حسن حسین نیا کارشناس بازار سرمایه، در گفت و گو با «صدای بورس» گفت: اخباری مبنی بر بودجه پیشنهادی ۱۴۰۳ منتشر شده است که نشان دهنده این است دولت بر مالیات حساب ویژه ای باز کرده است. همچنین دولت برای پوشش کسری بودجه بر فروش اوراق نگاه ویژه داشته است. مسأله ای که باید به آن توجه شود این است که دولت در پوشش کسری بودجه خود از طریق فروش اوراق در سال ١۴٠٢ تا این مرحله هم نتوانسته با برنامه ریزی پیش برود و عملا از برنامه های قبلی هم عقب مانده است.

وی افزود: از ابتدای سال تا آبان ماه سال جاری حدود ٢٠١ هزار میلیارد تومان فروش اوراق وجود داشته که بخش عظیمی از آن که تقریبا ١٣٣ هزار میلیارد تومان است متعلق تسویه اصل و سود اوراقی است که سر رسید شده بود.

حسین نیا به محدود بودن کشش بازار سرمایه از طریق کسری بودجه اشاره کرد و افزود: عملا کشش بازار سرمایه برای پوشش کسری بودجه یا حداقل بودجه تخصیصی از محل فروش اوراق بدهی به نظر میرسد محدود باشد و چه بسا این محدودیت ها در سال آینده با توجه به شرایط رکودی که در اقتصاد شاهد هستیم شدید تر هم خواهد شد. در کل به نظر می‌رسد بازار سرمایه پتانسیل فشار بیشتر برای فروش اوراق را ندارد.

کارشناس بازار سرمایه در مورد اسناد خزانه در نظر گرفته شده برای صنعت برق گفت: این موضوع کاملا بستگی به این دارد که استراتژی دولت چگونه است. آیا قرار است اسناد خزانه در اختیار شرکت ها قرار بگیرد؟ و یا با چه مکانیسمی فروش میرود؟ فشار بیشتر در بازار بدهی باعث می‌شود قیمت های اوراق در بازار افت کند و در کنار آن شاهد افزایش نرخ بازدهی باشیم که میتواند فشار بر بورس و سایر بازار ها را افزایش دهد.

وی در پایان افزود: درحال حاضر نرخ بهره، نرخ سود بازده و اوراق بدهی را در بازار مشاهده می کنیم که بازدهی آن بالای ٣٠ درصد است. همچین فشار عرضه بیشتر از طرف دولت میتواند این مسأله را تشدید کند، بنابراین پتانسیل ها ملموس نیست و احتمال اینکه دولت بتواند آن را با موفقیت پوشش دهد به نظر می‌رسد کار دشواری است.

source

توسط