گروه بهمن در کنار همکاری گستردهای که با کمپانی FAW دارد و از کامیونت تا کشنده و کامیون این شرکت را مونتاژ میکند، در مونتاژ و عرضه محصولات فوتون نیز فعالیت زیادی دارد که کامیون 19 تن و کشنده آن را با سری محصولات امپاور عرضه میکند و کامیونتهای زیر 12 تن این شرکت را با سری محصولات فورس روی خط تولید دارد. کامیونتهای فورس در دو تناژ 6 و 8 تن هستند که مدل 6 تن آن در هر دو اتاق خوابدار و بدون خواب است.
محصولات فورس گروه بهمن
محصولات سبکوزن فوتون با نام فورس در گروه بهمن ساخته میشود. این خودروها در دو وزن 6 تن و 8.5 تن که از پرطرفدارترین تناژهای بازار کشورمان است، ساخته میشوند. بازار کامیونت در کشورمان از تنوع بسیار زیادی برخوردار است که البته در بین آنها، محصولاتی از یک خانواده نیز یافت میشوند که در شرکتهای مختلف و با نامهای تجاری متفاوت عرضه میشوند که فورس یکی از آنهاست.
گروه بهمن از قدیم با سری کامیونتهای باکیفیت ایسوزو در کشورمان شناخته میشود که هرچند هنوز هم ایسوزو را روی خط تولید دارد؛ اما سری کامیونهای فورس، تایگر و شیلر را هم میتوان در سبد محصولات بهمن دید. بهمن همچنین یک کامیون میانوزن 12 تن نیز با نام فورس F210 دارد.
بررسی ظاهری کامیونت فورس
کامیونتهای فورس 6 و 8.5 تن از نظر ظاهری هیچ تفاوتی باهم ندارند و این شباهت در فضای درون کابین نیز دیده میشود که البته این رویه در تمام محصولاتی که در تناژهای مختلفی عرضه میشوند، وجود دارد.
چراغهای بزرگ و جلوپنجرهای که به سبک محصولات فوتون، دارای خطوط قوی و بزرگی است، در اولین نگاه جلب توجه میکند. اما باید اعتراف کرد که چراغهای بزرگ جلو با آینههای قدیمی که امروزه منسوخ شده اند و سپری که با بدنه یکپارچه نیست، ظاهر این خود را هم کمی قدیمی و البته بیشتر چینی نشان میدهد.
فضای داخل، طراحی ساده و به دور از هیجانی دارد؛ درست مانند همان فضایی که در مقاله بررسی کامیونت آرنا پلاس ایران خودرو دیزل نیز به آن اشاره کرده بودیم. طرح داشبورد، ساده است؛ اما ارگونومی خوبی داشته و همه چیز در دسترس قرار دارند. ضمن اینکه کیفیت داشبورد نیز قابلقبول است. از روی فرمان دکمهدار با طرحی ساده که دارد میتوان کروز کنترل و سیستم تهویهمطبوع را تنظیم کرد. هم میتوان صندلیها را تبدیل به یک تخت خواب کرد و هم یک تخت خواب در کابین دیده میشود. میتوان گفت که دو رنگ بودن فضای داخلی، کمک زیادی به مورد قبول بودن آن میکند.
در داخل کابین، فضای زیادی برای قرار دادن لوازم و همچنین وسایل راننده دیده میشود. در بین دو صندلی، یک صندلی کوچک نیز وجود دارد که میتوان از آن برای نشستن استفاده کرد که در صورت خواباندن آن، در کنار دو صندلی دیگر، یک بخش مسطح برای خواب درست میشود که برای خواب راننده در مدلهای بدون خوابدار، مفید و کاربردی است.
مشخصات فنی کامیونت فورس
موتور این کامیونتها همان پیشرانهای است که در تمام کامیونتهای جدید کشورمان میبینیم. یعنی موتور 3.76 لیتری ساخت کامنز که حدود 151 تا 155 اسب بخار قدرت و بین 490 تا 500 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. از این نظر، میتوان گفت کشش و قدرت تمام کامیونتهای هم رده بازار کشورمان، در یک حد است و فقط گیربکس است که میتواند اثر خود را این میان نشان دهد. گیربکس کامیونتهای فورس از ساخته WLY چین و با 1+6 دنده دستی است.
