به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، مهدی رادمنش، در حاشیه دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو ضمن تشریح رویکرد توسعه تکنولوژی و معرفی آخرین دستاوردهای ایران خودرو در حوزه طراحی و تحقیق و توسعه پلتفرم‌های جدید افزود: پلتفرم P۲۰۰ که با تولید پژو ۲۰۶ در ایران خودرو آغاز شد به دلیل استقبال مشتریان با انجام برخی تغییرات و تقویت موتور و گیربکس شش سرعته اتومات با خانواده محصولات رانا و  پژو ۲۰۷ صندوق‌دار ادامه می‌یابد.

ادامه تولید رانا و پژو ۲۰۷ صندوق‌دار بر روی پلتفرم ۲۰۶

وی پلتفرم بعدی ایران خودرو را پلتفرم P۷۰۰ اعلام کرد و گفت: پلت فرم P۷۰۰ با تولید سمند آغاز شد و پس از آن خودروهای سورن و دنا بر این روی این پلتفرم توسعه یافت. تمرکز ایران خودرو توسعه این دو محصول بر پایه پلتفرم P۷۰۰ است.  هدف‌گذاری بعدی ایران خودرو در حوزه توسعه قوای محرکه جدید، توسعه خانواده P۷۰۰ با محصولی جدید است که در آینده نزدیک با قوای محرکه و طراحی جدید و مصرف سوخت کمتر و احتمالا گیربکس DCT عرضه می‌شود.

پژو پارس تا پایان امسال از رده خارج می‌شود

معاون تحقیقات ایران خودرو همچنین از حذف پلتفرم پژو ۴۰۵ با توقف پژو پارس خبر داد و افزود: خودرو پژو پارس آخرین محصول پلت فرم پژو ۴۰۵ است که تا پایان امسال از رده خارج می‌شود و سورن XUP جایگزین پژو پارس خواهد شد.

رادمنش تاکید کرد: تا پیش از این سورن با موتور EF۷  در سایت تبریز ایران خودرو تولید می‌شد که با برنامه خروج این محصول و ارتقاء موتور EF۷ به موتور XUP به‌زودی محصول سورن با موتور XUP در سایت‌های تولیدی کرمانشاه، فارس و خزر تولید می‌شود.

وی در تشریح پلتفرم‌های جدید ایران خودرو به پلتفرم تارا اشاره و از برنامه‌های آینده ایران خودرو در حوزه توسعه محصول بر روی پلتفرم تارا خبر داد.

به گفته وی تاکنون بر روی پلتفرم تارا دو محصول تارای اتومات و دستی عرضه شده است و محصول جدیدی که بر روی این پلت فرم تولید شده تارا V۴ است که در دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو تهران نیز عرضه شده است.

معاون تحقیق و توسعه محصول ایران خودرو همچنین در خصوص برنامه‌های این معاونت برای توسعه محصولات برقی گفت: ایران خودرو برای توسعه محصولات با تکنولوژی جدید، برنامه تارا هیبریدی را هدف‌گذاری کرده است و تا پایان سال ۱۴۰۳ تارای هیبریدی تجاری و عرضه می‌شود.

رادمنش افزود: البته در فاز اول تارای هیبرید با موتور EC۵ عرضه می‌شود و پس از اینکه موتور IK۳ عرضه شود تارای هیبرید با موتور IK۳ عرضه خواهد شد.

«ری را» با طراحی جدید از ابتدای سال آینده وارد بازار می‌شود

وی در ادامه پلتفرم «ری‌را» را از دیگر پلتفرم‌های جدید ایران خودرو نام برد و تاکید کرد: با طراحی این پلتفرم پروژه «ری را» روند توسعه بسیار خوبی را طی می‌کند اما با راه‌اندازی خط بدنه سازی پیشرفته و رباتیک در ایران خودرو از نیمه آذرماه این خودرو با بدنه‌ای جدید و کیفیت بالاتر در این خط تولید قرار گرفته و پس از ورود «ری را » به خط مونتاژ جدید، از نیمه بهمن ماه ۱۴۰۲ وارد فاز تولید انبوه و با دریافت مجوز شماره گذاری و از ابتدای سال آینده «ری را» با موتور بنزینی به بازار عرضه می‌شود.

ری را برقی


وی گفت: بر روی خودرو  ری را» موتور EF۷ پلاس توربو شارژ نصب می‌شود، موتوری با توان و گشتاور ۲۴۰ نیوتن متر که یکی از قوی‌ترین موتورهای ساخت داخل است. گیربکس این خودرو نیز گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک است. این خودرو علاوه بر اینکه مجهز به ۴ ایربگ است از امکانات متعدد و به‌روزی برخوردار است و یکی از خودروهای لوکس ایران خودرو محصوب می‌شود.

ایران خودرو با مشارکت خارجی پلتفرم برقی طراحی می‌کند

معاون تحقیقات، طراحی و توسعه ایران خودرو در ادامه به توسعه خودروهای برقی همسو با جریان برقی سازی در دنیا اشاره و در همین راستا از طراحی پلتفرم اختصاصی برقی ایران خودرو خبر داد.

رادمنش همچنین با توجه به روند پروژه برقی سازی در ایران خودرو بیان کرد : با توسعه خودروهای برقی در دنیا ایران خودرو نیز برنامه تولید «ری را» برقی را در دستورکار قرار داد. هر چند اولین پروژه‌های برقی و شاید جدیدترین آنها تارای برقی بود که این محصول با توان شرکت دانش بنیان داخلی توسعه داده شد البته این خودرو جزء نسل قدیم خودروهای برقی محسوب می‌شود.

