آمادگی ایران خودرو برای خدمات تاکسیهای برقی
دی 1402: علیمردان عظیمی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، با اعلام این که با تایید کمیته مربوطه در وزارت کشور، ۱۰ هزار دستگاه تاکسی برقی با حمایت ویژه دولت برای شهرهای کشور تهیه خواهد شد. شبکه خدمات پس از فروش ایرانخودرو برای ارائه خدمات مناسب به مشتریان تجهیز شده و نیروهای انسانی آموزش لازم را دریافت کردهاند و نگرانی در این خصوص وجود ندارد.
وی افزود آمادگی لازم برای تامین خودروهای برقی براساس سیاستهای وزارت صمت وجود دارد. نیازمندی شهرداری کرج برای توسعه ناوگان تاکسیرانی این شهر را با خودرو برقی تامین خواهیم کرد. به موازات تامین و واردات، خودرو برقی ریرا در حال توسعه است که با تولید و عرضه آن، نیاز به خودرو برقی از طریق محصول داخلی تامین خواهد شد.
مهرداد کیانی، شهردار کرج، اظهار کرد شهرداری کرج به عنوان اولین شهر به عقد قرارداد خرید اتوبوس برقی برای تامین ناوگان حمل و نقل خود اقدام کرده است و این امر هم در حوزه تاکسی برقی با مساعدت و همکاری مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو و همچنین وزارت صمت و کشور برای ارایه خدمات بهتر به مردم ادامه خواهد داشت.
ایرانخودرو طبق راهبرد وزارت صمت در تولید و تامین خودرو برقی، به تامین دو مدل تاکسی از محصولات با کیفیت کشور چین اقدام کرده است که در صورت خرید توسط شهرداری کلانشهرها آمادگی لازم برای عرضه این تاکسیها را دارد.
100 هزار تاکسی برقی چینی در راه ایران
دی 1402: مقدمات ورود ۱۰۰هزار تاکسی برقی به ایران فراهم شده است. در این راستا ۵۳ دستگاه تاکسی برقی توسط ۱۲شرکت واردکننده خودرو به همراه شهرداری تهران ثبت سفارش شده است. واردات محصولات مذکور از رویکرد جدید دولت نسبت به ورود خارجیها حکایت دارد و اینکه واردات برقیها از کشور چین در اولویت سیاستگذاران قرار دارد. معاون اول رئیسجمهور، توافقی با نخستوزیر چین برای واردات 100هزار دستگاه تاکسی برقی داشت. اما بعد از این توافق، مسئولیت واردات این خودروها به وزارت صمت سپرده شده بود. وزیر صمت تاکید کرده که 53هزار دستگاه از 100هزار دستگاه خودرویی که توافق شده بود، اکنون ثبت سفارش شده و در مورد 48هزار دستگاه نیز مذاکراتی با طرف چینی برقرار است. لیست خودروها طبق جدول زیر است:
نام خودرو | سفارشهای انجام شده | سفارشهای آتی |
---|---|---|
سینوگلد | 4000 | – |
چانگان | 6000 | 12000 |
بستیون | 2000 | 12000 |
JMEV | 2000 | – |
جک EV3 | 2000 | 8000 |
جک KIC5 | 4000 | 2000 |
هونگچی EQM5 | 5000 | 4000 |
ونوسیا | 2000 | 2000 |
بایک EV5 | 2000 | – |
آریزو 5 | 2000 | 8000 |
لاماری EV | 1000 | – |
آیون | 20000 | – |
با ذکر نام شرکت، خودرویی عنوان نشده | 1000 | – |
اختصاص 10 هزار و 500 دلار یارانه برای تاکسیهای برقی
آذر 1402: شهردار تهران در مراسم رونمایی از اولین خودروی تمام برقی و تحویل ۸۸ دستگاه از آن به ناوگان تاکسیرانی کشور (توسط مدیران خودرو)، ضمن ابراز خرسندی از برقی سازی خودروها که نقش مهمی در افزایش کیفیت حملونقل و تحول ارائه خدمات به مردم در بستر زیستبوم خواهد داشت، حضور خودروهای برقی را گامی مهم در راستای جدا شدن از آلودگی هوا دانست.
