اپل واچ یکی از مهم‌ترین محصولات ساخته‌شده توسط اپل است که پس از عرضه آن به بازار، نظر بسیاری از افراد را به خود جلب کرد و تا امروز یکی از پرفروش‌ترین تولیدات اپل است. توجه داشته باشید که این ساعت هوشمند به دلیل مزایا و امکانات مختلفی که در اختیار کاربران قرار داده است، عرصه را بر رقبا تنگ و بخش بزرگی از بازار فروش این گجت پوشیدنی را به خود اختصاص داده است. در این مقاله قصد داریم مزایا و کاربردهای آن را بررسی کرده، مقایسه‌ای بین این محصول با سایر ساعت‌های هوشمند موجود در بازار داشته باشیم و ببینیم دلیل بالاتر بودن قیمت اپل واچ نسبت به دیگر ساعت‌های هوشمند چیست.

معرفی اپل واچ

اپل واچ ساعت هوشمندی است که توسط کمپانی بزرگ و شناخته‌شده اپل تولیدشده و با کمک آن می‌توانید به تماس‌های صوتی پاسخ دهید، خواب و ورزشتان را مانیتور کنید و حتی ایمیلتان را چک کنید. اولین نسخه از این گجت پوشیدنی در سال 2015 تولید شد. در ابتدا هدف اپل از طراحی چنین دستگاهی، صرفه‌جویی در زمان و استفاده کمتر از گوشی‌ها بود؛ اما با گذشت زمان، قابلیت‌های دیگری مثل پایش وضعیت سلامت و استفاده از اینترنت اشیا به آن اضافه شد و محبوبیت آن را در بین کاربران به شکل قابل‌توجهی افزایش داد. این محصول امروزه در ۲ مدل اپل واچ سری ۹ و اپل واچ اولترا ۲ تولید می‌شود.

از دیگر قابلیت‌های اضافه‌شده به این ساعت هوشمند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ضد آب بودن
  • وجود سنسور اکسیژن
  • انداز‌ه‌گیری دمای بدن
  • الکتروکاردیوگرام
  • اضافه شدن حالت SOS برای کمک به کاربر در زمان بروز تصادف و حوادث مختلف برای تماس با اورژانس

جالب است بدانید طبق آمارهای منتشر‌شده در سال 2023، بیش از 22% کاربران از اپل واچ استفاده می‌کنند که موفقیت بزرگ برای کمپانی سازنده آن به‌حساب می‌آید. نسخه‌های استاندارد این دستگاه در دو سایز 41 و 45 میلی‌متری به بازار عرضه می‌شوند و دوام باتری آن‌ها در حال عادی چیزی در حدود 18 ساعت است. اپل واچ اولترا ۲ به‌دلیل ویژگی‌هایی که در طراحی آن لحاظ شده است، در یک سایز ۴۹ میلی‌متری تولید می‌شود.

کاربردها و امکانات apple watch

یکی از دلایل علاقه بسیاری از کاربران به استفاده از این ساعت هوشمند، امکانات متعددی است که در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. در این قسمت به تعدادی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم تا با کاربردهای این محصول بیشتر آشنا شوید. درواقع قابلیت‌های این دستگاه به حدی زیاد است که بسیاری از کارشناسان آن را نسخه کوچک‌شده آیفون می‌دانند:

پاسخگویی به تماس

یکی از ابتدایی‌ترین قابلیت‌های اپل واچ، امکان پاسخ‌دهی به تماس‌های دریافتی با استفاده از این وسیله است. البته به این نکته توجه داشته باشید که به دلیل وجود بلندگوی نسبتاً قوی روی این گجت، افرادی که در اطراف شما قرار دارند به‌راحتی از موضوع مکالمه شما مطلع می‌شوند. پس اگر قصد دارید در مورد مسائلی صحبت کنید که دیگران نباید از آن‌ها مطلع شوند، توصیه می‌کنیم به‌هیچ‌عنوان از این روش استفاده نکنید.

مشاهده پیامک و پاسخ به آن

به دلیل متصل بودن گوشی به این دستگاه، به‌محض دریافت پیام، نوتیفیکیشنی روی صفحه ساعت ظاهر می‌شود. در صورت لزوم، شما می‌توانید با کمک پیام‌هایی که از قبل تعریف‌شده یا دستیار هوشمند (سیری)، به آن‌ها پاسخ دهید.