نام خودرو | فورس 6 تن | فورس 6 تن خوابدار | فورس 8.5 تن خوابدار | |
---|---|---|---|---|
تعداد سیلندر/ نوع موتور |
4 سیلندر خطی توربودیزل ساخت کامنز |
|||
حجم موتور (سی سی ) / کد موتور |
3.76 لیتر / ISF3.8s5154 |
|||
استاندارد آلایندگی |
یورو 5+eev |
|||
حداکثر قدرت |
155 اسب بخار در 2600 rpm |
|||
حداکثر گشتاور |
491 نیوتن متر در 1200-1900 rpm |
|||
گیربکس |
6+1 سرعته دستی ساخت WLY |
|||
کلاچ |
تک صفحه ای خشک با مکانیزم هیدروپنوماتیک |
|||
ریتاردر |
ریتاردر موتور از نوع ترمز اگزوز |
|||
سیستم فرمان |
هیدرولیک |
|||
باک سوخت |
آلومینیوم به حجم 200 لیتر |
|||
سیستم ترمز |
عقب کاسه ای و جلو از نوع دیسکی |
|||
وزن خالص کامیون |
3000 کیلوگرم |
3050 کیلوگرم |
3200 کیلوگرم |
|
وزن مجموع ناخالص مجاز |
6000 کیلوگرم |
6000 کیلوگرم |
8500 کیلوگرم |
|
حداکثر ظرفیت محور عقب / جلو |
6800 / 3200 کیلوگرم |
|||
توان بالا روی از شیب (درصد) |
42 |
39 |
||
طول / عرض / ارتفاع ( میلیمتر ) |
6881 / 2271 / 2344 |
7781 / 2271 / 2344 |
||
فاصله محوری ( میلیمتر ) |
3800 |
4500 |
||
سیستم تعلیق جلو |
فنر تخت پارابولیک با کمک فنر |
|||
سیستم تعلیق عقب |
فنر تخت چند لایه مجهز به کمک فنر هیدروتلسکوپی |
|||
سایز و نوع تایر |
235-75R17.5 تیوبلس |
*اطلاعات فوق از سایت خودروساز گردآوری شده است.
ترمز موتور از نوع خفه کن اگزوز است که در تمام کامیونتها به صورت مشترک دیده میشود. البته داشتن ترمزهای دیسکی در جلو به همراه سیستم های کمکی راننده و کنترلی خوبی که در این کامیونت و کلاً، نسل جدید خودروهای تجاری کشورمان دیده میشود، میتوان گفت شاهد ایمنتر شدن جادههای کشورمان از این پس خواهیم بود.
امکانات ایمنی و رفاهی کامیونت فورس
کامیونتهای فورس در هر دو تناژ 6 و 8.5 تن دارای امکانات مشابهی هستند که از امکانات رفاهی و ایمنی آنها میتوان به ترمزهای دیسکی در جلو و کاسهای در عقب به همراه سیستمهای ضد قفل ABS، ترمز الکترونیکی EBS، هشدار برخورد و تصادف از جلو FCWS، کنترل حرکت خودرو در سربالایی HSA، سیستم ضدلغزش ASR و برنامه کنترل پایداری ESC در کنار سیستم ترمز هوشمند اضطراری AEBS نام برد. همچنین این کامیونتها دارای رادار خطخوان هستند که امروزه در تمام خودروهای تجاری جدیدی که در کشورمان تولید میشوند، دیده میشود.
از دیگر امکانات کامیونتهای فروس میتوان به کروز کنترل، شیشهبالابرهای برقی، صندلی بادی راننده با قابلیت تنظیم در 6 جهت، آینههای جانبی برقی مجهز به گرمکن، بوق شهر و جاده، آفتابگیر داخلی اتاق، چراغ مهشکن، چراغهای جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع و مجهز به سنسور نور و چراغ روز، جک بالابر برقی کابین، قطع کن سوخت، گاز درجا با قابلیت تنظیم، سیستم مالتی مدیا با قابلیت کنترل از روی فرمان، فرمان دکمهدار و قابلتنظیم در عمق و زاویه، تهویهمطبوع، قفل مرکزی، هشدار دندهعقب و…. اشاره کرد.
جمعبندی و نتیجه گیری نهایی
بازار کامیونت در کشورمان بسیار داغ است و این حقیقت را میتوان در تنوع بسیار زیاد این کلاس خودرویی دید. شرکتهای مختلفی، کامیونت عرضه میکنند که بسیاری از آنها نهتنها در بخش فنی، بلکه بهخاطر یکی بودن محصولات، در طراحی بدنه و کابین نیز مشترک هستند و فقط نام و نشان متفاوتی دارند. ازاینرو میتوان گفت محصول شرکتی بهتر است که خدمات بالاتری ارئه کند و قیمت بهتری داشته باشد.
باید دید باتوجهبه عدم خروج خودروهای فرسوده و با این حجم از واردات خودروهای تجاری سبک تا سنگین در یکی دو سال اخیر و با وجود ثابت ماندن حجم بار، بازار کار برای این شغل در سالها آتی چگونه خواهد شد. قیمت محصولات فورس 6 تن و 8.5 تن در بازار در محدوده 1.6 میلیارد تا 1.8 میلیارد است.
اخبار شرکت بهمن دیزل
source