادرات بنزین با قیمت 500 تومان

آذر 1401: روزنامه دولت می‌گوید که دولت سیزدهم، صادرات بنزین به قیمت ۵۰۰ تومان (یعنی هزار تومان کم‌تر از قیمت بنزین دولتی و ۲ هزار و ۵۰۰ تومان کم‌تر از قیمت بنزین آزاد در کشور) را تایید کرده و آن را به گردن دولت قبل انداخته است. در واقع در دولت قبل، خرید این محموله‌های بنزین انجام و پول آن نیز در خزانه واریز و مصرف شده است؛ بنابراین‌وزارت نفت دولت سیزدهم، اکنون چاره‌ای جز انجام تدریجی این تعهدات ندارد. از ارزان‌فروشی بنزین درسال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰، به‌عنوان یکی از تعهدات مهم دولت قبل برای دولت سیزدهم یاد می‌شود. 

طبق این گزارش، جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، نیز تصریح کرده که تعهدات صادرات بنزین از دولت قبل در سال‌های ۱۳۹۹ و حتی ۱۴۰۰ ایجاد شد. درآن زمان محموله‌هایی با قیمت تنی ۲۳۵ دلار فروخته شد و در این قراردادها، قیمت ثابت و نه شناور در نظر گرفته شده و این موضوع باعث شد تا در این دولت بنزین در قیمت‌های ۲۰۰ تا ۴۰۰ دلاری تحویل داده شود، درحالی که قیمت فعلی، تنی ۸۰۰ دلار بود‌.  

بنزین سوپر در آینده حذف می شود

آذر 1401: رضا نواز، سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت، برای کمبود بنزین سوپر از مردم عذرخواهی کرد. 

بر اساس گفته‌های وی، با وجود درخواست خرید فرآورده از سوی جایگاه‌های سوخت، بنزین سوپر از بیش از یک ماه قبل کمیاب و بعد هم نایاب شد. شرکت‌های تابع نفت، علت اصلی نبود بنزین سوپر را ورود پالایشگاه‌های تولید بنزین سوپر به فاز تعمیراتی اعلام کردند. این مشکل در این هفته برطرف‌شدنی نیست، اما شاید در هفته آینده اتفاقاتی بیافتد. 

وی افزود عرضه و تقاضای بنزین سوپر در سال 1400 به تعادل رسید. با وجود تعادل در عرضه و تقاضای بنزین سوپر، اما ارسال به موقع انجام نمی‌شد. مصرف بنزین سوپر از اواسط سال ۱۴۰۰ به طرز خیره‌کننده‌ای افزایش یافت و به رده دهم مصرف‌کنندگان بزرگ بنزین در جهان رسیدیم. 

سخنگوی صنف جایگاه‌داران گفت کیفیت بنزین یورو4 بسیار بالاست و فراگیر می‌شود. استاندارد یورو5 نیز تدوین شده و در سبد سوختی قرار خواهد گرفت. احتمال دارد که در آینده‌ای نزدیک، با بنزین سوپر خداحافظی کنیم؛ زیرا با ورود بنزین یورو5 به جایگاه‌های سوخت، تقاضایی برای بنزین سوپر وجود نخواهد داشت. 

نرخ بنزین پس از آزادسازی قیمت‌ها

مرداد 1401: قیمت هر لیتر بنزین در کشورهای حوزه خلیج فارس بین 14 تا 17 هزار تومان متفاوت است که تقریبا در محدوده 50 سنت قرار دارد.

اگر نرخ بنزین یارانه‌ای را برابر با 1500 تومان و نرخ بنزین آزاد را برابر با 3000 تومان فرض کنیم، تنها دو کشور ونزوئلا و لیبی قیمت بنزین کم‌تری نسبت به ایران دارند. این در حالی است که قیمت هر لیتر بنزین صادراتی ایران تقریبا نزدیک به نرخ کشور کویت، یعنی 10 هزار تومان، است.

