در هفته منتهی به شنبه 13 آبان 1402 افزایش قیمت شدید گاز LPG خودروها، تکذیب زمان آغاز مرحله سوم سامانه یکپارچه، افزایش سود بازرگانی خودروهای وارداتی، مردودی ۲۹ درصد خودروهای مراجعه اول در تهران از تست‌های معاینه فنی، عدم پرداخت عوارض روستایی، صدور مجوز برای افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی کرایه تاکسی در روزهای بارانی، آغاز طرح شماره‌گذاری خودرو از درب منزل در تهران، انتشار آمار تولید خودرو در 7 ماهه ابتدایی 1402، خبر بد برای تاکسی‌های اینترنتی و فرسودگی ۹۰ درصد موتورسیکلت‌ها ازجمله مهم‌ترین عناوین رسانه‌ها بودند.

قیمت LPG خودروها افزایش یافت

قیمت گاز LPG برای خودروها، لیتری ۲ هزار تومان تا ۲۵۰۰ تومان بود که به ناگاه به لیتری ۷۰۰۰ تومان افزایش‌یافته است. رانندگانی که خودروهای آنان گازسوز است و گاز LPG مصرف می‌کنند در کمال ناباوری متوجه شدند قیمت این نوع گاز بیش از ۳ برابر افزایش‌ یافته است. جایگاه‌داران این نوع گاز نیز می‌گویند شرکت، سهمیه گاز آن‌ها را قطع کرده و آن‌ها مجبورند با قیمت آزاد گاز LPG برای خودروها، تهیه و الا جایگاه را باید تعطیل کنند.

تأیید و تکذیب آغاز مرحله سوم سامانه یکپارچه

هفته گذشته خبری با عنوان «زمان بازگشایی سامانه یکپارچه خودرو اعلام شد» در فضای مجازی دست‌به‌دست شد که براساس آن متنی به نقل از مدیر سامانه یکپارچه فروش خودروها بدین شرح عنوان شده است: اواخر هفته آینده، سامانه یکپارچه برای عرضه خودروها بازگشایی خواهد شد. عرضه گسترده خودرو را به‌صورت مرحله‌ای انجام داده‌ایم و در مرحله بعدی سامانه برای خودروسازان باز خواهد شد تا هر خودروساز با مازاد تولید، بتواند محصولات خود را عرضه کند.

اما در حالی موارد فوق به نقل از مهدی تقدسی – مدیر سامانه یکپارچه فروش خودروها – اعلام شده است که این مقام مسئول موارد مطروحه با این ساختار را تکذیب و اظهار کرد: «هنوز بخشنامه و اطلاعیه اجرای مرحله سوم به دست خود ما هم نرسیده است؛ قطعاً مرحله سوم و عرضه گسترده در کار خواهد بود اما اینکه زمان آن باشد، مشخص نیست.» به گفته وی، موارد مطروحه از صحبت‌ها و خبرهای گوناگون برداشته و کنار هم گذاشته شده است، اما هنوز بنده هیچ صحبتی در رابطه با زمان عرضه نکرده‌ام.

سود بازرگانی خودروهای سواری وارداتی افزایش یافت

با ابلاغ تصویب‌نامه هیئت‌وزیران در خصوص اصلاحات تعرفه‌ای (354) ردیف تعرفه شامل کاهش و افزایش سود بازرگانی، تفکیک، ایجاد، حذف و اصلاح شرح تعرفه و مندرجات ذیل یادداشت برخی از فصول کتاب مقررات صادرات و واردات، سود بازرگانی واردات خودروهای سواری افزایش یافت. بر اساس این مصوبه سود بازرگانی خودروهای برقی وارداتی از صفر به 11 درصد افزایش یافته است. سود بازرگانی خودروهای 1500 سی‌سی و کمتر نیز از صفر به 11 درصد و خودروهای 1501 تا 2000 سی‌سی از 11 درصد به 16 درصد و خودروهای 2001 تا 2500 سی‌سی از 28 درصد به 46 درصد افزایش یافته است. بر این اساس کمترین سود بازرگانی خودروهای وارداتی 11 درصد و بیشترین رقم 171 درصد تعیین شده است.

