مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در جریان مصاحبه با خبرگزاری‌های داخلی، تأثیرگذاری کیفیت بنزین در آلایندگی هوا را رد کرد. «جعفر سالاری‌نسب» در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا اعلام کرد که کیفیت بنزین داخلی با استانداردهای اتحادیه اروپا سازگاری دارد و از این نظر نمی‌توان آلودگی هوا را به گردن بنزین و کیفیت آن مربوط دانست.

البته به گفته مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، افزایش مصرف بنزین می‌تواند موجب آلودگی هوا شود. معاون وزیر نفت دراین‌باره می‌گوید: «در سال ۹۹ مصرف هر خودرو در ایران در روز ۲.۸ لیتر بود. این عدد به‌ترتیب در سال‌های ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به ۳.۱ لیتر، ۳.۴ لیتر و ۳.۷ لیتر رسیده است. این افزایش ناشی از پایین‌بودن کیفیت خودروها و افزایش ترددهاست.»

کیفیت بنزین یورو و سوپر مشابه است

کمبود بنزین سوپر نیز یکی دیگر از مشکلات مالکان خودروها، به‌خصوص خودروهای وارداتی و اتومبیل‌های مجهز به توربوشارژر است. به گفته سالاری‌نسب، درحال‌حاضر بنزین سوپر در برخی از جایگاه‌ها توزیع می‌شود. البته او کیفیت بنزین سوپر را با بنزین یورو توزیع‌شده در کشور یکی دانست. سالاری‌نسب عدد اکتان بنزین سوپر را 94 و بنزین یورو را 92 اعلام کرد.

همچنین بخوانید: ایران‌خودرو: کیفیت بنزین با خودروهای تولیدی یورو 5 همخوانی ندارد

یکی از مسائل دیگر در حوزه بنزین، ناترازی در حوزه تولید و مصرف است. این موضوع طی بهار و تابستان 1402 بسیار خبرساز بود. به گفته سالاری‌نسب، میزان توزیع بنزین در کشور اکنون 110 میلیون لیتر در روز است. او همچنین به ذخیره قابل‌توجه بنزین در مخازن اشاره و اعلام کرد که مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

درنهایت سالاری‌نسب موضوع واردات بنزین را به‌صورت تلویحی رد کرد. او در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا اعلام کرد: «تمامی بنزین توزیع‌شده در کشور از پالایشگاه‌ها دریافت می‌شود. همچنین سازمان استاندارد نظارت ویژه‌ای روی بنزین دارد. سازمان استاندارد در پالایشگاه‌ها روی تولید بنزین نظارت دارد. اگر کارشناسان سازمان استاندارد به این نتیجه برسند که کیفیت سوخت مناسب نیست، اقدام کرده و جلوی توزیع بنزین را می‌گیرند.»

source

توسط