طبق آمار گمرک، ایران در یک ماهه اول سال 1401، حدود 86 هزار تن بنزین به ارزش 32 میلیون دلار صادر کرده که این رقم به معنای هر لیتر 27.5 سنت است. این رقم تقریبا معادل 8 هزار تومان بوده که در واقع کم‌ترین رقم بنزین در بین کشورهای حوزه خلیج فارس است. اگر نرخ پایه 8 هزار تومان را برای هر لیتر در نظر بگیریم، دولت به ازای هر لیتر بنزین آزاد حدود 5000 تومان و به ازای هر لیتر بنزین یارانه‌ای حدود 6500 تومان یارانه می‌دهد. در نتیجه، اگر دولت واقعا بخواهد قیمت بنزین را آزاد کند، باید هر لیتر به قیمت حدودی 8 هزار تومان افزایش یابد؛ در حالی که میانگین حداقل درآمد هر فرد زیر 200 دلار است. در اروپا قیمت هر لیتر بنزین حدود 1 یورو و 30 سنت است؛ اما میانگین حداقل درآمد هر فرد آلمانی به عنوان مثال حدود 1800 تا 2000 یورو در ماه است.

اخیرا اخباری در رسانه‌ها منتشر شده که روی بنزین لیتری 20 هزار تومان گمانه‌زنی می‌کنند. در حالی که ایران هر لیتر بنزین صادراتی خود را به قیمت 8 هزار تومان به فروش می‌رساند. پس چگونه ممکن است که بخواهد هر لیتر بنزین را با نرخ حدود 90 سنت در بازار داخل تعیین کند؟

هنوز معلوم نیست که نحوه محاسبه هر لیتر بنزین بعد از آزادسازی قیمت آن چقدر است. همچنین مشخص نیست که آیا قیمت فوب خلیج‌فارس محاسبه می‌شود یا قیمت بنزین صادراتی ایران‌. بنابراین، باید منتظر تصمیم‌گیری دولت در این باره باشیم.

یارانه بنزین ایران، 63 درصد بودجه عمومی 

مرداد 1401: بررسی قیمت بنزین با عدد اکتان 92 در معاملات خلیج فارس نشان می‌دهد هر بشکه بنزین که معادل حدود 159 لیتر است و با یک محاسبه ساده، درمی‌یابیم که هر لیتر بنزین در خلیج فارس در سال جاری حدود یک دلار بوده که با میانگین قیمت 28 هزار تومان برای هر دلار به قیمت صرفی‌های بانک مرکزی، هر لیتر بنزین در خلیج فارس 28 هزار تومان قیمت می‌خورد.

با توجه به قیمت هزار و 500 تومانی، برای بنزین سهمیه‌ای، و 3 هزار تومانی بنزین آزاد، هر لیتر بنزین سهمیه‌ای 27 هزار و 500 تومان و هر لیتر بنزین آزاد نیز 25 هزار تومان یارانه دریافت می‌کند تا به قیمت‌های امروز به دست مصرف‌کننده ایرانی برسد.

روزانه یک هزار و 650 میلیارد تومان یارانه به بنزین سهمیه‌ای و یک هزارمیلیارد تومان یارانه به بنزین آزاد تعلق می‌گیرد که نشان می دهد دولت هر روز بیش از 2 هزار و 650 میلیارد تومان یارانه به بنزین می‌دهد. از طرفی، ایرانی‌ها به طور میانگین در سال جاری روزانه حدود 100 میلیون لیتر بنزین مصرف کرده‌اند که از این میزان 60 میلیون لیتر بنزین سهمیه‌ای و 40 میلیون لیتر نیز بنزین آزاد بوده است.

با توجه به پرداخت یارانه بنزین در هر دو مورد، روزانه یک هزار و 650 میلیارد تومان یارانه به بنزین سهمیه‌ای و یک هزارمیلیارد تومان یارانه به بنزین آزاد تعلق می‌گیرد که نشان می دهد دولت هر روز بیش از 2 هزار و 650 میلیارد تومان یارانه به بنزین می‌دهد.