وی افزود: اما خودرو برقی «ری را» از دو مجموعه اصطلاحا تری ای وان ( ۳E۱ ) استفاده می‌کند و موتور و گیربکس برقی و درایو این خودرو در یک مجموعه عرضه شده است اما با توجه به اینکه در همین فاصله تکنولوژی خودروهای برقی تغییر کرده است و ۶E۱ در حال توسعه است که ۶ تا از اجزای خودروهای برقی در یک پک تجمیع می‌شود بنابراین نسخه جدید «ری را» برقی با تکنولوژی ۶E۱ تولید خواهد شد.

پلتفرم ریرا


به گفته وی باتری خودرو ری را برقی یک باتری ۵۳ کیلو واتی است که طراحی و تست این باتری توسط شرکت جتکو انجام شده است و از راندمان بسیار خوبی برخوردار است البته تلاش ایران خودرو در این جهت است که  برای تولید باتری این خودرو تنها باتری سل را وارد و باتری پک را در داخل ایران تولید کند که هم ارزبری کمتر داشته و هم کمکی به زنجیره تامین برای تولید بهتر این محصول خواهد بود.

معاون تحقیق و توسعه محصول ایران خودرو در ادامه خودرو برقی « ری را » را یکی از پروژه‌های جدی ایران خودرو در حوزه توسعه و تولید انبوه دانست و  گفت: ظرف کمتر از دو ماه آینده با انتخاب تمامی تامین کنندگان، پروژه تولید ری را برقی استارت می‌خورد و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال آینده سهم خوبی را از بازار خودروهای برقی در کشور کسب کند.

رادمنش همچنین توسعه مدلی از پلتفرم خودروهای برقی را از دیگر اهداف معاونت تحقیق، طراحی و توسعه محصول ایران خودرو اعلام و تاکید کرد: پلتفرم بعدی ایران خودرو، پلتفرم کاملا برقی است که مقدمات طراحی آن در حال انجام است و اخیرا در سفر مدیرعامل ایران خودرو به چین در این راستا تفاهم‌نامه‌هایی امضاء گردید که تفاهم‌نامه‌های استراتژیکی برای ایران خودرو محسوب می‌شوند و در تمامی این مراحل شرکت‌های معتبر و به نام چینی در حوزه طراحی که سابقه خوبی در طراحی خودرو برقی دارد با ارائه دانش فنی و مشارکت با مهندسان ایرانی در طراحی پلتفرم جدید برقی ایران خودرو مشارکت و همکاری خواهند داشت.

با مشارکت سازندگان داخلی و خارجی سهم داخلی سازی خودروهای برقی توسعه می‌یابد

وی در ادامه پاسخ به سوال خبرنگار پرشین خودرو در خصوص سهم داخلی سازی دو محصول ری را و تارا برقی ایران خودرو گفت: خودروی برقی ری‌را به جز اجزاء برقی در  سایر اجزاء در ایران خودرو تولید و داخلی سازی شده است اما با توجه به اینکه باتری سهم مهمی در تولید خودرو برقی دارد همین یک اِلمان می‌تواند درصد قابل ملاحظه‌ای از خودرو برقی را به خود اختصاص دهد.

وی تاکید کرد:  البته در باتری این خودرو نیز به جز سل‌های باتری که وارد می‌شوند ساخت سیستم کولین و سیستم پکیجینگ و کنترلرهای آن تماما در داخل انجام می‌شود.

این مقام مسئول در ایران خودرو با توجه به برنامه داخلی سازی باتری خودرو برقی ری را، گفت: در حال حاضر پک باتری این خودرو در بازار بین المللی بالای ۷ هزار دلار قیمت دارد که با داخلی سازی آن پیش‌بینی می‌شود حداقل ۳۰ درصد قیمت پک باتری این خودرو ارزان‌تر شود.

آغاز تولید موتور ۳ سیلندر در ایران خودرو

رادمنش تجربه تارای برقی را در نمونه سازی محصول برقی در کشور گام مهمی دانست و افزود: تاکنون در ساخت اجزای خودرو برقی با توجه به تجربه تارای برقی و همکاری سازندگان ایرانی به خصوص شرکت‌های دانش بنیان،  روند خوبی در توسعه و نمونه سازی خودرو برقی صورت گرفته است اما با توجه به اینکه تیراژ انبوه از موانع تولید این خودروها از سوی شرکت‌های دانش بنیان است به همین منظور در فاز اول داخلی سازی اجزاء برقی خودرو را با سازندگان خارجی آغاز و همزمان در مذاکره و ارتباط با سازندگان داخلی تلاش می‌شود با کسب  دانش فنی، داخلی سازی خودروهای برقی توسعه یابد.

ایران خودرو


وی در پایان طراحی و تولید موتور ۳ سیلندر را یکی دیگر از پروژه‌های ایران خودرو برشمرد و خاطرنشان کرد: تولید موتور ۳ سیلندر که اکنون در ایران خودرو طراحی و به‌زودی وارد فاز تولید می‌شود مساما اتفاق بزرگی است و می‌تواند گام بسیار مهمی در کاهش مصرف سوخت کشور باشد.

source

توسط