وی افزود خوشبختانه در رونمایی از اولین خودروی تمام برقی که قرار است به ناوگان تاکسیرانی تحویل شود، دور هم جمع شدهایم تا آغاز یک مسیر را باهم جشن بگیریم. با اهتمام اساسی و جدی که وزیر صنعت، معدن و تجارت بر این داشتند، این امر از پیچیدهترین استان کشور، تهران آغاز شد و خوشحالیم که شاهد تحقق این امر هستیم. در حال حاضر که هوای تهران طی روزهای گذشته در وضعیت نامناسب قرار گرفت و وارونگی را تجربه کردیم. حضور خودروهای برقی آن هم در ناوگان تاکسیرانی اتفاقی میمون و مبارک است و نویدبخش جدا شدن و دوری از شرایطی است که سلامت و جان مردم را به خطر انداخته است. برای کلانشهرهایی همچون تهران بسیار مهم است که در مسیر پاک شدن و سازگاری زیست انسان، گام برداشته شود.
وی ادامه داد تزریق خودروهای برقی به ناوگان حملونقل کشور، در گام دوم ناظر بر تکمیل ظرفیت و افزایش کیفیت حملونقل عمومی است. در حال حاضر 34 درصد خدمات از حملونقل عمومی و 66 درصد از خودروهای شخصی و تاکسی است، لذا بهتبع حضور خودروهای برقی در ناوگان حملونقل کشور (و به ویژه ناوگان تاکسیرانی) نقش مهمی در کاهش آلودگی هوا و کمک جامعه است. در این راستا نسبت به تامین 70 درصد حملونقل عمومی با خودروهای برقی، هدفگذاری شده است.
آقای زاکانی اظهار کرد تلاش وزیر صمت و اهتمام ایشان، مسیر را هموارتر میکند تا 10 هزار تاکسی، خودرو، اتوبوس و موتور برقی داشته باشیم و در توسعه برقی سازی صنعت حملونقل گام برداریم. این مهم برای مهم بسیار خوب و پر پیام است. تمرکز بر خودروهای برقی در سومین گام ناظر بر حوزه عبور از سوختهای فسیلی است و حرکت در راستای هوشمندسازی شهر تهران است که به دنبال آن میتوان شهری منظمتر، دقیقتر، پاکتر را مشاهده کرد؛ برآن هستیم که با دست در دست هم دادن، بتوانیم خدمات شایسته مردم کشور، به آنها ارائه دهیم.
ضمنا در پایان این مراسم میان شرکت مدیرانخودرو، سازمان تاکسیرانی، وزارت صمت و شهردری تهران، تفاهمنامهی همکاری امضا شد. 88 دستگاه آریزو 5 ev به ناوگان تاکسیرانی کشور تحویل شد؛ این اولین سری تحویل خودروهای برقی این شرکت به تاکسیرانی کشور بوده و تداوم خواهد داشت.
عباس علیآبادی، وزیر صمت، در این مراسم اعلام کرد 10 هزار و ۵۰۰ دلار یارانه بر اساس قانون به تاکسیهای برقی اختصاص مییابد. این قانون دارای امتیازات خوبی است که منافع سرشاری را به همراه خواهد داشت. این آییننامه در هیات وزیران مصوب شده است که توسط دولت ابلاغ خواهد شد.
وی افزود نگرانیای وجود دارد که با ابلاغ این آییننامه، تقاضای بزرگی در بازار ارز به وجود آید و تاثیراتی در اقتصاد کشور بگذارد. ضمن اینکه همه کارها در وزارت صمت آغاز شده است. به زودی با ورود خودروهای برقی، نگرانی ها در این زمینه برطرف خواهد شد.
ورود 100 هزار دستگاه تاکسی برقی تا پایان سال
آذر 1402: عباس علی آبادی، وزیر صمت، عنوان کرد باید خودروهای سنتی که با سوخت فسیلی کار میکنند را بهبود دهیم، اما نباید در این بخش سرمایهگذاری گسترده کنیم. دوره در حال ورود به یک دوره تازه، یعنی استفاده از خودروهای برقی و هوشمند است. امیدواریم در سال آینده سطحی از هوشمندی را در خودروهای داخلی هم داشته باشیم. در حوزه خودروهای برقی با توجه به ظرفیتهای دانش بنیان کشور، میتوانیم تحول را از جایی شروع کنیم که دنیا تازه شروع کرده و در این حوزه خیلی عقب نیفتادیم.
وی تاکید کرد این موضوع اثرات مثبت زیست محیطی هم دارد. در حال حاضر نسب شارژرها شروع شده و در حال توسعه زیرساختها هستیم. احتمالا در همین هفتههای اول آذرماه تاکسیهای برقی بهتدریج وارد تهران میشود. در مجموع مقرر شده تا آخر سال 100 هزار تاکسی برقی در شهرهای بزرگ داشته باشیم. چند نمونه خودروی برقی داخلی هم تولید شده که پیش بینی میشود در نیمه اول سال بعد، این خودروها نیز عرضه شوند.