لاستیک وارداتی برای تنظیم بازار وارد می‌شود

وزیر صنعت، معدن و تجارت می‌گوید: «برای افزایش تولید لاستیک در کشور اقدامات گسترده‌ای انجام شده است به تعداد کافی برای واردات لاستیک برنامه‌ریزی شده است به‌زودی آرامش خوبی در این بازار ایجاد می‌شود.»

به گفته علی‌آبادی افراد می‌توانند از طریق سامانه‌های تعیین شده وزارت صنعت و اصناف به سامانه‌های فروش شرکت‌های لاستیک مراجعه کنند. اکنون لاستیک در این سامانه‌ها موجودی دارد و مردم می‌توانند با مراجعه نیاز خود را تأمین کنند.

اعمال قانون ۱۲ هزار خودرو در تهران برای توقف در پیاده‌روها

معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور فرماندهی انتظامی تهران بزرگ از اعمال قانون برای ۱۲ هزار و ۴۱۴ خودرو در چهار روز ابتدایی آغاز طرح تشدید برخورد با پارک خودرو در پیاده‌روها خبر داد.

به گفته سرهنگ مؤمنی: طرح تشدید برخورد با تخلف پارک و توقف در پیاده‌روهای معابر شهر تهران از روز شنبه در همه معابر پایتخت توسط تیم‌های پلیس راهور تهران بزرگ در حال اجراست. به‌طور متوسط روزانه بالای سه هزار وسیله نقلیه در طرح تشدید برخورد با تخلف پارک و توقف در پیاده‌رو در سطح معابر اعمال قانون شده‌اند. وقتی در حال بررسی آمار برخورد با این نوع تخلف بودیم، دریافتیم که روز شنبه بیشترین ثبت آمار را ثبت کرده و روز یکشنبه این تخلفات کمتر و در روزهای بعدی این آمار کاهش پیدا کرده است. در روزهای ابتدایی اجرای این طرح برخی این موضوع را زیاد جدی نگرفتند، ولی وقتی جدیت و قاطعیت پلیس را ببینند، حتماً همراهی و همکاری خواهند داشت.

۲۹ درصد خودروهای مراجعه اول در تهران در معاینه فنی مردود شدند

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران در مورد وضعیت مراجعه خودروها به مراکز معاینه فنی گفت: «از ابتدای سال تا پایان مهر، ۹۹۲ هزار دستگاه خودرو به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه کرده‌اند که در مقایسه با سال گذشته میزان مراجعات تغییر چندانی نداشته است.»

به گفته مالکی: از 992 هزار دستگاه خودرو که از ابتدای سال تا مهر به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه کرده‌اند، 767 هزار دستگاه خودرو مربوط به مراجعات اول بوده و نقص مربوط به آلایندگی 93 هزار و هم‌راستایی 55 هزار و کمک‌فنر 27 هزار و تست ترمز 72 هزار و وضعیت ظاهری 111 هزار دستگاه خودرو مراجعه‌کننده به مراکز معاینه فنی شهر تهران شناسایی و در نهایت جهت اخذ معاینه فنی توسط راکبین آن رفع ایراد شده است.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهر تهران با تاکید بر این‌که در مجموع 29 درصد از خودروها به علت نقص فنی موفق به اخذ معاینه فنی در مراجعه اول نشدند و حتی تعدادی از این خودروهای مردودی دارای چند نقص بودند، گفت: «از ابتدای امسال تا پایان مهر، حدود 730 هزار گواهی معاینه فنی صادر شده که از این تعداد، در حدود 120 هزار گواهی مربوط به معاینه فنی برتر است. در مجموع در حدود 16 درصد از خودروهای مراجعه‌کننده به مراکز معاینه فنی شهر تهران دارای معاینه فنی برتر هستند.»

