یادگیری شنا می‌تواند دنیایی از فرصت‌ها را برای کودک شما به وجو آورد. درس‌های آموخته شده به کودک شما در طول آموزش شنا می‌تواند برای کل زندگی او مفید باشد. این درس‌ها همچنین می‌توانند برای آن‌ها نجات دهنده باشند. کودکانی که در کلاس‌های شنا شرکت می‌کنند، ۸۸ درصد کمتر احتمال غرق شدن آن‌ها وجو دارد. همچنین احتمال بیشتری وجود دارد تا آن‌ها یک رابطه سالم با ورزش و تناسب اندام برقرار کنند.

ایمنی اولویت اصلی والدین است، اما کودکانی که شنا را در سنین جوانی یاد می‌گیرند از مزایای بسیار دیگری از جمله سلامت روانی و جسمی برتر برخوردارند.

ایمنی:مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها بیان می‌کند که غرق شدن اولین علت مرگ و میر ناشی از آسیب در میان کودکان ۱ تا ۴ساله است. همینطور دومین علت مرگ کودکان  ۵ تا ۱۴ساله نیز میباشد. اهمیت یادگیری شنا کاملا مشهود است.

شنا به قدرت کل بدن نیاز دارد. این به کودکان کمک می‌کند تا ماهیچه‌های آن‌ها به صورت کاملا ایمن رشد و توسعه پیدا کنند. شنا یک ورزش کم تاثیر است، به این معنی که احتمال آسیب دیدگی مفاصل یا استخوان در کودکان بسیار کمتر از ورزش‌های دیگر است. علاوه بر این، افراد می‌توانند مدت طولانی‌تری در آب نسبت به خشکی بدون درد عضلانی یا مفاصل ورزش کنند.

قلب سالم‌تر

شنا باعث ارتقای سلامت قلب و عروق می‌شود. قلب را تقویت می‌کند و باعث می‌شود خون در سراسر بدن کارآمدتر شود. مطالعات همچنین نشان می‌دهد که شنا کردن چندین جلسه در هفته می‌تواند عملکرد عروق خونی را بهبود بخشد و فشار خون را کاهش دهد.

سلامت قلب و عروق  و عضلات قوی‌تر، دو مزیت شنا برای سلامتی کودکان است که منجر به استقامت عالی برای آن‌ها میگردد. این استقامت می‌تواند به ورزش‌ها و فعالیت‌هایی دیگری که کودک شما از آن‌ها لذت می‌برد نیز وجو داشته باشد.

عشق مادام العمر به ورزش

یکی از مهمترین مزایای شنا برای بچه‌ها این است که آن‌ها ورزش را در سنین پایین در کنار تفریح کردن یاد می‌گیرند. یک رابطه مثبت با ورزش می‌تواند در طول زندگی، با فرزندان شما باقی بماند.

خواب بهتر

بسیاری از والدین در تلاش هستند تا فرزندان خود را در زمان خواب آرام کنند. شنا یک تمرین برای کل بدن است که به انرژی زیادی نیاز دارد. این سطح از فعالیت انرژی می‌تواند منجر به بهبود خواب شود.

سلامت روان عالی

یکی از قدرتمندترین مزایای آموزش شنا این است که می‌تواند به آرامش ذهن کمک کند. بودن در آب به طور طبیعی آرامش بخش است، در حالی که ورزش شنا ماده‌ای شیمیایی به نام اندورفین که حس خوب را در مغز آزاد می‌کند. ورزش همچنین هورمون استرس کورتیزول را کاهش می‌دهد.

افزایش اعتماد به نفس

اعتماد به نفس ویژگی است که می‌تواند به بچه‌ها در مدرسه، ورزش و در طول زندگی کمک کند. شنا به کودکان کمک می‌کند تا اعتماد به نفس پیدا کنند زیرا می‌توانند پیشرفت خود را در این ورزش ببینند و احساس کنند. بچه‌ها ممکن است ابتدا با استرس به کلاس شنا بیایند اما در ادامه آن‌ها  سریع و به خوبی یاد میگرند تا چگونه حرکات دست و پا را انجام دهند.

شنا کودکان را به چالش می‌کشد و به آن‌ها کمک می‌کند بر ترس‌های خود غلبه کنند. به آن‌ها می‌آموزد که می‌توانند با سخت کوشی و نظم و انضباط اهداف تعیین کنند و به آن‌ها دست یابند.

