لپ‌تاپ‌های سری IdeaPad از جمله پرفروش‌ترین محصولات لنوو در جهان محسوب می‌شوند و ارزش خرید نسبتاً بالایی دارند. در این مقاله از پلازا قصد داریم لپ تاپ لنوو IdeaPad 5 را از این سری زیر ذره‌بین ببریم. اگر قصد خرید یک لپ‌تاپ اداری سبک با شاسی فلزی را دارید در ادامه بررسی لپتاپ لنوو مدل IdeaPad 5 با ما همراه باشید.

قابلیت حمل یکی از پارامترهای کلیدی در انتخاب لپ‌تاپ است و بسیاری از شما هم آن را در اولویت قرار می‌دهید. لپ تاپ لنوو IdeaPad 5 هم یکی از این لپ‌تاپ‌های سبک و جذاب است که با شاسی آلومینیومی و ضخامت بسیار کم قصد دارد رقبای خود را به چالش بکشد. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا بخش‌های مختلف لپتاپ لنوو مدل IdeaPad 5 را مورد بررسی قرار دهیم.

فهرست مطالب

مشخصات لپتاپ لنوو مدل IdeaPad 5 در یک نگاه

ویژگی لپ تاپ لنوو IdeaPad 5
پردازنده Core i3-1115G4 با ۶ مگابایت حافظه کش
سیستم عامل داس | ویندوز ۱۰ | ویندوز ۱۱
نمایشگر ۱۵.۶ اینچی با رزولوشن FHD از نوع TN یا IPS با رفرش ریت ۶۰ هرتز
کارت گرافیک Intel UHD |‌ GeForce MX450
رم ۴/۸ گیگابایت از نوع DDR4
حافظه ۱۲۸/۲۵۶/۵۱۲ گیگابایت SSD M.2 و یک ترابایت HDD (ترکیبی یا تنها)
وب‌کم 720p
درگاه‌ها دو پورت USB-A 3.2 و یک پورت USB-C 3.2 | یک پورت HDMI |‌ یک کارت ریدر |‌ یک جک ۳.۵ میلی‌متری کمبو
وزن ۱.۶۶ کیلوگرم (یک سمت آلومینیوم) | ۱.۸۵ کیلوگرم (دو سمت آلومینیوم)
ضخامت ۱۶.۹ میلی‌متر (دو سمت آلومینیوم) | ۱۷.۹ میلی‌متر (یک سمت آلومینیوم)
قیمت از ۱۸ میلیون تومان

بررسی لپ تاپ لنوو IdeaPad 5

لپ تاپ لنوو IdeaPad 5 قصد دارد جای خود را در بازار میان‌رده‌ها باز کند. به همین دلیل لنوو سعی کرده است با حذف موارد اضافی مانند درایو نوری به حداقل وزن و ضخامت ممکن در این لپ‌تاپ برسد و در عین حال شارژدهی باتری را بالا نگه دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا ببینیم لپتاپ لنوو مدل IdeaPad 5 تا چه حد در این زمینه موفق عمل کرده است.

طراحی لپ تاپ لنوو IdeaPad 5

یکی از مزایای لپتاپ لنوو مدل IdeaPad 5 در بخش طراحی، استفاده از آلومینیوم در ساختار لپ‌تاپ است که علاوه بر استحکام، زیبایی خاصی به آن می‌دهد. این لپ‌تاپ در دو مدل عرضه می‌شود و ابعاد هر دو ۳۵۶.۶۷ در ۲۳۳.۱۳ میلی‌متر است. در مدل اول که ضخامت ۱۶.۹ میلی‌متری دارد در هر دو سمت لپ‌تاپ از آلومینیوم استفاده شده است. در مدل دوم فقط پشت مانیتور از جنس آلومینیوم است و ضخامت ۱۷.۹ میلی‌متر دارد.