پرداخت عوارض در این جاده‌ها معاف شد

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از برنامه اخذ عوارض از جاده‌های اصلی و بزرگراهی کشور خبر داد و گفت: «از جاده‌های فرعی و روستایی عوارض دریافت نخواهیم کرد.»

به گفته اکبری وقتی دنیا را نگاه می‌کنیم می‌بینیم که سه روش برای تأمین مالی نگهداری جاده‌ها دارند؛ عوارض سوخت، عوارض خودرو و عوارض جاده‌ای. در کشور ما عوارض خودرو را شهرداری‌ها دریافت می‌کنند و با توجه به سیاست‌های حمایتی، دولت به دنبال گرفتن عوارض سوخت نبوده و موافق آن هم نیست. در این برنامه سیاست ما این است که از مردم آسیب‌پذیر این عوارض دریافت نشود. اخذ عوارض از جاده‌های پرتردد اصلی و بزرگراهی در دستور کار قرار دارد و جاده‌های فرعی و روستایی و محلی تحت پوشش دریافت عوارض جاده‌ای قرار نمی‌گیرند.

مجوز تاکسیرانی برای افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی کرایه در روزهای بارانی

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه اگر قرار باشد رانندگان تاکسی در روزهای بارانی همان کرایه قبلی را از مسافران بگیرند، انگیزه‌ای برای کار کردن نخواهد داشت گفت: «به سازمان تاکسی‌رانی اجازه داده شده در روزهای بارانی کرایه‌ها را حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش دهد.»

به گفته تشکری هاشمی در روزهای بارانی و برفی با افزایش تراکم ترافیک مواجه هستیم و این مسئله طبیعی است چراکه با لغزنده شدم معابر سرعت خودروها کاهش پیدا می‌کند. راننده برای طی کردن مسیری نیم‌ساعته در روزهای بارانی باید یک ساعت و نیم وقت اختصاص دهد و اگر قرار باشد همان کرایه قبلی را از مسافران بگیرد، انگیزه‌اش برای کار کردن در این هوا کاهش پیدا می‌کند و به همین دلیل به سازمان تاکسی‌رانی اجازه داده شده در این‌گونه موارد کرایه‌ها را در حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد و به‌اندازه‌ای که مناسب حال مسافران تاکسی باشد، افزایش دهد.

آغاز طرح شماره‌گذاری خودرو از درب منزل در تهران

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا می‌گوید: «در سال گذشته در شهرها ۳۵ هزار تردد و در جاده‌ها ۶.۸ میلیارد تردد ثبت شده است.»

به گفته سردار هادیانفر ایران با ۷۲ کشور تبادل گواهینامه دارد و به‌زودی گواهینامه دوزبانه عرضه می‌شود تا رانندگانی ایرانی که در خارج از کشور ساکن هستند بتوانند از این گواهینامه برای رانندگی در کشورهای خارجی استفاده کنند. گواهینامه سفیدرنگ برای تمام رانندگان صادر می‌شود و به این معنی است که رانندگی این راننده خوب است؛ راننده با رانندگی خوب می‌تواند ارتقا بگیرد و رنگ گواهینامه خود را به نقره‌ای و یا طلایی تبدیل کند.

سردار هادیانفر از اجرای طرح آزمایشی خدمات پلاک خودرو از درب منزل در تهران خبر داد و گفت: «این طرح به‌صورت آزمایشی در تهران آغاز می‌شود و افراد برای دریافت نوبت باید به سایت سخا مراجعه کنند. با اجرای این طرح صفر تا صد نقل‌وانتقال در محل انجام می‌شود و نیازی نیست به مراکز شماره‌گذاری خودرو مراجعه شود.»