آقای علی آبادی افزود باتری خودروهای برقی نسبتا گران است، بر این اساس مقرر شده تعرفهی واردات باتریها به حداقل برسد. البته برای تاکسیها، سهم قابل توجهی از هزینهها را دولت پرداخت میکند. مقرر شده وزارت نفت هزینه حدود 10 هزار و 500 دلار سهم باتری را از محل سوخت صرفهجویی شده کمک کند.
طبق گفتههای وی، به جای خودروهای بنزینی باید بیشتر تمرکز خود را روی خودروهای برقی و هوشمند بگذاریم. در نروژ بیش از 80 درصد خودروها برقی شده و در چین تقزیبا همه حمل و نقل عمومی و تقریبا 30 تا 35 درصد خودروهای مردم نیز برقی شده است. باید بیشتر انرژی خود را صرف کنیم که در این پدیده از دنیا عقب نمانیم و با دنیا همراه شویم. خودروهای بنزینی هم در برنامه جلو میروند، اما باید تمرکز ما بر خودروهای آینده باشد. سیاست ما نباید این باشد که خودروهای بنزینی را حتما داخلی کنیم چون اینها گذرا هستند. بنابراین باید به سمت داخلی سازی قسمتهایی که خلق فناوری میکنند، حرکت کنیم.
بودجه 3 میلیون دلاری برای واردات تاکسی
آبان 1402: کریمی سنجری، مدیر پروژه خودروهای برقی وزارت صمت، اطلاعات مهمی از آخرین وضعیت تاکسیهای برقی ارائه داد. به گفته کریمی سنجری، تامین تاکسیهای برقی از طریق واردات خواهد بود اما واردات این خودروها را هم خودروسازان انجام میدهند.
سه میلیون دلار ارز برای واردات تاکسی برقی به شرکتهای خودروساز اختصاص یافته است که باید تا پایان امسال 60 درصد تعهدات خود را عملیاتی کنند. بنابراین اگر خودروسازان قرار است واردات تاکسیهای برقی را به عهده بگیرند، انتظار میرود تامین ایستگاههای شارژ و خدمات پس از فروش این محصولات نیز به تولیدکنندگان خودرو سپرده شود
واردات دو هزار خودرو برقی با اولویت تاکسیرانی
آبان 1402: مهدی ضیغمی، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، درباره خودروهای برقی اعلام کرد که برنامه جدی برای واردات این نوع خودروها اعم از فول برقی، هیبرید، پلاگین و… وجود دارد. یک الی دو هزار خودروی برقی در همین آبان ماه وارد خواهد شد که در مرحله نخست مشتری تاکسیرانی است اما در مرحله بعدی مردم عادی هم میتوانند بخرند؛ زیرا این خودروها به لحاظ قیمتی به صرفه تر از خودروهای بنزینی هستند.
وی همچنین افزود تاکنون تقریباً 5 شرکت داخلی درخواست دادهاند و فعلاً اکثر خودروها چینی هستند و فقط یک برند غیرچینی است. البته برای خودروی برقی محدودیت سقف قیمتی نخواهیم داشت.
برنامه واردات تاکسی برقی توسط سایپا
مهر 1402: محمدعلی تیموری، مدیرعامل سایپا، درباره ورود گروه خودروسازی سایپا به خودروهای برقی گفت در مورد خودروهای الکتریکال دومسیر را همزمان طی میکنیم. یکی از این مسیرها واردات است. جزء اولین شرکتهایی هستیم که خودروهای الکتریکال را به صورت تاکسی وارد میکنیم و دراین راستا دو خودرو را انتخاب و مشخصات فنی آن را به شهرداری اعلام کردیم. همچنین از سال گذشته تولید خودروهای هیبریدی را در دستور کار قرار دادیم که با دانشگاه نوشیروانی بابل در این زمینه قرارداد بستیم تا شاهین را هیبریدی کنیم و مصرف سوخت آن را به زیر 5 لیتر برسانیم.
وی ادامه داد دومین اقدام این است که خودرو آریا را با سه موتور عرضه کنیم. یکی قوه محرکه n20 و موتور 2000 است که مصرف سوخت آن زیر 7 لیتر خواهد بود. موتور دیگر آن 1.6 هیبریدی است که برای یکی از کمپانیها چین بوده و پایه آن میتسوبیشی است و خط تولید این موتور سال بعد در مگاموتور سایپا راهاندازی خواهد شد. سومین موتور نیز خودروی فول الکتریکال آریا است. برای فاز اول واردات 5000 خودرو برای سایپا و 5000 خودرو برای ایران خودرو در نظر گرفته شده است. در محصولات ما آنچه اهمیت دارد باتری است. یک محصول ما تا 600 هزار کیلومتر پیمایش گارانتی باتری دارد. با هر بار شارژ 407 کیلومتر می تواند تردد انجام دهد. هم شارژ سریع دارد و هم شارژ کندتر. همچنین شارژر آن را در اختیار مشتریان قرار می دهیم.
