منتشر شده در 06 آبان 1402 ساعت 22:33

در چند روز گذشته پیام های زیادی از مخاطبان آخرین خودرو به دست ما رسیده است که نشان می دهد خودروسازان طرح های تبدیل را برای مشتریان سامانه یکپارچه فروش، اجباری اعلام کرده اند.

در پیگیری های انجام شده از سوی خبرنگار آخرین خودرو مشخص شد که با وجود اعلام طرح های تبدیل به عنوان یک پیشنهاد، اما اجبار استفاده از این بخشنامه ها به مشتریان سامانه گفته می شود. همچنین در تماس خبرنگار ما با امور مشتریان شرکت ها، اعلام شد که مشتریان باید از طرح تبدیل استفاده کنند و در غیر این صورت، اولویت آن ها در سامانه یکپارچه فروش خودروهای داخلی از بین می رود.

با این وجود مدیران سامانه یکپارچه فروش خودروهای داخلی می گویند که مسئولیت رسیدگی به این موضوع بر عهده آن ها نیست و سازمان حمایت باید پیگیر ماجرا باشد. در تماس های مختلف خبرنگاران آخرین خودرو با مدیران سازمان حمایت هم گفته شد که طرح های تبدیل اختیاری است و خودروسازان هم در اطلاعیه خود چنین موضوعی را مطرح می کنند. اما در این بین کسی توجه نمی کند که در عمل خودروسازان این طرح های تبدیلی را به صورت اجباری به مشتریان ارائه می دهند.

نکته دیگر این ماجرا، عدم عقد قرارداد میان خودروسازان و مشتریان سامانه یکپارچه است. در عمل خودروسازان می گویند که قراردادی را بر اساس قانون با مشتریان ندارند و به دلیل اینکه وجهی از مشتری دریافت نکرده اند، می توانند طرح های جایگزین را به متقاضیان ارائه دهند و در صورتی که مشتری خواست، از این طرح ها استفاده کند. اما اگر از طرح های تبدیل استفاده نکرد، ما (یعنی خودروساز) مسئولیتی نداریم که به خاطر بدون هیچ قراردادی با مشتری خودروی مورد نظر آن را تولید و به او تحویل دهیم.

حال در پشت پرده آخرین خودرو به سراغ بررسی این موضوع رفته ایم و چالش طرح های تبدیل اجباری را بررسی کرده ایم. بدیهی است که در این بین باید مسئولان وزارت صمت در مورد طرح های تبدیل شفاف سازی نهایی را انجام دهند و بگویند که آیا برای مشتریان سامانه یکپارچه فروش خودروهای داخلی، این اجبار برای تبدیل خودروی مورد نظر وجود دارد یا خیر؟

source

توسط