تولید خودرو کاهشی شد

با اعلام آمار تولید سه خودروساز بزرگ کشور به بورس کالا مشخص شد نرخ رشد تیراژ آنها در هفت ماه امسال سقوط کرده است. در غیاب آمار تولید مختص وزارت صنعت، معدن و تجارت، اطلاعات ارائه‌شده به بورس توسط خودروسازان بزرگ، حکایت از رشد تولید خفیف آنها در هفت ماه امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد. خودروسازان در تولید ماهانه نیز رشد کرده‌اند، رشدی که از تیراژ ۷۸ هزار و ۲۳۴ دستگاهی آنها در مهرماه حکایت می‌کند. در مقایسه با شهریور، خودروسازان توانسته‌اند تولید ماهانه خود را حدود چهاردرصد بالا ببرند.

طبق گزارش‌های موجود، ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو در هفت ماه امسال چیزی حدود 566 هزار و 500 دستگاه انواع محصول سواری و وانت را به تولید رسانده‌اند. در مقایسه با هفت ماه سال گذشته، تولید خودروسازان حتی در حد یک‌درصد نیز رشد نکرده است. این در حالی است که در دوره‌های قبلی طی امسال، رشد تولید تجمعی خودروسازان معمولاً ارقامی دورقمی را به ثبت رسانده بود؛ بنابراین در پایان مهر، فشار تولید خودروسازان دچار افتی سنگین شده و اگر شرایط بر همین منوال باشد، احتمال منفی شدن تولید در دوره‌های تجمعی بعدی وجود دارد؛ اما در پایان مهرماه با توجه به افت تولید در ایران‌خودرو و پارس‌خودرو، نرخ رشد تیراژ به‌نوعی سقوط کرده است. درواقع تنها سایپا رشد تولید در هفت ماه امسال داشته و این اتفاق اجازه نداده تولید تجمعی خودروسازان در سال جاری منفی شود.

خودروهای اینترنتی در نرخ‌گذاری مجوز قانونی از شهرداری ندارند

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران گفت: خودروهای شخصی اینترنتی نه در نوع فعالیت و نه در نرخ‌گذاری هیچ مجوز قانونی از شهرداری تهران ندارند. به گفته تشکری هاشمی: اسنپ و تپسی تاکسی نیستند؛ بلکه خودروهای شخصی هستند که به‌صورت بر خط از طریق شرکت‌هایی که هیچ مجوزی از شهرداری تهران ندارند، در حال فعالیت هستند. اینکه شهرداری باید به‌صورت بر خط به شهروندان خدمت ارائه دهد درست است؛ اما خودروهای شخصی اینترنتی نه در نوع فعالیت و نه در نرخ‌گذاری هیچ مجوز قانونی از شهرداری تهران ندارند.

نرخ کرایه این خودروها در ساعت اوج ترافیک بسیار عجیب می‌شود و این مبالغ به‌هیچ‌عنوان منصفانه نیست و مصوبه شورای شهر تهران را ندارند. بر همین اساس مبالغی که دریافت می‌شود کاملاً خلاف نص صریح قانون است، زیرا قیمت‌گذاری تاکسی‌ها وظیفه شورای شهر است.

90 درصد موتورسیکلت‌های کشور فرسوده هستند

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست با تاکید بر اینکه انباشت تکالیف گذشته موجب عقب‌ماندگی در اجرای قانون هوای پاک شده است، اظهار کرد: «با کمک بخش خصوصی باید برای رفع این مشکل در جهت نوسازی خودروهای فرسوده و توزیع سوخت استاندارد و توسعه حمل‌ونقل عمومی پاک گام برداریم.»

به گفته گل‌علیزاده مسئله مهم دیگر از رده خارج کردن خودروهای فرسوده است. 6.5 میلیون دستگاه خودروی فرسوده از 25 میلیون دستگاه خودرویی که در کشور شماره‌گذاری شده و از 12.5 تا 13.5 میلیون دستگاه موتورسیکلت شماره‌گذاری شده در کشور حدود 90 درصدشان فرسوده هستند که بخشی از آن‌ها در سطح شهر تردد می‌کنند. این مسئله موجب افزایش انتشار آلاینده‌ها، افزایش میزان مصرف سوخت همچنین کاهش ایمنی می‌شود.