طبق این آمار، یارانه پرداخت‌شده به بنزین در ماه 79.5 هزار میلیارد تومان و در سال 954 هزار میلیارد تومان خواهد بود. این در حالی است که بودجه عمومی دولت بر اساس قانون بودجه سال جاری 1500 هزار میلیارد تومان است. بنابراین یارانه پرداختی به بنزین در صورت ثابت‌ بودن، قیمت بنزین و قیمت دلار، معادل 63 درصد بودجه عمومی دولت در یک سال است.

خبر تعطیلی پمپ بنزین‌ها کذب است

تیر 1401: اخیرا خبری در فضای مجازی منتشر شده که پمپ بنزین‌های شهر تهران جمعه شب مورخ دهم تیرماه تعطیل بودند و بازار سیاه بنزین ایجاد شده است. اما شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، خبر را تکذیب کرد.

اگر هنگام مراجعه به پمپ بنزین با مشکل دریافت سوخت مواجه شدید، می‌توانید شکایت خود را به شماره 09627 اعلام کنید.

واکنش وزیر نفت به گرانی بنزین

خرداد 1401: آقای جواد اوجی، وزیر نفت، در جدیدترین مصاحبه خود در تاریخ 24 خردادماه، بار دیگر تاکید کرده که افزایش قیمت بنزین در دستور کار دولت نیست و اخبار مربوط به جمع‌آوری کارت سوخت جایگاه‌داران نیز صحت ندارد.

افزیاش قیمت بنزین در 1401
جواد اوجی؛ وزیر نفت

چندی پیش نیز آقای پرویز محمدنژاد، عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، شایعات منتشر شده درباره نحوه سهمیه‌بندی بنزین و افزایش قیمت آن‌ را تکذیب کرد. البته وی معتقد است که باید در حوزه مصرف حامل های انرژی مانند بنزین، گازوئیل و … مدیریت دقیق‌تری اعمال گردد. وی همچنین تاکید کرد که اجازه افزایش قیمت بنزین یا سایر فراورده‌ها را نمی‌دهند؛ زیرا نباید فشار مضاعفی به مردم تحمیل شود و ابتدا ساماندهی نیاز است.

کارت سوخت جایگاه‌داران حذف نمی‌شود

خرداد 1401: علی اکبر نژادعلی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، صحت تصاویر و اخبار منتشر شده در فضای مجازی، مبنی بر حذف کارت‌های سوخت جایگاه‌داران از اول تیرماه، را رد کرد و افزود که هیچ ابلاغیه‌ای در این مورد دریافت نشده است.

وی همچنین تاکید کرد که هیچ تصمیمی درباره افزایش نرخ قیمت بنزین اتخاذ نشده و تمامی اخبار منتشر شده در این خصوص، تکذیب می‌شود.

قیمت بنزین همچنان ثابت می‌ماند

خرداد 1401: آقای شریعتی، عضو کمیسیون انرژی مجلس، ضمن تاکید بر این که افزایش قیمت بنزین شایعه است، افزود که رئیس‌جمهور صحبت‌هایی را مبنی بر مبارزه با فساد ارائه داد و عده‌ای به دلیل نگرانی، دست به شایعه‌سازی زده‌اند.

وی در ادامه گفت که مجلس مجوزی را برای افزایش قیمت بنزین به دولت نفرستاده است. دولت نیز هیچ برنامه‌ای در این باره ندارد.

بنزین گران نمی‌شود

اردیبهشت 1401: جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، اعلام‌ کرد که تغییر و اصلاح نظام یارانه‌ها، ارتباطی با قیمت و نحوه توزیع بنزین ندارد و همانند قبل عرضه می‌شود. وی تاکید کرد که اگر جایگاهی بنزین را با تغییر قیمت عرضه کند، با جدیت با آن برخورد خواهد شد.

