میزان داخلیسازی و ارزبری محصولات ایران خودرو
دی 1402: متوسط درصد داخلی سازی محصولات ایران خودرو به 87 درصد میرسد. درصد داخلی سازی خودروهای مونتاژی این شرکت نیز به بیش از 23 درصد میرسد. داخلیترین محصول ایران خودرو، رانا با 96 درصد است. هایما 8S نیز کمترین میزان داخلیسازی را با 20 درصد دارد.
در بین محصولات ایران خودرو، هایما 7X بیشترین میزان ارزبری را دارد که به ۱۹ هزار و ۲۲۸ دلار میرسد. خودرو پژو پارس، کمترین میزان ارزبری را با مبلغ ۲۲۵۰ دلار دارد. در جدول زیر، میزان دقیق ارزبری و داخلیسازی خودروها آمده است.
محصول | ارزبری برای هر خودرو (دلار) | درصد ساخت داخل |
---|---|---|
رانا | 2.357 | 96 |
207 | 2.841 | 74 |
پژو پارس | 2.250 | 91 |
سورن | 2.768 | 90 |
تارا | 3.480 | 88 |
دنا | 3.450 | 88 |
هایما S5 | 11.716 | 24 |
هایما S7 | 11.837 | 30 |
هایما 8S | 16.865 | 20 |
هایما 7X | 19.228 | 21 |
ارزبری قطعات خودروهای داخلی
تیر 1402: منابع ارزی محدود است و امکان اختصاص آن به واردات خودرو وجود ندارد؛ از طرف دیگر، بانک مرکزی میگوید برای واردات خودرو باید منشا ارز برای این نهاد مشخص باشد و مخالف تامین ارز از منشا خارجی و یا ارزهای مردم است. درمقابل، کارشناسان حوزه خودرو میگویند بانک مرکزی اجازه دهد مردم با ارز خودشان و یا با ارز منشا خارجی خودرو وارد کنند. این که بانک مرکزی چگونه با این موضوع برخورد خواهد کرد بحث مهمی در واردات این خودروها بوده است.
صادق الحسینی، اقتصاددان، با اشاره به میزان ارزی که برای واردات قطعات خودروهای چینی، ایران خودرو و ساپیا از کشور خارج می شود، گفته سال ۱۴۰۲ حدود ۶ میلیارد دلار برای واردات سیکیدی خودروهای چینی و ۶ میلیارد دلار برای قطعات ایران خودرو و سایپا تخصیص داده شده است. اگر فقط ۶ میلیارد دلار برای بهترین خودروهای کارکرده اختصاص یابد میتوان ۳۰۰ هزار خودرو کلاس جهانی وارد کرد. میزان تولید چینیها در ایران کمتر از این است.
دستورالعمل محاسبه درصد میزان ساخت داخل
اردیبهشت 1402: آقای توکلی لاهیجانی، مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت، نامه ای به مدیران شرکتهای خودروسازی و شرکتهای تولیدکننده موتورسیکلت و دوچرخه ساز کشور، فرستاد و دستورالعمل اجرایی محاسبه درصد ساخت داخل را ابلاغ کرد. در این نامه چنین آمده است:
« بدینوسیله به پیوست دستورالعمل اجرایی نحوه محاسبه و تهیه گزارش درصد ساخت داخل محصولات تولیدی سواری، وانت، ون، مینی بوس، اتوبوس، کامیونت، کامیون، کشنده، موتورسیکلت، دوچرخه و اسکوتر برقی که به تایید معاون محترم صنایع حمل و نقل وزارت متبوع رسیده است برای اجرا ابلاغ می گردد.»
مونتاژیها 2 برابر داخلیها دلار میسوزانند!
طبق گزارش بررسی میزان ارزبری خودرو در کشور، برای تولید خودرو سواری به روش مونتاژ خودروهای خارجی (واردات از فصل 98) به صورت متوسط 4 هزار و 500 دلار برای هر خودرو ارز مصرف شده است؛ در حالی که برای تولید خودروهای ایرانی توسط ایران خودرو و سایپا، به صورت متوسط 2 هزار و 650 دلار برای هر خودرو ارز مصرف شده است.
نمودارهای موجود نشان میدهند که حداکثر ارزبری در خودروهای داخلی مربوط به 207 اتومات با 4 هزار و 721 دلار، دنا توربو دستی با 4 هزار و 349 دلار و شاهین با 4 هزار و 12 دلار است. همچنین کمترین میزان ارزبری نیز مربوط به وانت 151 با یک هزار و 260 دلار، ساینا اس با یک هزار و 628 دلار و کوییک اس با یک هزار و 756 دلار است.
در بخش خودروهای مونتاژی نیز حداکثر ارزبری مربوط به خودروی هایما X7 با 19 هزار و 228 دلار، هایما S8 توربو با 16 هزار و 865 دلار و لاماری با 15 هزار و 470 دلار است. حداقل ارزبری نیز مربوط به X22 MT با 3 هزار و 293 دلار و X22 at-cvt با 3 هزار و 302 دلار است.
در نمودار دیگر، میزان واردات اجزا و قطعات خودرو در سالهای 1400 و 1401 آمده است که طبق آن بیشترین واردات مربوط به موتور و کمترین واردات نیز مربوط به شیشه بوده است.
آمار تولید خودرو در ایران
آخرین وضعیت تولید خودروسازان ایران، جدیدترین آمار تولید انواع خودرو سواری، آمار تولید خودرو ون، آمار تولید خودرو وانت و همچنین وضعیت تولید انواع خودرو سنگین را در مجموعه مقاله منتخب زیر مطالعه کنید:
source