طراحی لپ تاپ لنوو IdeaPad 5



وزن این لپ‌تاپ فقط ۱.۶۶ کیلوگرم است و با توجه به ضخامت کمی که دارد به سادگی می‌توانید آن را با خودتان حمل کنید. همان‌گونه که از تصاویر لپتاپ لنوو مدل IdeaPad 5 پیداست، آلومینیوم پشت صفحه نمایش حس یک لپ‌تاپ گران‌قیمت را به شما می‌دهد و به جز لوگوی Lenovo روی آن چیزی نمی‌بینید. با این‌که لولای به کار رفته در لپ‌تاپ نرم و روان و کاملاً پایدار است اما هنگامی که با شدت تایپ کنید صفحه نمایش لرزش کمی دارد. علاوه بر این لولا به گونه‌ای است که نمی‌توانید آن را با یک دست باز کنید.

طراحی لپ تاپ لنوو IdeaPad 5



همچنین بخوانید :

نسبت صفحه نمایش به بدنه حدود ۸۶ درصد است و در برابر انعکاس نور مقاومت می‌کند. در بالای این صفحه نمایش ۱۵.۶ اینچی وب‌کم لپ‌تاپ در یک جای بیضی‌شکل قرار گرفته است. صفحه کلید لپ‌تاپ از نوع کامل با صفحه کلید عددی است و در برخی مدل‌ها نور پس‌زمینه هم دارد. در قسمت پایین صفحه کلید یک تاچ‌پد متمایل به سمت چپ می‌بینید و در قسمت بالای آن هم شکاف اسپیکر ۲ واتی دالبی به همراه دکمه پاور قرار دارد. بعضی مدل‌ها روی دکمه پاور یک سنسور اثر انگشت هم دارند.

طراحی لپ تاپ لنوو IdeaPad 5



در سمت راست لپ‌تاپ دو پورت USB 3.2 به همراه یک کارت ریدر و دکمه سوزنی NOVO قرار دارد. پورت USB نزدیک به صفحه نمایش از نوع Always On است و حتی هنگام خاموش بودن لپ‌تاپ هم قطع نمی‌شود. در لبه چپ هم به ترتیب سوکت پاور، پورت USB-C، HDMI و جک ۳.۵ میلی‌متری کمبو را می‌بینید. البته پورت USB-C از قابلیت‌های پاور دلیوری ۳ (PD3) و دیسپلی پورت ۱.۲ (DisplayPort 1.2) هم پشتیبانی می‌کند.

طراحی لپ تاپ لنوو IdeaPad 5



همچنین بخوانید :

نمایشگر لپتاپ لنوو مدل IdeaPad 5

در ادامه معرفی لپ تاپ لنوو IdeaPad 5 به سراغ نمایشگر ۱۵.۶ اینچی آن می‌رویم. این لپ‌تاپ با دو نوع پنل TN و IPS عرضه می‌شود که هر دو وضوح فول اچ دی دارند. البته پنل IPS و TN در میزان روشنایی متفاوت‌اند و به ترتیب ۳۰۰ و ۲۵۰ روشنایی دارند. رفرش ریت صفحه ۶۰ هرتز است و به دلیل زمان پاسخگویی ضعیف، برای فیلم‌ها یا بازی‌های با سرعت فریم بالا مناسب نیست.

صفحه نمایش لپتاپ لنوو مدل IdeaPad 5



به لطف استفاده از پنل IPS زاویه دید بسیار خوب است اما در پنل TN همچنان با مشکل زاویه دید روبرو هستیم. انعکاس نور کم یکی صفحه نمایش هم یکی از ویژگی های لپتاپ لنوو مدل IdeaPad 5 است اما باز هم در محیط‌های پرنور کمی انعکاس نور کمی وجود دارد. در برخی از مدل‌های این سری از صفحه نمایش لمسی استفاده شده است.

همچنین بخوانید :

سخت افزار لپتاپ لنوو مدل IdeaPad 5

در بخش پردازنده ی لپ تاپ لنوو IdeaPad 5 از یک Core i3-1115G4 با فرکانس ۳ گیگاهرتز استفاده شده است. حداکثر فرکانس این پردازنده ۱۰ نانومتری ۴.۱ گیگاهرتز است و ۶ مگابایت حافظه کش هم روی آن قرار دارد. عملکرد این پردازنده را در حد پردازنده‌های Intel Core i5-8250U یا AMD Ryzen 5 3450U است و به همین دلیل پاسخگوی کارهای روزانه کاربر است.

