خرداد 1402: اتوبوس برقی ایران‌خودرو دیزل، طبق پلتفرم اتوبوس آتروس به صورت صفر تا صد بازطراحی و توسعه و تولید شده است. این اتوبوس به راحتی می تواند شیب های ۲۰ درصد و بالاتر را پیمایش کند. حداکثر سرعت پیمایش این خودرو ۱۳۰ کیلومتر بوده که به ۹۰ کیلومتر محدود شده است.  

ظرفیت مسافر اتوبوس برقی ایران خودرو دیزل ۳۵ نفر نشسته و ۳۵ نفر ایستاده است که مجوز آن بر اساس استانداردهای تعریف شده اخذ شده است. این محصول بر اساس استانداردهای ایران خودرو دیزل و منطبق با استانداردهای بین‌المللی، در سه سطح و بالغ بر ۱۰ هزار کیلومتر تست پیمایش شده است و بر این اساس، E Atros می تواند دست کم ۲۵۰ کیلومتر با کولر روشن در سطح شهر پیمایش کند. 

هم چنین این محصول که برای تولید آن از بهترین قوای محرکه موجود استفاده شده، دارای هشت سال گارانتی باتری و پنج سال گارانتی موتور است. آتروس E باتری ۳۵۰ کیلووات ساعت و موتور الکتریکی با قدرت ۳۵۰ کیلووات و ۳۵۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد. 

این اتوبوس برقی، دو کولر به صورت هم زمان استفاده می‌کند. این دو کولر علاوه بر قابلیت خنک کنندگی کابین مسافر، وظیفه خنک کنندگی باتری های به کار رفته در خودرو را نیز بر عهده دارند. با این اقدام ریسک گرم شدن باتری به دلیل خرابی کولر به حداقل رسیده و در صورت خرابی هریک از کولرها، کولر دوم به صورت پشتیبان عمل کرده و باتری های خودرو را خنک می کند. 

به دلیل جایگزینی موتور الکتریکی، قسمت عقب شاسی خودرو نسبت به اتوبوس آتروس دیزل متفاوت بوده و بر اساس توان و دانش داخلی بازطراحی و تولید شده است. 

در اتوبوس برقی E Atros  از ۱۰ بسته باتری شامل شش بسته در سقف و چهار بسته در قسمت عقب خودرو استفاده شده و به همین دلیل سقف خودرو به منظور تحمل وزن باتری های به کار رفته، تقویت شده است. 

استانداردهای این محصول بر اساس استانداردهای ۸۵ گانه گروه M۳ کلاس یک (اتوبوس هایی که می توانند مسافر ایستاده داشته باشند) بوده و تمامی استانداردهای ۸۵ گانه ای که شامل این خودرو می شود، پاس شده است. 

هم چنین این اتوبوس موفق شده است آزمون R۱۰۰ که مختص خودروهای برقی است را به خوبی پشت سر گذاشته و در ارتباط با موضوع نشتی الکتریکی و برق گرفتگی، به مراتب به عدد بالاتری از استاندارد تعیین شده دست یابد. این محصول موفق به عبور از آزمون پایداری ۲۸ درجه شده که از سایر آزمون های قابل توجه در این محصول به شمار می رود. آزمون هایی مانند ترمز، آزمون سرعت، محدود کننده سرعت و سایر مواردی که مربوط به این گروه خودرویی بوده نیز توسط این اتوبوس برقی انجام و تایید نوع آن توسط سازمان استاندارد صادر شده است. 

لازم به ذکر است برای نخستین بار تمامی چراغ های به کار رفته در این محصول، ال ای دی با طراحی داخلی بوده و هم چنین سیستم اتوماتیک اعلام و اطفای حریق در E Atros به کار رفته است. از دیگر ویژگی های این اتوبوس برقی، می توان به برخورداری از فناوری خودروی متصل اشاره کرد که در همکاری با شرکت ایرانسل اجرا شده است و در زمان تولید انبوه، تمامی محصولات مجهز به این سیستم خواهند بود. 

هم چنین در همکاری با شرکت مپنا، دو مدل شارژر برای این اتوبوس برقی در نظر گرفته شده است که در زمان تحویل و با توجه به انتخاب مشتری تحویل داده خواهد شد؛ شارژر ۱۲۰ کیلووات این خودرو قابلیت شارژ کامل سه ساعته و شارژر ۲۴۰ کیلووات قابلیت شارژ یک و نیم ساعته را دارد. در زمان تولید انبوه، به ازای هر دو اتوبوس، یک شارژر با دو گان شارژر عرضه خواهد شد. 

مهدی اسلام پناه؛ رییس سازمان ملی استاندارد

مهدی اسلام پناه، رئیس سازمان ملی استاندارد، اعلام کرد مختصصان و نخبگان ایران خودرو دیزل با استفاده از فناوری و ظرفیت داخلی موفق به طراحی و تولید نخستین اتوبوس برقی با نشان استاندارد ملی شدند. با ورود این خودرو به ناوگان حمل و نقل عمومی، استفاده از سوخت پاک بیش تر خواهد شد و تاثیر مثبتی بر هوای پاک خواهد داشت، همچنین کاهش مصرف سوخت های فسیلی و دیزل از دیگر نکات مثبت اتوبوس برقی است. اعطای نشان ملی استاندارد، نشان از توان این محصول برای پاسخ گویی و پوشش استاندارد ۸۵ گانه دارد. 

وی افزود برنامه سازمان استاندارد در خصوص خودروهای نا ایمن بنا بر مصوبات شورای ملی استاندارد مشخص است و مکاتبات لازم با وزارت صمت و شرکت های خودروساز در این خصوص برای توجه ویژه به ارتقا در حوزه کیفیت، ایمنی و سلامت مردم صورت گرفته است. 

source

توسط khodrocamp.ir