طبق گفته‌های وی، هیچ برنامه‌ای برای تغییر قیمت بنزین وجود ندارد و مردم نیز در صورت مشاهده چنین تغییری از سوی جایگاه‌داران، به سامانه 09627 گزارش دهند.

ماجرای بنزین 500 تومانی در بورس

اردیبهشت 1401: آقای نقوی، مدیرعامل بورس انرژی، ضمن تکذیب قیمت بنزین 500 تومانی و فروش آن در بورس انرژی، توضیحاتی درباره شایعات منتشر شده در فضای مجازی داده است که خلاصه آنرا در ادامه می‌خوانید:

1- بنزین برای اولین‌بار در تاریخ 13 مرداد 1398 به بورس انرژی ایران آمد سپس تا تاریخ 24 خرداد 1400 عرضه و فروش آن از طریق بورس انرژی ادامه داشت. بعد از آن تاریخ نیز عرضه بنزین در بورس انرژی، تا فروردین 1401 متوقف شده بود.

2- هم‌اکنون صادرات بنزین از ایران، چه از طریق مرز خاکی و چه از طریق مرز دریایی، فقط در بورس انرژی انجام می‌شود و به دلیل ماهیت معاملات در بورس، اطلاعات مربوط به قیمت بنزین همواره شفاف و بصورت آنلاین در سایت بورس بارگذاری می‌گردد.

3- در سال 1398 مجموعا 2 میلیون تن بنزین در بورس انرژی ایران فروخته شد که این رقم در سال 1399 به 8 میلیون تن افزایش یافت و ارزش معاملات آن نیز به 2 میلیارد و 300 میلیون دلار رسید. اما بعد از آن و با افزایش مصرف بنزین در ایران، صادرات بنزین متوقف شد و بخش مهمی از بازارهای صادراتی کشورهای منطقه، که ایران اصلی‌ترین تامین‌کننده بنزین آنها بود، از دست رفت و هم‌اکنون نیز در اختیار رقبای منطقه‌ای یا بین‌المللی قرار گرفته است.

4- قیمت فروش دریایی بنزین و فروش خشکی آن در شرایط مختلف، متفاوت و متغیر بوده اما بصورت میانگین، قیمت خشکی فروش بنزین در سال 1399 معادل 305 دلار به ازای هر تن بوده است. همچنین کمترین قیمت بنزین صادراتی ایران در سال 1399، مربوط به معاملات 1000 و 3000 تنی بوده که 19 سنت به ازای هر لیتر بوده است. البته باید یادآوری کرد که در آن زمان، قیمت نفت در حدود 40 دلار بود.

قیمت بنزین چند دلار است؟

فروردین 1401: آقای دادرس، رئیس انجمن صنفی CNG کشور، می‌گوید در حال حاضر قیمت بنزین در ایران معادل 90 سنت است و اگر 365 روز سال را محاسبه کنیم، قیمت بنزین وارداتی در ایران معادل 8 میلیارد دلار در سال خواهد بود. در صورتیکه که اگر 10% این حجم سرمایه در اختیار سوخت CNG قرار بگیرد، هم می‌توان جلوی واردات بنزین را گرفت و هم می‌توان سهم سوخت CNG را از 25 میلیون مترمکعب به 40 میلیون مترمکعب (در هر روز) رساند.

آقای دادرس همچنین گفته که جابجایی روزانه 100 میلیون لیتر بنزین، نیازمند مصرف روزانه 4 میلیون لیتر گازوئیل است و در صورتیکه سوخت CNG در ایران احیا شود، می‌توان در این زمینه نیز صرفه‌جویی کرد.

قیمت واقعی بنزین در ایران چقدر است

فروردین 1401: آقای رحیمی (عضو کمیسیون انرژی مجلس) دربازه قیمت بنزین در سال 1401 گفته که دولت برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین در سال جاری ندارد. البته آقای رحیمی این نکته را هم یادآوری کرده که دولت و مجلس، به اجبار قیمت بنزین را در نرخ فعلی نگه داشته‌اند چراکه قیمت واقعی بنزین در ایران حدود یک دلار است.