بررسی ایمیل‌ها

اگر جز آن دسته افرادی هستید که به‌طور دائم صندوق ایمیلشان را چک می‌کنند، apple watch می‌تواند شما را از مراجعه به مک بوک و گوشی آیفون بی‌نیاز کند. پس از متصل کردن حساب کاربری خود با دریافت پیام جدید، اعلانی روی صفحه گوشی نمایش داده می‌شود که با فشردن آن می‌توان از محتوای ایمیل ارسال‌شده مطلع شد.

اشتراک‌گذاری تصاویر با اپل واچ

در واچ OS8 این قابلیت در نظر گرفته‌شده که با مراجعه به اپلیکیشن Photo و کلیک روی بخش اشتراک‌گذاری، تصاویر مورد نظرتان را از طریق روش‌های مختلف برای افراد اسال کنید.

بخش موسیقی

ساعت هوشمند اپل به اینترنت متصل می‌شود و کاربران می‌توانند از این طریق به تمام محتوای موردنظر خود در Apple Music دسترسی داشته باشند. به این نکته توجه داشته باشید که با ست کردن ایرپاد و این گجت هوشمند می‌توانید با کمترین نویز ممکن به موزیک موردعلاقه خود گوش داده و از شنیدن آن لذت ببرید.

گرفتن عکس از صفحه ساعت

گاهی از مواقع به گوشی هوشمند خود دسترسی ندارید و می‌خواهید از پیام دریافتی اسکرین شات بگیرید. با استفاده از دکمه‌های دیجیتال کرون و اکشن می‌توان این کار را انجام داد. تصویر در آیفون شما ذخیره می‌شود و شما می‌توانید به‌راحتی به آن دسترسی داشته باشد. به منظور فعالسازی این قابلیت باید به اپ واچ مراجعه کرده و از بخش جنرال، قابلیت اسکرین شات را فعال کنید.

پالایش خواب با اپل واچ

پس از عرضه واچ OS 7، اپل از قابلیتی رونمایی کرد که کاربران با استفاده از آن می‌توانستند کیفیت و شرایط خواب خود را بررسی کنند. با فعال‌سازی قابلیت Bedtime، مدت‌زمان خواب و پیوستگی آن توسط این گجت هوشمند بررسی‌شده و اطلاعات دقیقی در اختیار شما قرار می‌دهد. جالب است بدانید هنگامی که این قابلیت را فعال کنید، دریافت تمام نوتیفیکیشن‌ها متوقف‌شده تا مزاحمتی در زمان استراحت برایتان ایجاد نشود.

بررسی ضربان قلب

یکی از امکانات بی‌نظیر ساعت هوشمند اپل، امکان رصد لحظه‌به‌لحظه میزان ضربان قبل کاربران است. به‌عنوان مثال شما می‌توانید از این قابلیت در هنگام ورزش استفاده کنید تا در صورت وارد شدن فشار بیش‌از‌حد به قلب، شدت فعالیت خود را کاهش دهید. از دیگر امکاناتی که اپل واچ در اختیار شما قرار می‌دهد می‌توان به امکان اشتراک‌گذاری وضعیت سلامت و مشخص کردن هشدار افزایش بیش‌ازحد ضربان اشاره کرد. این ویژگی در مواقع بحرانی می‌تواند از بروز حوداث ناگوار جلوگیری کند.

سنسور اکسیژن

سری 6 به بعد ساعت‌های تولید‌شده توسط کمپانی اپل به سنسور سنجش اکسیژن مجهز است. اگر شما به بیماری خاصی مثل آسم مبتلا هستید یا علائم ابتلا به کرونا را در خود مشاهده کردید، با کمک این قابلیت می‌توانید با دقت بسیار بالایی میزان اکسیژن موجود در خونتان را بررسی کنید. داده‌های ارسال‌شده به اپلیکیشن هر 15 ثانیه یک‌بار به‌روز می‌شود.

