حسابداری عمومی، در حال حاضر یکی از پرطرفدارترین حوزه های تحصیلی و شغلی است. هدف اصلی این رشته، بررسی و ثبت تراکنش های مالی و اقتصادی یک سازمان دولتی یا خصوصی است؛ با این حال امروزه افرادی که در این حرفه مشغول به کار هستند، مسئولیت های فراتری از حساب و کتاب تراکنش های مالی برعهده دارند.

اهمیت نقش حسابداران در شبکه گسترده بازارهای داخلی و بین المللی شرکت ها منجر گشته است که این رشته نه تنها در ایران، بلکه در تمام جهان به شدت مورد توجه باشد؛ از همین رو در این مقاله به معرفی کامل این رشته می پردازیم. با ادامه این مطلب همراه ما باشید.

نقش و اهمیت حسابداری عمومی

مهم ترین نقش این رشته، فراهم کردن اطلاعات دقیق و قابل اطمینان در مورد وضعیت مالی سازمانها است. صحت و سلامت نقل و انتقاالات مالی نهادهای مختلف از منظر قوانین و مقررات نیز در این حوزه بررسی می شود. این امر در واقع پایه و اساس تقویت بازارهای مالی و اقتصادی هر کشور است.

حسابداری عمومی کمک می کند سرمایه گذاران و عموم جامعه با بررسی عملکرد واضح شرکت ها نسبت به این سازمان ها اعتماد پیدا کنند و در سرمایه گذاری و همکاری با آنها نقشی فعال داشته باشند.

از سوی دیگر حسابداران با تجزیه و تحلیل دقیق اطلاعات مالی و اقتصادی، به مدیران بالادست سازمان ها در اتخاذ تصمیم های استراتژیک کمک می کنند. آنها می توانند با تحلیل ریسک ها و توسعه روش های بهبود عملکرد مالی، بهبود عملکرد سازمان و پیشرفت آن را تضمین کنند.

روش کار حسابداری عمومی

در حسابداری عمومی، استفاده از اسناد و اطلاعات مالی پیچیده و حساس یک امر بسیار رایج است. به همین دلیل است که سازمان های عمومی و دولتی باید سیستم ها و فرآیندهای قوی و قابل اعتمادی را در قالب اصول حسابرسی برای ثبت و رصد اطلاعات مالی خود در نظر بگیرند.

از طریق استفاده از اصول و قوانین حسابداری مشخص و استانداردسازی داده ها، حسابداران عمومی می توانند این اطلاعات را جمع آوری و تجزیه و تحلیل کرده و گزارش های مالی مناسب را تهیه کنند.

حسابداران معمولا کارهای خود را از طریق نرم افزارها و ابزارهای تخصصی این رشته به انجام می رسانند. به همین دلیل امروزه استفاده از تکنولوژی در حسابداری عمومی نقش مهمی دارد.





وظایف مرتبط با حسابداری عمومی

حسابداری عمومی در بستر مفهوم ترازنامه فعالیت می کند و به رصد و ثبت تمامی دارایی ها، بدهی ها و حقوق اعضای شرکت می پردازد. به طور کلی وظایف این رشته را می توان به صورت زیر معرفی کرد:

ثبت و ضبط امور مالی

حسابداران باید تمامی تراکنش های مالی سازمان را بررسی و آن ها را در سیستم حسابداری ثبت کنند. این کار شامل ثبت فاکتورها، رسیدها، صورتحساب ها و سایر اسناد مالی است. آنها همچنین مسئول تهیه و تنظیم گزارشات مالی سازمان هستند. این گزارشات شامل صورت سود و زیان، ترازنامه و جریان وجوه نقد است.

بررسی سلامت عملکرد سازمان و امور قانونی

یکی از نکات مهمی که دانشجویان این رشته باید به خوبی مد نظر داشته باشند، این است که حسابداران باید با قوانین و مقررات مالی مربوط به حسابداری عمومی آشنا باشند و آنها را در برنامه های سازمان پیاده کنند. این وظیفه شامل کارهای مربوط به گزارشگری مالی، مالیات و سایر مسائل قانونی مانند حقوق و بیمه کارمندان است.

