«خبرماشین» – فناوری «خودروهای متصل» در راستای تحقق اهداف گروه صنعتی ایران خودرو در کاهش تلفات جاده ای و بهبود برنامه های حوزه خدمات پس از فروش و امداد خودرو با همکاری شرکت ایرانسل، به مرحله اجرا رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»؛ در شرایطی که شرکت‌های فناوری اطلاعات، همسو با خودروسازان دنیا در حال سبقت برای دریافت سهم خود از ره‌آورد جدید تکنولوژی خودروی متصل هستند، پروژه خودروهای متصل با درک به موقع این ضرورت در گروه صنعتی ایران خودرو و با همکاری شرکت ایرانسل در حال انجام است.

یکی از الزامات موجود براساس برنامه های توسعه فناوری های خودرویی در محصولات ایران خودرو، بهره مندی از فناوری خودروهای متصل است که با توجه به ظرفیت های موجود، دستیابی به این هدف دنبال خواهد شد و به زودی شاهد تجهیز محصولات ایران خودرو به فناوری خودروهای متصل خواهیم بود.

خودروهای مدرن امروزی، دیگر فقط وسیله‌ای برای حمل‌ونقل نیستند، بلکه علاوه‌بر جابه‌جا کردن مسافر، تجربه‌های مختلفی از جمله تبادل داده‌ را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. در این میان، حرکت صنایع به سمت تحول دیجیتال نیز باعث شده که فناوری‌هایی مانند اینترنت اشیا و هوش مصنوعی نیز در طراحی و ساخت خودروها، نقش مهمی ایفا کنند. شاید بتوان گفت که یکی از مهم‌ترین فناوری‌های عصر دیجیتال در حوزۀ خودروسازی، فناوری خودروهای متصل است و می‌تواند کسب‌وکارها را در مسیر تحول دیجیتال قرار دهد.

تعریف این پروژه، آغازی در مسیر حرکت ایران خودرو در افق تولید خودروی هوشمند است. هم چنین با استفاده از این تکنولوژی می توان بازخوردهایی از محصولاتی که در اختیار مشتریان قرار گرفته را دریافت کرده و برمبنای آن پروژه های جدیدی برای  ارتقای محصولات تعریف کرد. درنهایت، نتایج حاصل از این اطلاعات و زیرساخت‌های فراهم شده منجر به ارایه انواع سرویس ها مبتنی بر خودروی متصل و در ادامه خودروی نیمه خودران و خودران در آینده نزدیک خواهد شد.

 

خودرو متصل چیست؟

خودروی متصل (connected vehicle)، خودرویی است که می‌تواند از طریق شبکه بی‌سیم به دیگر ابزارهای نزدیک خود متصل شود. خودروهای متصل عامل مهمی در پیشرفت اینترنت اشیاء (IoT) هستند. ضبط پخش صدا در داخل خودرو که به گوشی راننده متصل است و یا اتصال خودرو با خودروهای نزدیک به خود در جاده و خیابان نمونه‌هایی از خودروهای متصل هستند.

مهم‌ترین دلیل اهمیت خودروهای متصل در عصر جدید، مقابله با چالش‌های زندگی شهری یا کلان‌شهری است. زمانی‌ که شهر نتواند از عهده‌ خدمات شهری مانند کاهش آلودگی هوا، فراهم‌کردن خدمات حمل‌ونقل عمومی برای شهروندان و از بین بردن زباله‌های شهری برآید، مشکلات شروع می‌شود. اینجاست که مفهوم شهر هوشمند و خودروهای متصل به میان می‌‌آید.

این پروژه خدماتی از جمله تماس اضطراری جهت برقراری ارتباط با مراکز خدماتی هنگام وقوع حادثه یا شرایط بحرانی نظیر اورژانس، پلیس ۱۱۰، ارایه خدمات فنی و تعمیرگاهی در هنگام بروز نقص فنی غیرمنتظره در خودرو، ردیابی و کنترل خودروی سرقتی، مخابره اطلاعات خودرو جهت عیب‌یابی و ارایه خدمات تعمیرگاهی از راه دور و ارتباط خودرو با گوشی‌های هوشمند را فراهم می‌کند.