مشاهده نوار قلب

اکوکاردیوگرام قابلیت شگفت‌انگیزی است که اولین بار اپل واچ در اختیار کاربران خود قرار داد. شما می‌توانید به منظور بررسی وضعیت سلامت قلبتان بدون نیاز به پزشک و تنها با مراجعه به اپلیکیشن اختصاصی ساعت هوشمند خود، ریتم قلب را بررسی کنید. برای این کار کافی است پس از مراجعه به اپ ECG و لمس دیجیتال کرون روی ساعت، اسکن را آغاز نمایید.

قدم شمار

اگر به این موضوع علاقه‌مند هستید که از میزان تحرک خود در طول روز مطلع شوید، اپل این امکان را برای شما فراهم کرده تا با فعال‌سازی GPS ساعت، تعداد قدم‌های برداشته‌شده در طول روز را محاسبه کنید. درواقع اگر برنامه پیاده‌روی برای خود مشخص کرده باشید، با بررسی داده‌های دریافتی روی گوشی هوشمندتان می‌توانید مشخص کنید که به هدفتان رسیده‌اید یا خیر.

مقایسه اپل واچ با سایر ساعت‌های هوشمند

اگر به تکنولوژی و ابزارهای هوشمند علاقه داشته باشید، همواره به دنبال مقایسه محصولات تولید‌شده توسط برندهای مختلف با یکدیگر هستید. در این بخش قصد داریم apple watch را با سایر ساعت‌های هوشمند مقایسه کنیم:

طراحی

بدون شک یکی از اصلی‌ترین دلایل محبوبیت برند اپل در بین کاربران، طراحی‌های منحصر‌به‌فردی است که توسط این کمپانی انجام می‌شود. با بررسی ساختار ساعت تولید‌شده توسط این شرکت، متوجه یکپارچگی و مینیمال بودن آن خواهید شد. در‌حالی‌که سایر تولیدات موجود در بازار فاقد چنین ویژگی هستند.

قابلیت‌ها

به جرئت می‌توان اپل را برترین کمپانی در حوزه فناوری دانست که همواره اولین‌ها را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. علاوه بر این باید به این نکته توجه داشته باشید که کیفیت کالاهای تولید‌شده نیز از رقبا بسیار بالاتر است. به‌طور مثال امکان دارد سنسور سنجش میزان اکسیژن در ساعت‌های مختلف وجود داشته باشد؛ اما هیچ کدام به‌دقت اپل واچ نیستند.

وجود سیستم عامل انحصاری

کمپانی اپل از سیستم عامل WatchOS در ساعت‌های هوشمند خود استفاده می‌کند که سریع‌تر و پایدارتر از Tizen بوده و به همین دلیل، قدرت بیشتری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

اپل واچ مناسب چه کسانی است؟

اگر به دنبال داشتن ساعتی خاص هستید که قابلیت‌ها و امکانات متعددی را در اختیار شما قرار دهد و داده‌های آن دقت بالایی داشته باشند، قطعاً این گجت هوشمند برای شما طراحی‌شده است. خرید این محصول را به افراد زیر توصیه می‌کنیم:

  • ورزشکارانی که نیاز به رصد لحظه‌ای وضعیت سلامت خود دارند.
  • افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی که باید به‌طور مدام تحت نظر باشند.
  • شیک‌پوش‌ها و علاقه‌مندان به حوزه تکنولوژی که می‌خواهند متمایز باشند.

جمع‌بندی

با توجه به مزیت‌ها و ویژگی‌های اپل واچ می‌توان گفت برند Apple بهترین ساعت‌های هوشمند موجود در بازار را تولید می‌کند که کیفیت ساخت بسیار بالایی دارند. اگر منحصر‌به‌فرد بودن برای شما در اولویت قرار دارد، قطعاً انتخاب این محصول را به شما توصیه می‌کنیم که می‌تواند بر اساس داده‌هایی که در اختیار شما قرار می‌دهد موجب ایجاد تغییرات مثبت در سبک زندگی شما شود. برای خرید آن نیز گزینه‌های مختلفی پیش رو دارید، از نسخه‌ی ارزان‌تر SE گرفته تا نسخه‌ی حرفه‌ای اولترا، مواردی هستند که می‌توانید برای خرید مد نظر داشته باشید.

منتخب کاربران

source

توسط