جایگزینی تاکسیهای فرسوده با تاکسی برقی
شهریور 1402: احمد وحیدی، وزیر کشور، از واحد خودروسازی فردا بازدید کرد. وی در این بازدید عنوان کرد که نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و به ویژه تاکسی و اتوبوس در دستور کار است.
وی امیدوار است که تولیدکنندگان داخلی نیز تاکسی خوب و مناسب پیشنهاد دهند که هم کیفیت و هم قیمت آن مناسب باشد و بتوان برای نوسازی اقدام کرد. آقای وحیدی همچنین افزود که اولویت آنها، برقی کردن این ناوگان است و 50 هزار تاکسی فرسوده باید نو و برقی شوند.
قیمت تاکسی برقی چقدر است
شهریور 1402: مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، اعلام کرد که شهرداری، وزارت صمت و نفت برای خرید تاکسیهای برقی و ورود آنها به تهران تفاهم دارند. هزینه یک دستگاه تاکسی برقی حدود یک میلیارد تومان است که 400 میلیون آن را وزارت نفت و بیش از 300 میلیون نیز در قالب تسهیلات پرداخت میشود. مالک تاکسی نیز میتواند تاکسی فرسوده خود را بفروشد تا تاکسی برقی را خریداری کند. این تاکسیها از خارج کشور وارد خواهند شد.
وی در خصوص تردد موتورسیکلتها اظهار کرد در این باره تنها شهرداری مسئولیت ندارد و پلیس راهور نیز باید ورود کند. البته موضوع فرهنگسازی بسیار مهم است. ضمن اینکه موتورسیکلتهای برقی به گونهای تنظیم شده که سرعت آنها بیش از 60 کیلومتر بر ساعت نباشد.
واردات تاکسی برقی سایپا تا پایان 1402
شهریور 1402: آقای محمدعلی تیموری، مدیرعامل سایپا، ضمن اشاره به واردات خودروهای برقی به ایران، میگوید شرکت سایپا نیز برنامه برای عرضه چندین نوع خودرو برقی را درنظر گرفته که یکی از آنها، تاکسی برقی است. باتری این تاکسی برقی تا 600 هزار کیلومتر گارانتی دارد و با هر نوبت شارژ نیز میتواند 405 کیلومتر پیمایش داشته باشد.
مدیرعامل سایپا میگوید چنانچه تخصیص ارز به موقع انجام گیرد، در نیمه دوم سال 1402 شاهد ورود خودروهای برقی سایپا به خیابانها خواهیم بود.
اولویت واردات خودرو با تاکسیهای برقی
مرداد 1402: عباس علی آبادی، وزیر صمت، با بیان این که آیین نامه واردات خودرو های نو و کارکرده برقی بزودی تدوین میشود گفت: اولویت ما واردات خودروهای برقی است و بنا داریم تحولی در وضع خودرو به وجود آوریم یعنی علاوه بر اینکه خودرو های موجود در یک وضع مناسبتری عرضه شوند خودروهای برقی نیز در اولویت وارد شوند که در تدارک زیرساخت های لازم برای خودروهای برقی هستیم.
علی آبادی در باره زمان عملیاتی شدن این طرح گفت: در هماهنگی با رئیس کل بانک مرکزی قرار شدکه شرایط مناسب و ساده تری را برای واردات خودروهای برقی فراهم کنیم. در درجه اول اولویت با واردات تاکسیهای برقی خواهد بود، زیرا مصارف و منفعت بیشتری را نصیب کشور میکند ضمن اینکه تاثیر بیشتری در محیط زیست خواهد داشت به جهت اینکه مقدار سوخت بیشتری را مصرف میکنند. البته اولویتهای بعدی خودروهای اشتراکی و خودروهای مردم خواهد بود.
اخبار حمل و نقل برقی در ایران
صنعت خودرو ایران و همچنین حمل و نقل عمومی در کلانشهرهای کشورمان، درحال تحولی اساسی است که با ورود وسایل نقلیه جدید با سوخت پاک و دوستدار محیط زیست، آغاز شده. آخرین اخبار خودروهای الکتریکی و ایستگاههای شارژ خودروهای برقی در ایران و جدیدترین وضعیت تولید موتورهای برقی در کشورمان را در مقالات زیر بخوانید:
source