وعده دوباره کاهش قیمت خودرو

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره تأثیر واردات خودروهای کارکرده بر بازار، گفت: «با شروع واردات خودروهای کارکرده، شاهد کاهش قیمت خودرو و ثبات در بازار خواهیم بود.»

به گفته سیاهکلی بعد از قانونی شدن طرح ساماندهی واردات خودرو، دولت لایحه‌ای برای واردات خودروهای کارکرده به مجلس ارائه کرد که در نهایت آئین‌نامه واردات خودرو به تصویب دولت رسید، که امیدواریم به‌زودی ابلاغ شود. در شرایط جدید برای واردات خودرو کارکرده نباید الزاماً از بانک مرکزی ارز گرفت و می‌توان از ارز با منشأ خارجی استفاده کرد. این روش فرآیند کار را تسریع بخشیده و امیدواریم در آینده اتفاقات خوبی رخ دهد. واردات این قبیل خودروها باعث افزایش عرضه و به دنبال آن رقابتی شدن بازار در جهت افزایش کیفیت خودروها و کاهش قیمت آن می‌شود که حتماً نتیجه نهایی آن برقراری ثبات در بازار خودرو است.

اولتیماتوم مالیاتی به ۱۵۰ هزار مالک خودروی لوکس

مدیرکل دفتر حسابرسی مالیاتی سازمان امور مالیاتی گفت: «مالکان خودروهای لوکس بالای سه میلیارد تومان تا پایان بهمن برای پرداخت مالیات مهلت دارند.»

به گفته مستوفی بر اساس قانون می‌بایست، نسبت به مطالبه مالیات از املاک لوکس و گران‌قیمت با ارزش بالای 20 میلیارد تومان و همچنین خودروهای لوکس با ارزش 3 میلیارد تومان، اقدام به محاسبه و مطالبه مالیات صورت گیرد. سازمان امور مالیاتی در سال 1402 با دریافت اطلاعات بالغ بر 151 هزار خودرو از طریق ناجا، بالغ بر 2 هزار و 800 میلیارد تومان مالیات از مالکین خودروهای لوکس و گران‌قیمت مطالبه کرد.

تولید ۱.۷ میلیون دستگاهی خودرو منتفی شد

وزارت صنعت، معدن و تجارت در شرایطی تولید حداقل یک‌میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاهی در خودروسازی کشور را هدف‌گذاری کرده است، که اظهارات اخیر نفر اول این وزارتخانه نشان می‌دهد هدف موردنظر محقق نخواهد شد. عباس علی‌آبادی، وزیر صمت، اخیراً اعلام کرده «پیش‌بینی می‌شود امسال تولید خودروهای داخلی ۱۴ تا ۲۰ درصد رشد داشته باشد». با توجه به اظهارات وی، رشد تولید خودروهای داخلی در سال ۱۴۰۲ و نسبت به ۱۴۰۱ حداقل ۱۴ و حداکثر ۲۰ درصد خواهد بود. این در حالی است که حتی اگر سقف این رشد نیز محقق شود، بازهم وعده وزارت صمت درباره میزان تولید خودرو در سال جاری محقق نخواهد شد.

وزارت صمت در کتابچه خود با عنوان «طرح تحول صنعت خودرو» دو هدف‌گذاری متفاوت از یکدیگر را لحاظ کرده است. یک هدف‌گذاری می‌گوید تولید خودرو در سال جاری به یک‌میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه خواهد رسید. هدف‌گذاری دیگر اما از تولید دو میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاهی حکایت دارد. چه هدف نخست مدنظر وزارت صمت باشد و چه هدف دوم، با توجه به اظهارات وزیر صمت هیچ‌کدام از آنها به شکلی دقیق محقق نخواهند شد. طبق ادعای وزارت صمت (که البته از دید کارشناسان و حتی برخی فعالان خودروسازی زیر سؤال است) تولید کل خودروهای داخلی در سال گذشته یک‌میلیون و ۳۴۷ هزار دستگاه بوده است.

source

توسط khodrocamp