همزمان با برگزاری نخستین رویداد فرصت های نوآوری و فناوری کرمان موتور، تفاهم نامه همکاری علمی و فناوری بین سامان فیروزی مدیرعامل شرکت کرمان موتور و سید مجید اسماعیل ‌زاده رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه علم و صنعت ایران، به امضاء رسید.

براساس این گزارش، از جمله مهمترین موضوعات این تفاهم نامه می توان به “بسترسازی برای همکاری، بهره مندی واستفاده چند جانبه از ظرفیت های پارک علم و فناوری و شرکت کرمان موتور در حوزه های آموزشی، پژوهشی و فناورانه”، “ایجاد مرکز تحقیق و توسعه فناوری و نوآوری شرکت کرمان موتور”، تعریف زنجیره های کسب و کار مرتبط با صنایع توسعه یافته و در حال توسعه صنعت خودرو”، “تسهیل پروسه کارآفرینی و رصد فرصت های شغلی و پروژه ای”، “تبادل اولویت های تحقیق و توسعه و جهت دهی به موضوعات تحقیق و توسعه اولویت دار با هدف توسعه فناوری متصل به کسب و کار”، و ” برگزاری دروه های عمومی و تخصصی” و … اشاره کرد.

مدت زمان اجرای تفاهم نامه همکاری علمی و فناوری بین شرکت کرمان موتور و دانشگاه علم و صنعت ایران از 14 آبان ماه 1402 به مدت سه سال خواهد بود.

خاطرنشان می شود که نخستین رویداد فرصت های نوآوری و فناوری کرمان موتور، با حضور مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت، “مدیران، استادان و دانشجویان دانشگاه علم و صنعت”، مدیران گروه صنایع خودروسازی کرمان و برخی دست اندرکاران بخش صنعت خودرو کشور در دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار شد.

عبدالله توکلی مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت در حاشیه رویداد Kito Next، به نقش مهم چنین گردهمایی هایی در برنامه رابردی صنعت خودروسازی کشور اشاره کرد.

مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت در رویداد فرصت های نوآوری و فناوری کرمان موتور بیان کرد که با توجه به بیانات مقام معظم رهبری، صنعت خودروسازی کشور نیاز دارد که از مونتاژکاری به نوآوری تبدیل شود. ضمن اینکه باید صنعت خودروسازی ایران را دانش بنیان کرد.

وی در ادامه عدم رقابت پذیری را مشکل اصلی صنعت خودروسازی در این سالها دانست و اظهار کرد تلاش دولت و وزارت صمت در این سالها، رقابتی تر کردن صنعت خودروسازی بوده، اما تبدیل صنعت خودروسازی به صنعتی رقابت پذیر نیاز به برنامه منسجم و دقیق دارد. وی بیان کرد که در سالهای قبل از 1400، صنعت خودروسازی ایران رکورد سالانه تولید یک میلیون 650 هزار دستگاه در سال را هم ثبت کرده بود. اما هیچ گاه عملکرد ثابت و رو به رشدی را از این صنعت شاهد نبودیم و همواره عملکرد صنعت خودروسازی فراز و نشیب داشت.

توکلی در ادامه گفت که در ابتدا تحریم ها تولید صنعت خودروسازی نصف شده و خودروسازان با مشکل انباشت خودروهای ناقص در پارکینگ ها مواجه شدند که این موضوع نارضایتی های زیادی را هم در پی داشت. دلیل کاهش تولید در دوران تحریم، دانش بنیان نبودن این صنعت و مونتاژکاری به جای نوآوری بوده است. در این سالها دیگر تولید خودرو به صورت عبور مستقیم نبود و عرضه خودرو نیز شفاف نبود. هدف وزارت صمت برای خروج صنعت خودروسازی از بحران، افزایش تولید محصولات و جلوگیری از تولید ناقص و همچنین شفاف سازی عرضه به همراه آزادسازی واردات بود تا بازار رقابتی تر شود.

مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت اظهار کرد که نتیجه اقدامات دولت و وزارت صمت، ثبت رکورد تولید یک میلیون و 348 هزار دستگاه خودرو در سال 1401 بود و بیان کرد که تا این لحظه تولید خودرو در سال 1402 نیز نسبت به سال گذشته رشد داشته و روند رو به رشد تولید همچنان حفظ شده است. وی همچنین خبر از رشد 22 درصدی تولید خودروهای سواری و تجاری بخش خصوصی در سال 1402 تا این لحظه نسبت به سال گذشته داد.

