آریزو 5 S، آز جدید ترین اعضای خانواده آریزو در ایران است که در واپسین روزهای اردیبهشت ماه سال 1402 با برند MVM توسط مدیران خودرو رونمایی شد.. آریزو 5 اسپرت، در واقع فیس لیفتی جدید از آریزو 5 توربو است که با ظاهری نسبتا متفاوت، کابین متفاوت و آپشن های جدید به مشتریان عرضه خواهد شد.

 

 

 

مدیران شرکت در مراسم رونمایی آریزو 5 S، به تلاش طراحان این خودرو برای خلق ظاهر و کاراکتری جوان پسند و اسپرت تر از گذشته اشاره کردند؛ در ویدیو زیر به معرفی اجمالی آریزو 5 اسپرت و همچنین تفاوت های این مدل جدید با تیپ های پیشین آریزو 5 پرداختیم.

همچنین می توانید با مراجعه به تست شتاب آریزو 5 اسپرت در شرایط استاندارد از عملکرد فنی و چگونگی شتاب گیری این خودرو در محیط مناسب آگاه شوید، این ویدیو به خوبی می تواند وضعیت قوای حرکتی آریزو 5 اسپرت را در مقابل رقبایی چون مزدا 3 و کیا سراتو نشان دهد.

 

 

طراحی ظاهری آریزو 5 اسپرت

طراحی ظاهری آریزو 5 اسپرت بزرگ ترین وجه تمایز میان این خودرو و آریزو 5 های قبلی است؛ چری روی محصول جدید خود از یک کیت بدنه جدید استفاده کرده که زبان طراحی آریزو 5 S را به محصولات جدید این شرکت مثل تیگو 9 و اکسید نزدیک می کند، این کیت شامل سپر های جلو و عقب بلند با طراحی جدید  و یک جلو پنجره شبکه گریل جدید است که سازنده آن را Waterfall نامیده است. فرم طراحی خودرو تغییری نکرده و تغییرات تنها محدود به موارد ذکر شده هستند.

01.webp

 

هر چند که طراحی خودرو امری سلیقه ای است، اما به جرئت می توان گفت این کیت بدنه و مخصوصا جلوپنجره جدید، ظاهری عجیب به آریزو 5 اسپرت بخشیده اند.

 

08.webp

 

کابین و فضای داخلی آریزو 5 S

بر خلاف ظاهر خودرو، اکنون در کابین آریزو 5 اسپرت تغییرات مثبتی دیده می شوند که باعث افزایش کیفیت تجربه رانندگی و سواری این خودرو خواهد شد؛ در یک کلام، طراحی داخلی آریزو 5 اسپرت کاملا مشابه فونیکس آریزو 6 پرو شده است.

 

17.webp

 

در اولین نگاه، کنسول میانی و چینش ادوات اطراف دسته دنده مشمول تغییراتی شده اند. پنل سیستم تهویه مطبوع نیز که در مدل قبل از نوع تمام لمسی بود حالا کلید هایی لمسی با شمایلی فیزیکی شده‌اند که این موضوع احتمالا مثبت ترین بروزرسانی آریزو 5 اسپرت نسبت به آریزو 5 توربو IE چرا که استفاده از پنل لمسی تهویه مطبوع خصوصا در هنگام رانندگی کاری بسیار سخت و طاقت فرسا بود!

اضافه شدن فرمان D کات بجای غربیلک عادی نسخه قبلی نیز دیگر تغییر اتفاق افتاده در کابین آریزو 5 اسپرت است.
اما کنسول به‌عنوان استراحتگاه دست سرنشینان جلو در آریزو5 اسپرت قابل تنظیم نیست، در حالی که این امکان در آریزو5 IE وجود داشت.

 

14.webp

 

ایمنی آریزو 5 اسپرت

آریزو 5 اسپرت به 6 ایربگ برای راننده، سرنشین جلو، جانبی و پرده ای مجهز شده است. همچنین این خودرو با شرکت در تست های تصادف موسسه C-NCAP، موفق به کسب 5 ستاره ایمنی شده و خودرویی مطمئن در حوادث رانندگی به شمار می رود.

سیستم های کمک رانندگی نظیر سیستم کنترل پایداری ESP و سیستم کنترل کشش TCS نیز به ایمن تر کردن تجربه رانندگی با این خودرو کمک می کنند.

 

10.webp

 

امکانات رفاهی آریزو 5 S

نسخه قبلی این خودرو  یعنی آریزو 5 IE در زمینه امکانات رفاهی نقص هایی داشت که برای برخی از مشتریان قابل قبول نبود؛ اما مدیران خودرو در آریزو 5 اسپرت با اضافه کردن برخی از آپشن ها نظیر گرمکن صندلی های جلو و صندلی راننده 6 جهته برقی اقدام به رفع این کمبود کرده است. البته همچنان جای خالی سنسور باران و دماسنج دمای محیط اطراف در این خودرو حس می شود!

سایر آپشن های MVM آریزو 5 اسپرت شامل شیشه بالابر های برقی، آینه های جانبی تاشونده برقی گرمکن دار، سانروف، سیستم تهویه مطبوع دیجیتال، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، کروز کنترل، سنسور نور، سیستم مولتی مدیا با صفحه نمایش لمسی 8 اینچی، فرمان برقی با کلید های کنترل سیستم صوتی، درایو مود 2 حالته (ECO / SPORT)، دوربین دنده عقب، ترمز پارک برقی و اتوهلد هستند.

 

16.webp

 

مشخصات فنی آریزو 5 اسپرت

ام وی ام آریزو 5 اسپرت در بخش مشخصات فنی هیچ تغییری نسبت به نسخه IE نداشته و مدیران خودرو برای سدان اسپرت! جدید خود از همان موتور 1.5 لیتری توربو MPi استفاده می کند که 147 اسب بخار قدرت در 5500 دور در دقیقه و 210 نیوتن متر گشتاور از 1750 تا 4000 دور در دقیقه تولید می کند. گیربکس این خودرو نیز همان CVT همیشگی با 9 دنده مجازی است که می تواند با انتقال قوای موتور به چرخ ها، آریزو 5 اسپرت را طی 9.8 ثانیه از سرعت 0 به 100 کیلومتر بر ساعت برساند.

آریزو 5 اسپرت همانند قبل در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و در محور عقب از سیستم تعلیق نیمه مستقل تورشن بیم استفاده می کند. ترمز های این خودرو نیز در محور جلو از نوع دیسکی خنک شونده و در محور عقب از نوع دیسکی بوده و به سیستم هایی نظیر ترمز ضد قفل ABS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD و ترمز کمکی اضطراری BA نیز مجهزند.

مصرف سوخت اعلامی آریزو 5 اسپرت تنها 6.9 لیتر در هر 100 کیلومتر پیمایش سیکل ترکیبی است؛ اما در جریان بررسی این خودرو توسط Car.ir، عدد 9 الی 11 حاصل شد؛ این خودرو از استاندارد آلایندگی یورو 5 نیز پیروی می کند.

 

13.webp

 

آریزو 5 اسپرت در بازار؛ قیمت و رقبا

از نیمه‌ی سال 1402 ام وی ام آریزو 5 اسپرت در بازار جایگزین آریزو 5 IE شده است و در شرایط فعلی بازار همچنان خودرویی بدون رقیب خواهد بود.
بهبود های بوجود آمده در بخش کابین می تواند باعث جذب مشتریانی شود که به عملکرد و امکانات خودرو اهمیت بیشتری می دهند. در بازه قیمتی این خودرو، تقریبا رقیب مستقیمی یافت نمی‌شود.

03.webp

source

توسط khodrocamp