تحلیل اقتصادی

حسابداران باید تحلیلگرانی موفق و زبده باشند؛ زیرا بخش مهمی از فعالیت ها و تصمیمات آتی سازمان بر مبنای تحلیل های آنها انجام می گیرد. از این رو آنها معمولاً مسئولیت ارائه آمارها، گزارش اطلاعات جاری، پیش بینی ها و تجزیه و تحلیل های مالی را بر عهده دارند.

همچنین در مورد بهینه سازی فرآیندهای مالی، کاهش هزینه ها، ارزیابی سرمایه گذاری ها و مدیریت ریسک های مالی به مدیران بالادستی مشاوره می دهند.

تهیه گزارشات دوره ای

گزارشات ارائه شده توسط حسابداران که به مدیران، صاحبان سهام، سهامداران و موسسات مالی ارائه می شود، در بازه های زمانی مشخص انجام گیرد تا امکان بررسی عملکرد سازمان نیز فراهم شود. اغلب حسابداران گزارش های خود را به صورت روزانه، ماهانه، سالانه و حتی چند ساله ارائه می دهند.

پیش بینی و برآورد بودجه

حسابداری عمومی وظیفه دارد تا با تحلیل و بررسی دقیق عملکرد مالی گذشته، پیش بینی و برآورد بودجه آینده را انجام دهند. این کار به شرکت ها کمک می کند تا مسیر و راهبرد مالی خود را برنامه ریزی کنند.

رشته حسابداری عمومی در تحصیلات تکمیلی

در کشور ما رشته حسابداری عمومی از دوره دبیرستان آغاز می شود و تا بالاترین مقاطع تحصیلات تکمیلی ادامه پیدا می کند. دانشجویان این رشته با تمامی اصول و مبانی حسابداری آشنا می شوند و مهارت های لازم را برای انجام فعالیت های حسابداری در صنعت و سازمان های مختلف کسب می کنند. دانشجویان معمولاً با مباحث زیر آشنا می شوند:

  • اصول حسابداری
  • مالیات داخلی
  • حقوق و دستمزد
  • حسابرسی
  • مدیریت مالی
  • مالیات بین المللی
  • تحلیل صورت های مالی و …

حوزه های شغلی حسابداری عمومی

فارغ التحصیلان این رشته می توانند در صنایع، شرکت ها، بانک ها، واحدهای دولتی و سایر موسسات مشابه به عنوان حسابدار، مدیر مالی، مشاور مالی و حقوقی، حسابرس مشغول به کار شوند. در واقع آنها می توانند در هر سازمانی که به نحوی با امور مالی سر و کار دارد به فعالیت بپردازند.

در حال حاضر به دلیل بازار شغلی گسترده رشته حسابداری عمومی، می توان آن را به عنوان یکی از محبوب ترین رشته های تحصیلی در حوزه تجارت و حسابداری معرفی کرد.

دانشجویان این رشته تنها به دانش تئوریک مجهز نمی شوند بلکه به وسیله گذراندن دوره های مختلف کارآموزی به خوبی همکاری و هماهنگی با تیم های مختلف در یک سازمان را می آموزند و توانایی ارائه گزارش های مالی دقیق و مطمئن را نیز پیدا می کنند.





برای مطالعه بیشتر چند کتاب حسابداری عمومی و مقدماتی معرفی می کنیم اولین کتاب نشریه ۱۰۱ سازمان حسابرسی با عنوان مبانی و روشهای عمومی حسابداری دومین کتاب حسابداری عمومی مقدماتی شهرام روز بهانی و جواب سوالات کتاب حسابداری عمومی مقدماتی شهرام روزبهانی که می توانید از کتاب نوین خریداری کنید.

جمع بندی

حسابداری عمومی اهمیت قابل توجهی در ارائه داده های مالی روشن و قابل اعتماد به شیوه ای روشمند دارد. این داده ها قضاوت های اقتصادی پیشرفته را برای مدیران، سهامداران، رقبا و بخشهای مختلف اجتماعی تسهیل کرده و در عین حال به پیشرفت و توسعه عملکرد سازمان منجر می شوند. همچنین سلامت مالی یک سازمان را تضمین کرده و زمینه بهبود سرمایه گذاری ها را فراهم می کنند.

source

توسط