داستان پرتلاطم S کلاس‌های کوپه، ماجرای امروز و دیروز نیست. مرسدس از همان اولش برای تجملی‌ترین محصول خود، ویرایش 2 درب را تدارک دیده بود. اولین عضو خانواده که Ponton نام داشت سال 1954 آمد ولی ویرایش کوپه‌اش 5 سال بعد رونمایی شد. تجربه شیرین ترکیب یک مدل اشرافی با ویژگی‌های ظاهری مدل‌های اسپرت، در سری بعدی یعنی Fintail و سال 1965 تکرار شد. به لطف مدیریت دایملر و مهندسی بنز، این خودرو تاریخ‌سازی می‌کرد و تبدیل به نگین درخشان صنعت خودروسازی جهان می‌شد.

کوپه بعدی خانواده در نسل بعدی هم ابتدای دهه 70 میلادی آمد. با آغاز سال 1972 و درست در زمانی که شرکت تصمیم گرفت نظمی به این خانواده بدهد و کلاس S را معرفی کند، تازه بگیر و ببند کوپه‌ها شروع شد و ناگهان این مدل از سبد فروش حذف شد. در نسل دوم S کلاس‌های واقعی (1979 تا 1991) مرسدس دوباره به سلوک رسید و نسخه کوپه این خانواده لوکس را معرفی کرد.

این اتفاق در نسل سوم (1991 تا 1998) هم تکرار شد. شاید اینطور به نظر می‌رسید که S کلاس کوپه در بین مدیران شرکت پذیرفته شده؛ اما وسواس فکری اشتوتگارتی‌ها این‌بار به طرزی جنون‌آمیز عود کرد. مرسدس در نسل چهارم S کلاس (1998 تا 2005) به این نتیجه رسید که آقا اصلاً ساخت کوپه‌های لوکس با این حجم از سرمایه‌گذاری، معنایی ندارد. پس دوباره S کلاس 2 درب را کشتند؛ اما تصمیم جدیدتری گرفتند. شرکت گفت حالا نسل اول یک کوپه قابل‌قبول به اسم CL را داریم، بیاییم کلاً فلسفه S کلاس کوپه را با آن ادامه بدهیم. پس چی شد؟ نسل دوم CL شد نسل اول S کلاس کوپه. چاره‌ای نبود. مشتریان باید به آنچه شرکت می‌خواست، تن می‌دادند.

بنا بر این نسل پنجم، همان نسل رؤیایی W221 (از 2005 تا 2013) است فقط به صورت سدان و گاهی لیموزین تولید شد. در آن سو هم نسل دوم CL هم عملاً نقش کوپه‌های فوق لوکس شرکت را ایفا می‌کرد. همه‌چیز داشت مثل آدم، تر و تمیز پیش می‌رفت که نسل ششم S کلاس (2014 تا 2020) آمد و دوباره سر و کله یک مدل کوپه در سبد فروش پیدا شد. مرسدس داشت با مسلسل به مغز هواداران شلیک می‌کرد. چراکه از آن طرف کلاً تولید کلاس CL را هم متوقف کرد. فکر کردید این آخرین قسمت شب‌های مافیا بود؟

شرکت در 2021 برای هزارمین بار اعلام کرد که تولید S کلاس را متوقف می‌کند و این دفعه هم در اقدامی جنجالی، ادامه روند تولید کوپه/کانورتیبل‌های لوکس خود را به یکی کلاس دیگر یعنی SL Class پاس داد. طبق آخرین اخبار دریافتی، مرسدس‌بنز هنوز سر نظرش مانده و خبری از مدل کوپه در نسل هفتم S کلاس نیست. البته تا این لحظه.

source

توسط