براساس گفته‌های آقای رحیمی، قیمت واقعی بنزین حدود 20 هزار تومان است و افرادی که چند خودرو دارند یا ثروتمند هستند، از مابه التفاوت 17 هزارتومانی یارانه استفاده می‌کنند.

گفتنی است که آخرین‌بار، افزایش قیمت بنزین در 24 آبانماه 1398 رخ داد و طی آن دولت، قیمت بنزین را از نرخ 1000 تومان به نرخ 1500 تومان بصورت سهمیه‌ای و نرخ 3000 تومان بصورت آزاد، افزایش داد.

ارزان ترین و گران ترین قیمت بنزین در جهان

اسفند 1400: براساس جدیدترین گزارش گلوبال پرایس، ایران با داشتن بنزین 1500 تومانی، سومین کشور جهان است که ارزان‌ترین قیمت بنزین را دارند. رتبه اول ارزانی، در اختیار ونزوئلا بوده که قیمت بنزین در آن کشور، حدود 730 تومان است. رتبه دوم نیز در اختیار لیبی است که بنزین را با نرخ تقریبی 9830 تومان می‌فروشد. بعد از ایران، کشورهای سوریه با حدود 9200 تومان، الجزیره با حدود 9400 تومان و کویت با حدود 10 هزار تومان، رتبه‌های چهارم تا ششم را در جدول ارزان‌ترین قیمت بنزین را در جهان دارند.

همچنین هلند با فروش هر لیتر بنزین به قیمت تقریبی 73 هزار تومان و هنگ کنگ با حدود 84 هزار تومان به ازای هر لیتر، گران‌ترین قیمت بنزین در جهان را به خود اختصا داده‌اند.

ماجرای بنزین 20 هزار تومانی چیست

دی 1400: حمید پورمحمدی، معاون سازمان برنامه و بودجه، موضوع تورم ایجاد شده توسط ارز ترجیحی 4200 تومانی را عنوان کرد و مثال زد که آدم‌های متمول با چندین خودرو، بنزین 20 هزار تومانی را به مبلغ 3 هزار تومان می‌خرند و از ما‌به‌التفاوت آن استفاده می‌کنند. اما کسانی که خودرو ندارند، هیچ سودی از یارانه بنزین نمی‌برند. برخی رسانه‌ها نیز از صحبت‌های آقای پورمحمدی، چنین برداشت کرده‌اند که قیمت واقعی بنزین در ایران، حدود 20 هزار تومان باشد.

افزایش قیمت بنزین منتفی شد

دی 1400: جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد که تغییر رویه در نحوه اختصاص سهمیه بنزین، موجب تورم و آزادسازی قیمت بنزین نخواهد شد‌. 

وی اشاره کرد که سال 1399 نیز همین طرح در مجلس مطرح شد و رای نیاورد. شاکله آن بود که سهمیه بنزین به جای خودروها، به افراد تعلق گیرد. بدین معنا که از 85 تا 90 میلیون لیتر بنزینی که در روز توزیع می‌شود، ابتدا سهم خودروهای عمومی را جدا کرده و مابقی بین 85 میلیون نفر جمعیت توزیع شود. بنابراین، به هر کد ملی، 20 لیتر بنزین تعلق می‌گیرد. در این طرح، بنزین یارانه‌ای 1500 تومان است و فرد می‌تواند در صورت تمایل، سهمیه خود را بفروشد. بنزین آزاد نیز همانند گذشته، لیتری 3000 تومان عرضه خواهد شد. پس افراد سهمیه بنزین خود را زیر 3000 تومان می‌فروشند و قیمت بنزین آزاد به بیش از مبلغ ذکر شده نمی‌رسد.

