خرداد 1402: سرهنگ محمد رازقی، معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ، در یک برنامه تلویزیونی، به موضوع تخلفات پلاک وسایل نقلیه اشاره کرد و گفت در هفته گذشته طرح برخورد با تخلفات پوشش، مخدوشی و دستکاری پلاک موتورسیکلت در شهر تهران به مرحله اجرا درآمد و از روز 6 خردادماه نیز این طرح به صورت ویژه در مورد خودروها اجرا می‌شود.

وی افزود برابر قانون و ضوابط،  تمامی  خودروها باید پلاک داشته باشند و تخلف از  ناحیه پلاک مانند پوشش، مخدوشی و دستکاری پلاک از دید پلیس دور نخواهد ماند و پلیس راهور تهران بزرگ با هریک از این موارد برخورد قاطع و قانونی می‌کند. اگر مخدوشی و دستکاری در ارقام پلاک صورت بگیرد جرم تلقی شده و ضمن تشکیل پرونده متخلف به مراجع قضایی معرفی خواهد شد و قانونگذار برای این تخلف 6 ماه تا یک‌سال‌ حبس در نظر گرفته است. از نظر پلیس راهنمایی و رانندگی هویت وسیله نقلیه با پلاک آن شناخته می‌شود و دستکاری، مخدوشی و پوشش پلاک، خط قرمز پلیس محسوب می‌شود؛ چراکه وقتی خودرویی پلاک ندارد یا راننده آن اقدام به پوشش و دستکاری پلاک می‌کند در واقع هویت آن وسیله نقلیه شناخته‌شده نیست.

سرهنگ رازقی توضیح داد یکی از طرح‌های پلیس طرح برخورد با تخلفات پلاک است که اعمال قانون، توقیف و انتقال به پارکینگ و تشکیل پرونده برای رانندگانی که اقدام به مخدوشی پلاک وسیله نقلیه کرده‌اند را در پی‌دارد. تمامی خودروها در حالت استاندارد باید دارای پلاک باشند؛ موتورسیکلت یک پلاک، خودروها 2 پلاک و وسایل نقلیه سنگین دارای سه پلاک هستند که خودروهای سنگین باید یک پلاک بزرگ جهت دیده‌شدن بهتر بر روی قسمت عقب نصب کنند.  دستکاری در پلاک، جابجایی و تردد بدون پلاک و همچنین دستکاری در ارقام آن و مخدوشی آن تخلف و در برخی موارد جرم محسوب می‌شود.  تخلف پلاک اعمال قانون، توقیف و انتقال به پارکینگ را در بر خواهد داشت. هفته گذشته نیز پلیس بسیاری از موتورسیکلت‌هایی را که به این نحو تخلفات پلاک داشتند به پارکینگ منتقل کرد.

وی افزود در هفته جاری نیز پلیس راهور تهران بزرگ طرح تشدید برخورد با خودروهایی که رانندگان آن ها اقدام به دستکاری، پوشش و مخدوشی پلاک خودرو کرده‌اند را در دستور کار خود قرار داده است؛ چراکه برابر ماده 720 قانون مجازات اسلامی مخدوشی و دستکاری در ارقام پلاک جرم است و پلیس ضمن توقیف وسیله نقلیه راننده را به مراجع قضایی معرفی می‌کند.

سرهنگ رازقی تاکید کرد اگر راننده‌ای اقدام به دستکاری در ارقام وسیله نقلیه کند و با این کار پلاک خودروی دیگر اعمال قانون و جریمه شود، ضمن اعمال مجازات و توقیف و تشکیل پرونده جهت معرفی به مراجع قضایی راننده باید صورت وضعیت خلافی خود و آن خودرو را نیز پرداخت کند.

source

توسط