برای مثال، امداد خودرو ایران، بزرگترین ناوگان خدمات خودرویی در کشور است که با ۱۵۰۰ ناوگان فعال، به مردم خدمت رسانی می‌کند. موضوع هوشمندسازی صنعت خودرو، به ویژه به دلیل تأثیرات زیست‌محیطی آن، برای گروه خودرویی ایران خودرو و وزارت صنعت، معدن و تجارت هم اهمیت زیادی دارد.

همچنین قابلیت‌های دیگر مانند مانیتور سرعت و موقعیت خودروهای شرکتی و فرزندان خانواده‌ها، برقراری ارتباط با شبکه‌های اجتماعی، ارتباط با وای فای در داخل خودرو برای ارتباط اینترنتی لپ تاپ و موبایل، ارتباط خودرو به خودرو نظیر اخطار تصادف و هشدار نقطه کور و… به سیستم اضافه خواهد شد.

مطالعات نشان می‌دهد که فناوری خودروی متصل می‌تواند شدت تصادفات را تا 80 درصد کاهش دهد؛ به گونه‌ای که راننده و سایر سرنشینان آسیب نبینند. این فناوری با برقراری ارتباط با عابرین پیاده از جان آن‌ها نیز حفاظت می‌کند. به عنوان مثال، افراد از طریق گوشی‌های تلفن همراه خود با خودروها ارتباط برقرار کرده و به آن‌ها اطلاع می‌دهند که در این منطقه در حال پیاده‌روی یا دویدن هستند و بدین ترتیب راننده‌ها را به کاهش سرعت و احتیاط بیشتر دعوت می‌کنند.

خودروی متصل، برای اولین بار با فعالیت شرکت خودروسازی BMW در سال 1980 مطرح شد که این شرکت کامپیوتر داخلی خود را با تعدادی از ماشین‌ها ادغام کرد. این قطعات و تجهیزات، توانایی انتقال اطلاعات خودرو به جعبه را داشتند تا بتوانند با محیط پیرامون خود ارتباط برقرار کنند.

اخیراً نیز در مراسمی با حضور مهندس رضا گنجی مدیرعامل شرکت امداد خودرو ایران، دکتر بیژن عباسی‌آرند مدیرعامل ایرانسل و جمعی از مدیران ارشد دو مجموعه، تفاهم‌نامه همکاری با هدف مشارکت در خدمات خودروی متصل، بین اولین و بزرگترین اپراتور دیجیتال ایران و شرکت امداد خودرو ایران، در محل شرکت امداد خودرو ایران امضا شد.

این تفاهم‌نامه که با موضوع ایجاد مشارکت در ارائه‌ خدمات خودروی متصل، به امضای دو طرف رسیده است، همکاری در حوزه‌هایی از جمله «تأمین زیرساخت شبکه‌ ارتباطی مورد نیاز برای توسعه‌ طرح خودروی متصل»، «تأمین مرکز داده‌ مناسب، سرور و زیرساخت پردازش و ذخیره‌سازی اطلاعات و همچنین امنیت تبادل و ذخیره‌سازی اطلاعات»، «تأمین پلتفرم اینترنت اشیاء، مناسب برای کاربرد خودروی متصل»، «تأمین تجهیزات و ادوات مورد نیاز برای اتصال خودروها و جمع‌آوری، ارسال و پردازش داده‌ها»، «ایجاد شبکه فروش، پشتیبانی از مشتریان و مرکز تماس و ارائه خدمات به مشتریان و کاربران نهایی راهکار خودروی متصل» و «تأمین فضا Co-Locate برای تجهیزات» را شامل می‌شود.

 

 

 

source

توسط khodrocamp