قیمت بنزین در سال 1400

فروردین 1400: خانم کاهی (سخنگوی شرکت ملی پخش) ضمن اشاره به مصرف روزانه 75 میلیون لیتر بنزین در سال 1399 (بصورت میانگین)، گفته که در تعطیلات نوروز 1400 برای اولین‌بار بعد از شروع سهمیه‌بندی بنزین، با اوج مصرف مواجه شدیم طوریکه مصرف روزانه از 104 میلیون لیتر فراتر رفته بود.

سخنگوی شرکت ملی پخش درباره آخرین وضعیت قیمت سوخت در سال 1400 نیز گفته که تاکنون هیچ بخشنامه‌ای در این باره صادر نشده و فعلا نیز قیمت بنزین، گازوئیل و سایر فرآورده‌های نفتی، تغییر نمی‌کند.


قیمت بنزین سهمیه در 1402

قیمت بنزین سهمیه‌ای (یارانه‌ای) در سال 1402 همانند سال‌های قبل بوده و معادل 1500 تومان به ازای هر یک لیتر است.

قیمت بنزین آزاد در 1402

قیمت بنزین آزاد در سال 1402 همانند سال‌های قبل بوده و معادل 3000 تومان به ازای هر یک لیتر است.

قیمت بنزین سوپر در 1402

نرخ و قیمت بنزین سوپر در سال 1402، همانند سال‌های گذشته بوده و  معادل 3500 تومان به ازای هر یک لیتر است.

تغییرات قیمت بنزین در ایران

در جدول زیر، میزان تغییر قیمت بنزین در ایران را طی سال‌های اخیر مشاهده می‌کنید:

زمان بنزین آزاد بنزین سهمیه
قیمت بنزین در سال 1357 تا 1358 1 تومان
قیمت بنزین در سال 1359 تا 1368 3 تومان
قیمت بنزین در سال 1369 تا 1373 5 تومان
قیمت بنزین در سال 1374 تا 1375 10 تومان
قیمت بنزین در سال 1376 16 تومان
قیمت بنزین در سال 1377 20 تومان
قیمت بنزین در سال 1378 35 تومان
قیمت بنزین در سال 1379 تا 1380 38 تومان
قیمت بنزین در سال 1381 50 تومان
قیمت بنزین در سال 1382 65 تومان
قیمت بنزین در سال 1383 تا 1385 80 تومان
قیمت بنزین در سال 1386 تا 1388 100 تومان 100 تومان
قیمت بنزین در سال 1389 تا 1392 700 تومان 400 تومان
قیمت بنزین در سال 1393 1000 تومان 700 تومان
قیمت بنزین در سال 1394 تا 1397 1000 تومان
قیمت بنزین در سال 1398 تا 1402 3000 تومان 1500 تومان

*در جدول فوق، قیمت‌ها برای هر یک لیتر بنزین است.


اخبار بنزین در ایران

مهم‌ترین اخبار سهمیه بنزین، شامل زمان واریز سهمیه ماهانه بنزین، قیمت جدید بنزین، میزان مصرف سوخت در ایران و آمار مصرف سالانه بنزین را در مقالات زیر بخوانید:

اخبار سهمیه سوخت خودرو

مهم‌ترین اخبار سهمیه بندی سوخت، شامل خبرهای جدید سهمیه سوخت تاکسی بنزینی و سهیمه تاکسی دوگانه‌سوز، سهمیه سوخت وانت‌بارها و همچنین سهمیه بنزین تاکسی‌های اینترنتی را در مقالات منتخب زیر مطالعه کنید:

اخبار کارت هوشمند سوخت

برای اطلاع از چگونگی ثبت نام کارت سوخت المثنی، مدارک لازم برای ثبت نام کارت سوخت خودرو، نحوه پیگیری کارت سوخت ماشین، پیگیری کارت سوخت موتورسیکلت، استعلام کارت سوخت از شرکت پست و همچنین جهت اطلاع از چگونگی دریافت رمز کارت سوخت، نحوه تغییر رمز کارت و مراحل بازیابی رمز کارت سوخت در صورت فراموشی، مقالات منتخب زیر را مطالعه کنید:

source

توسط khodrocamp