شرکت دیارخودرو، که قبلا محصولاتی همانند وانت دیر (Deer) و همچنین پیکاپ‌های وینگل 3 و وینگل 5 را در ایران عرضه کرده است، حالا نخستین اطلاعات از محصول جدید خود را با نام Keyton L7 Plus ارائه داده که بزودی آماده عرضه شده و احتمالا توسط زیرمجموعه «سانیار موتور» نیز بدست خریداران ایرانی می‌رسد.

هجوم پیکاپ های ZX به ایران

پیکاپ L7 پلاس، با اینکه توسط شرکت خودروسازی کیتون (KEYTON) به تولید رسیده اما در واقع، محصولی از شرکت خودروسازی ZX AUTO بوده و در بازار چین و اکثر بازارهای صادراتی، این خودرو را با نام ترالورد (Terralord) می‌شناسند. 

بعد از معرفی خانواده کاپرا در ایران (شامل مدل‌های کاپرا، کاپرا 2 و سپس کاپرا نیوفیس) و همچنین بعد از آمدن پیکاپ G9 به بهمن موتور، که هردوی آنها از محصولات ZX AUTO هستند، در ابتدا تصور می‌کردیم که سایر پیکاپ‌های «زد ایکس اتو» نیز توسط بهمنی‌ها عرضه می‌شود اما ظاهرا بخت با «دیار خودرو»، بیشتر «یار» بوده است!

تست خودرو کاپرا 2 بهمن موتور
بررسی پیکاپ کاپرا نیوفیس بهمن
بررسی خودرو پیکاپ G9 بهمن

نکته جالب دیگری که درباره پیکاپ L7 پلاس سانیار موتور وجود دارد، این است که از چندین سال قبل، شرکت‌های مختلفی برای آوردن آن به بازار ایران تلاش کرده بودند.

اولین قدم را شرکت «بهمن موتور» برداشته بود؛ این شرکت در سال 1396 خبر داد که می‌خواهد پیکاپ ترالورد را به ایران بیاورد که البته هیچگاه موفق به انجام دادن این کار نشد. سپس در سال 1399 و در جریان بازدید استاندارد کرمان از منطقه ویژه اقتصادی ارگ بم، یکبار دیگر با پیکاپ ترالورد مواجه شدیم. در آن زمان خیلی‌ها تصور می‌کردند که این پیکاپ، محصول جدید «ریگان خودرو» است اما ریگان بلافاصله به این خبر واکنش نشان داد و رسما همه چیز را تکذیب کرد.

مشخصات فنی پیکاپ L7 پلاس

پیکاپ L7 Plus سانیار موتور، ظاهرا به پیشرانه 2.4 لیتری تنفس‌طبیعی Sirius میتسوبیشی مجهز شده و 150 اسب‌بخار قدرت و 230 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. این پیشرانه در واقع نسخه‌ای ارتقایافته از موتور 4G69 گریت‌وال وینگل 5 است و با کد 4K22D4M شناخته می‌شود. قدرت و گشتاور این موتور، به ترتیب، 15 اسب‌بخار و 30 نیوتن‌متر بیش‌تر شده است. 

از آن‌جایی که پیشرانه پیکاپ L7 Plus فاقد سیستم توربوشارژ است، پس بهتر است به لحاظ قیمت، آنرا در گروه پیکاپ‌های میان‌رده قرار دهیم و به عبارت بهتر، خرید آنرا یک خرید اقتصادی توصیف کنیم؛ البته انتظار قیمت‌گذاری پایین و ارزان را برای آن نداشته باشید. طول این محصول، حدود 5431 میلی‌متر است و بر روی چرخ‌های 265/65R17 سوار شده است.  

امکانات پیکاپ L7 پلاس

امکانات و تجهیزات پیکاپ L7 Plus عبارتند از سیستم ترمز ضد قفل ABS، سیستم توزیع نیروی ترمز EBD، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ESP، سیستم ترمز کمکی EBA، سیستم کنترل فشار باد تایرها TPMS، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی یا HAC HDC، قفل دیفرانسیل ساخته شرکت Eaton، فرمان برقی، دو کیسه هوا، سیستم صوتی، نمایشگر 8.5 اینچی به همراه بلوتوث و GPS، دکمه‌های کنترلی روی فرمان و … . 

پیکاپ L7 Plus به احتمال زیاد در سال 1403 عرضه می‌شود. همچنین انتظار می‌رود که در آینده، نسخه دیزلی این محصول نیز با گیربکس شش سرعته اتوماتیک عرضه شود.‌ ضمن اینکه نسخه اتوماتیک آن، امکانات بیش‌تری همچون سنسور باران، دوربین 360 درجه، کنترل سرعت در سراشیبی، ترمز پارک برقی، کروز کنترل، تهویه مطبوع اتوماتیک، گرم‌کن صندلی‌های جلو و تنظیمات برقی صندلی راننده را ارائه خواهد داد.

رقیبان پیکاپ L7 پلاس در ایران

قبل از هر چیز، این احتمال وجود دارد که پیکاپ L7 پلاس، در سال‌های آینده، با گیربکس اتوماتیک نیز به کشورمان بیاید. پس با این پیش‌فرض، تعداد رقیبان چینی وانت ال 7 پلاس سانیار موتور، بیشتر و بیشتر می‌شوند.

جدی‌ترین رقیب مستقیم پیکاپ L7 پلاس را باید پیکاپ G9 از شرکت بهمن موتور بدانیم چراکه مشترکات فنی متعددی، میان این دو محصول وجود دارد. دومین رقیب این خودرو، قطعا نسل جدید فوتون تونلند است که برای نخستین‌بار به گیربکس اتوماتیک مجهز شده. البته نسخه دیزلی تونلند با گیربکس دستی، پتانسیل زیادی برای رقابت با L7 پلاس خواهد داشت.

تست خودرو فوتون تونلند دیزلی نیوفیس
بررسی خودرو فوتون تونلند اتوماتیک G7

سومین رقیب این محصول را باید در خانواده کرمان موتور جستجو کنیم؛ کرمانی‌ها در کنار عرضه T8 با گیربکس دستی، می‌خواهند نسخه ارتقایافته این وانت، با نام KMC T9 را نیز به ایران بیاورند که قطعا با آمدن این محصول فیس‌لیفت شده، کار برای پیکاپ L7 پلاس سخت‌تر می‌شود.

تست خودرو کی ام سی T8 دنده ای
بررسی خودرو کی ام سی T9

قیمت پیکاپ L7 پلاس سانیار موتور

قبل از هرچیز، باید بدانید که در بازار چین، پیکاپ ترالورد، دیگر با موتور تنفس طبیعی فروخته نمی‌شود و خریداران باید یا موتور 2.5 لیتری توربو دیزلی را سفارش دهند یا باید از موتور 2.4 لیتری توربوشارژ بنزینی استفاده کنند. نسخه دیزلی این پیکاپ، حدود 98 تا 113 هزار یوآن می‌ارزد حال آنکه قیمت نسخه توربو بنزنی ترالورد، در مدل‌های تک دیفرانسیل و دو دیفرانسیل، حدود 95 تا 116 هزار یوآن است. پس بصورت کلی، می‌توان چنین گفت که قیمت پیکاپ L7 سانیار موتور نیز حدود 14 تا 17 هزار دلار می‌شود.


شرایط فروش پیکاپ L7 پلاس

source

توسط khodrocamp