حافظه داخلی و رم لپ تاپ لنوو IdeaPad 5 در نسخه i3 کمی محدودتر است و با این پردازنده فقط می‌توانید رم ۴ یا ۸ گیگابایتی داشته باشید. در بخش حافظه داخلی هم می‌توانید حافظه‌های SSD M.2 با حجم‌های ۱۲۸، ۲۵۶ یا ۵۱۲ گیگابایتی داشته باشید. البته دو نسخه با ۱ ترابایت هارد HDD هم وجود دارد که ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایت حافظه SSD آن را همراهی می‌کنند.

در بخش پردازنده گرافیکی لپتاپ لنوو مدل IdeaPad 5 دو انتخاب دارید. اگر اهل بازی نیستید می‌توانید نسخه بدون کارت گرافیک مجزا را تهیه کنید که یک گرافیک Intel UHD آنبرد دارد. در غیر این‌صورت باید به سراغ نسخه کارت گرافیک‌دار آن بروید که یک GeForce MX450 با ۲ گیگابایت حافظه GDDR6 روی آن قرار دارد.

سخت افزار لپتاپ لنوو مدل IdeaPad 5



دوربین، باتری و شارژدهی IdeaPad 5

دوربین لپتاپ لنوو مدل IdeaPad 5 از نوع اچ‌دی 720p و با فوکوس ثابت است که یک شاتر محافظ هم روی آن قرار دارد. متأسفانه تصاویر وب‌کم نویز زیادی دارند و نوردهی دوربین بسیار کم است. لپ تاپ لنوو IdeaPad 5 با سه نوع باتری به بازار عرضه می‌شود که به ترتیب ۴۵، ۵۷ و ۷۰ وات ساعت هستند. لنوو برای شارژ این باتری‌ها آداپتورهای ۴۵، ۶۵ و ۹۵ واتی در نظر گرفته است. خوشبختانه این لپ‌تاپ از شارژ سریع پشتیبانی می‌کند و می‌توانید در عرض یک ساعت ۸۰ درصد آن را شارژ کنید.

قیمت و تاریخ عرضه ی لپ تاپ لنوو IdeaPad 5

اولین مدل این لپ‌تاپ در ۱۴ شهریور ۱۳۹۹ معرفی شد و مدت کمی پس از آن پا به بازار گذاشت. در حال حاضر اغلب نسخه‌های موجود این لپ‌تاپ با پردازنده Core i3 دارای کارت گرافیک MX450 هستند و به سختی می‌توانید مدل آنبرد آن را پیدا کنید. قیمت لپ تاپ لنوو IdeaPad 5 با ۴ گیگابایت رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه SSD و کارت گرافیک مجزا حدود ۱۸ میلیون تومان است. نسخه ۱ ترابایت همین لپ‌تاپ را هم با حدود ۲۲ میلیون تومان می‌توانید خریداری کنید.

سخن پایانی

در این مقاله تا جایی که امکان داشت سعی کردیم شما را با مزایا و معایب لپتاپ لنوو مدل IdeaPad 5 آشنا کنیم. در مجموع اگر سبک بودن لپ‌تاپ و استحکام آن برای شما اهمیت دارد ولی به کارهای گرافیکی سنگین نیازی ندارید این لپ‌تاپ می‌تواند به خوبی نیازهای شما را برآورده کند. البته اگر به توان پردازشی بیشتری نیاز دارید می‌توانید از نسخه Core i5 یا Core i7 هم استفاده کنید. اگر تجربه کار با لپ تاپ لنوو IdeaPad 5 را دارید در بخش نظرات با ما و کاربران پلازا به اشتراک بگذارید تا راهنمای خریدی برای این عزیزان باشد.

منتخب کاربران

source

توسط