نامزد های خودروی سال اروپا با هفت مدل ساخت چین معرفی شدند. در لیست ۲۸ نامزد حضور دارند و ۲۵٪ از آنها چینی به حساب می آیند.
هفت خودروی چینی در لیست نامزد های خودروی سال اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۴ قرار دارند که این هفت خودرو شامل بی وای دی Atto 3 (یوان پلاس) ، بی وای دی Han، بی وای دی Dolphin، بی وای دی Seal، نیو ET7 ، اسمارت #۱ و ولوو EX30 است.
چرا خودرو های اسمارت #۱ و ولوو EX30 چینی به حساب می آیند؟
بحثی در مورد اسمارت #۱ و ولوو EX30 پیش بینی می شود که آن را به تفصیل برای کسانی که در مورد منشاء این وسایل نقلیه مخالف هستند توضیح خواهیم داد.
در سال ۲۰۲۰، جیلی ۵۰ درصد از سهام اسمارت را از مرسدس بنز گرفت. این دو شرکت قصد داشتند نسل جدیدی از مدل های اسمارت تمام الکتریکی را توسعه دهند. در سال ۲۰۲۱، جیلی و مرسدس بنز شرکت سرمایه گذاری مشترکSmart Automobile را با دفتر مرکزی در نینگبو، استان هانگژو تأسیس کردند. در این شرکت با سرمایه گذاری مشترک، مرسدس مسئولیت طراحی خودرو های الکتریکی اسمارت جدید را بر عهده دارد، در حالی که جیلی بر مهندسی تمرکز دارد.
اولین وسیله نقلیه الکتریکی از شرکت با سرمایه گذاری مشترک Smart Automobile ، اسمارت #۱ است. این خودرو بر روی پلت فرم SEA قرار گرفته که توسط جیلی (Geely) توسعه یافته است. Viridi E-mobility Technology ، شرکت تابعه جیلی ، موتور های الکتریکی اسمارت #۱ را تولید می کند. CALB باتری سه تایی (NMC) ۶۶ کیلو وات ساعتی اسمارت #۱ را تامین می کند و Rept Battero بسته LFP 49 کیلو وات ساعتی آن را تولید می کند. تولید انبوه اسمارت #۱ در کارخانه ژجیانگ هائوکینگ جیلی انجام می شود. اما تیم مرسدس بنز، روی نمای بیرونی و داخلی اسمارت #۱ کار کردند. به همین دلیل است که این خودرو نشان «طراحی شده توسط مرسدس» را روی ستون B خود دارد.
ولوو EX30 همچنین بر روی پلتفرم SEA طراحی شده توسط جیلی تولید شده است.Shandong Geely Sunwoda Power Battery، سرمایه گذاری مشترک بین جیلی و Sunwoda، بسته باتری سه تایی (NMC) خود را تولید می کند. موتور های الکتریکی EX30 را Viridi E-Mobility Technology تامین می کند. طبق اعلامیه وزارت صنعت چین ، فرآیند ساخت این مدل در کارخانه ژجیانگ هائوکینگ انجام می شود. این همان کارخانه ای است که اسمارت #۱ را تولید می کند. ولوو (متعلق به جیلی) قصد دارد EX30 را در کارخانه Ghet در بلژیک در سال ۲۰۲۵ تولید کند، اما در حال حاضر، زادگاه این SUV الکتریکی چین است.
اسمارت #۱ و ولوو EX30 هر دو دارای میراث اروپایی هستند. اما آن ها در واقع خودرو های چینی به حساب می آیند.
هفت خودروی چینی در میان نامزدها
بنابراین، هفت نامزد چینی برای خودروی سال اروپا ۲۰۲۴ وجود دارد که ۲۵٪ از کل رقبا را تشکیل می دهد. برای وضوح، اتومبیل های ژاپنی ۲۱.۴٪ را تشکیل می دهند (با ۶ خودرو). آلمانی: ۱۷.۸% (با ۵ خودرو); آمریکای شمالی: ۱۰.۷% (با ۳ خودرو); کره جنوبی: ۱۰.۷% (با ۳ خودرو); فرانسه: ۱۰.۷% (با ۳ خودرو); ایتالیا: ۳.۷% (با ۱ خودرو). بنابراین، چین بیشترین سهم را دارد. در اینجا لیست کامل مدعیان آمده است:
ب ام و سری ۵ – ب ام و XM – ب وای دی آتو ۳ – بی وای دی دلفین – بی وای دی هان – بی وای دی سیل – فیات ۶۰۰e – فورد برانکو – هوندا CR-V – هوندا e: NY1 – هوندا ZR-V – هیوندای آیونیک ۶ – هیوندای کنا – جیپ گرند چروکی – کیا EV9 – لکسوس RZ – لوسید ایر – مرسدس بنز کلاس E – مرسدس EQE SUV – نیو ET7 – پژو E-3008/3008 – رنو اسپیس – رنو سنیک – اسمارت #۱ – تویوتا C-HR – تویوتا پریوس – فولکس واگن ID.7 – ولوو EX30
هر کدام از نامزد ها ، خودروی جدیدی است که اکنون یا در حال فروش است یا در پنج یا چند بازار اروپایی به فروش خواهد رسید. دو مرحله رای گیری وجود خواهد داشت. پس از مرحله ۱، تعداد نامزد ها به هفت نامزد کاهش می یابد و لیست جدید نامزد ها در تاریخ ۲۷ نوامبر اعلام خواهد شد. برنده رای گیری مرحله ۲ ، برنده عنوان خودروی سال ۲۰۲۴ اتحادیه اروپا خواهد بود. برنده در ۲۶ فوریه در نمایشگاه خودرو ژنو مشخص خواهد شد. هیات داوران متشکل از ۵۹ عضو از ۲۲ کشور است و دو عضو روس همچنان تعلیق هستند.
باید صبر کرد و منتظر ۲۷ نوامبر بود. این احتمال وجود دارد که یکی از خودرو های ساخت چین بتواند به مرحله دوم راه یابد. علاوه بر این، کوچکترین احتمالی وجود دارد که هر هفت نامزد چینی ، مرحله ۲ را تشکیل دهند.
source