وی اظهار کرد پس از تحقق افزایش تیراژ تولید، وزارت صمت و دولت می بایست جلوی شکننده بودن تولید را بگیرد. به این منظور نیاز بود تا صنعت خودروسازی کشور در مسیر دانش بنیان شدن گام بردارد. وی با اشاره به ظرفیت های صنعتی موجود در ایران و تعداد خودروهای در حال تردد، بیان کرد که تولید 3 میلیون دستگاه خودرو در ایران به صورت سالانه شدنی بوده که البته بخشی از این ظرفیت به صادرات به کشورهای مختلف اختصاص خواهد یافت. توکلی بیان کرد که صرف مونتاژکاری باعث ایجاد وابستگی صنعت خودروسازی به روابط خارجی می شود که این همان شکننده شدن تیراژ تولید است. وی با ابراز خرسندی از پیوند بین صنعت و دانشگاه، اقدام کرمان موتور در راستای برگزاری نخستین رویداد فناوری و نوآوری در دانشگاه علم و صتعت را گام مهمی در تعمیق پیوند بین دانشگاه و صنعت دانست.

وی در ادامه به لزوم توسعه پلتفرم مشترک بین خودروسازان اشاره کرد و بیان کرد با اشتراک پلتفرم، بخش زیادی از هزینه های تحقیق توسعه برای هر شرکت به دلیل اشتراک در فعالیت ها کاسته می شود. این مهم در صورتی محقق می شود که کلید تحقیق و توسعه و تولید در دست خودروسازان باشد. توکلی در پایان بیان کرد که امروزه صنعت خودروسازی دنیا فرصت های جدیدی را برای شرکت ها فراهم کرد که این فرصت ها شامل برقی سازی، هوشمند سازی، حمل و نقل اشتراکی، اتصال پذیری و … بوده که نیاز است برای جبران فاصله تا دنیا خودروسازان داخلی تمرکز بیشتری روی این موارد داشته باشند.

همچنین محمدعلی بوترابی، معاون فناوری و نوآوری دانشگاه علم و صنعت در این مراسم با اشاره به امکانات بالای کشور دز زمینه تولید و تحقیقات گفت: با وجود این امکانات تنها حدود ۵۰میلیارد تومان نقدینگی تولید می شود این در حالیست که تویوتا به اندازه کل فعالیت اقتصادی های ایران توان ایجاد نقدینگی دارد.

وی ساخت یک خودرو را کار فرهنگی دانست و افزود: در صنعت خودرو  گزاره های علمی به ثروت و قدرت تبدیل می شود و هزار فرایند مهندسی در حال اجرا است.

بوترابی با اشاره به اقدامات کرمان موتور در زمینه  تبدیل گزاره فنی به دانش، حضور این شرکت در دانشگاه را منشا خیر و برکت بالایی اعلام و تصریح کرد: این شرکت تئوری تولید انبوه به ثروت را محقق کرده ضمن آن که راه اندازی مرکز نوآوری این شرکت قدمی عالی برای دانشگاه به شمار می رود.

معاون فناوری و نوآوری دانشگاه علم و صنعت با اشاره به جنبه های مثبت تحریم اظهار کرد: چین در ۹ سال تحریم خود تبدیل به چین فعلی شد و ایران نیز با تجربه های پیشین خود در کنار توانمندی های موجود می تواند این مسیر را طی کند.

سید مجید اسماعیل زاده، رییس پارک علم و فناوری دانشگاه علم و صنعت نیز دز ادامه این مراسم اظهار امیدواری کرد که مرکز نواوری این دانشگاه در همکاری با کرمان موتور بنیانگذار توسعه زنجیره اقتصاد دانش بنیان در کشور باشد.

علی بهرامی،مدیرعامل شرکت طراحی و مهندسی قطعات کرمان موتور نیز در ادامه از از رویکرد آینده پژوهی کرمان موتور خبر داد و گفت: در گدشته استراتژی ها بر مبنای بقا و زیان بود از این رو بسیاری از پروژه ها متوقف شد اما در شرکت کادک در چهار سال اخیر بالغ بر هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری انجام شده که همچنان ادامه دارد.

 وی با بیان این که در  دهه ۶۰ و ۷۰ در فرایند طراحی  خودروسازی و صنعت قطعه ادبیات خودکفایی حاکم و براین اساس زنجیره تامین ایجاد شد، اظهار کرد: یکی از چالش های ۴۰ سال اخیر این بود که با وجود فراهم بودن امکان واردات، داخلی سازی قطعات قیمت، خودرو با نرخ بین المللی وارداتی را اقتصادی تر می کرد بنابراین اگر داخلی سازی به سمت طراحی جدید و همراه با فناوری روز حرکت نکند، منافع چندانی برای ساختار تولیدی نخواهد داشت.

وی ساخت داخل را نیازمند سرمایه گذاری دانست و تصریح کرد: این موضوع چالش بزرگی در حوزه مدیریت است و در صورت داشتن استراتژی شفاف، زنجیره تامین فعلی پاسخگوی نیاز قطعی خودروسازان نخواهد بود بلکه دانش کیفی و فنی به آن ها کمک خواهد کرد.

بهرامی درخصوص قیمت تمام شده نیز گفت:برخی از مواد اولیه در ایران گران تر از نمونه خارجی تمام می شود بنابراین باید نمونه ای به تولید برسد که با نمونه خارجی رقابت کند.

source

توسط khodrocamp