عملکرد شناختی بهتر

ممکن است شما به دلیل اینکه تحصیلات فرزندتان تحت تاثیر قرار گیرد و باعث افت او شود آن‌ها را در کلاس شنا ثبت نام نکنید و حتی از ادامه دوره‌های آموزشی دیگر هنگام شروع مدرسه امتناع کنید، اما این می‌تواند یک عارضه جانبی طبیعی باشد. بچه‌هایی که در اوایل زندگی شنا را یاد می‌گیرند، مهارت‌های دیداری-حرکتی برتری دارند. مطالعات همچنین نشان می‌دهد شناگران جوان در مهارت‌های پیروی از دستورالعمل‌ها و حل مسئله تا ۲۰ ماه از همسالان غیرشنایی خود جلوتر هستند.

در واقع، کودکانی که در اوایل زندگی شنا را شروع کردند، زودتر از همسالان خود به نقاط عطف ذهنی و جسمی دست یافتند. نوزادانی که در کلاس‌های شنا شرکت کردند، مهارت‌های حرکتی برتری را نشان دادند. مهارت‌هایی که در طول کلاس‌های شنا آموزش داده می‌شود می‌تواند باعث شود بچه‌ها در کلاس بهتر عمل کنند.

بهبود تعادل و هماهنگی

فواید فیزیکی شنا برای کودکان بسیار زیاد است. شنا به بهبود قدرت و انعطاف‌پذیری کمک می‌کند که منجر به تعادل و هماهنگی  عالی می‌شود. اینها مهارت‌های فیزیکی هستند که می‌توانند کودک شما را در خارج از آب نیز ایمن نگه دارند و توانایی او را برای انجام ورزش‌های دیگر بهبود بخشند.

مهارت‌های اجتماعی برتر

آموزش شنا سرگرم کننده است و ممکن است منجر به علاقه جدی به این ورزش شود. بچه‌های شما می‌توانند در طول کلاس‌ها با  دیگر شناگران ارتباط برقرار کنند. آن‌ها همچنین ممکن است مهارت‌های مورد نیاز برای پیوستن به یک تیم شنای مدرسه‌ای یا اجتماعی را توسعه دهند.

تیم‌های شنا می‌توانند فراگیرتر از سایر تیم‌های ورزشی باشند زیرا بچه‌ها همیشه می‌توانند در آن شرکت کنند. علاوه بر این، تیم‌های شنا رفاقتی را ارائه می‌دهند که می‌تواند به دوستی‌های مادام العمر منجر شود. مهارت‌های اجتماعی آموخته شده از طریق شنا می‌تواند برای زندگی کودک مفید باشد.

کلام آخر

به جرئت میتوان گفت که شنا یکی از بهترین و مفید‌ترین ورزش‌های دنیا است که مزایای بسیاری دارد و کمترین معایب را نسبت به دیگر ورزش‌ها دارد که همه این‌ها موجب میشود تا شنا به یک ورزش کامل تبدیل شود.

آسیب‌های ورزشی یکی از معایب بزرگی است که در هر ورزشی وجود دارد اما در شنا این مسئله به حداقل‌ترین حد ممکن میرسد. این امر آشکار است که شما در هر ورزشی آسییب ببیند برای درمان و بهبودی باید به استخر بروید! استخر جایی است که شما تا آخر عمر خود میتواند آنرا خانه دوم بدانید.

اشتباهی که بسیاری از خانواده‌ها مرتکب میشوند و فرزندان خود را از سنین پایین به آموزش شنا نمیفرستند و آن‌ها را از این نعمت بزرگ محروم میکنند و این دلیلی میشود که خیلی تا آخر عمرشان شنا را یاد نمیگرند!

شنا ورزشی است که همه‌ی دنیا به آن توجه ویژه‌ای دارند اما در کشور ما که در دین اسلام به یادگیری شنا توصیه شده و همینطور  از لحاظ جغرافیایی شمال و جنوب آن دریاست کمترین توجه را به شنا میکنند.

شنا ورزشی کامل است آنرا بیاموزید…

نویسنده و گردآوردنده: محسن یزدان دوست


source

توسط