گوگل آنالیتیکس یکی از ابزار های پر کاربرد و مفید برای بررسی شرایط کلی کسب و کار اینترنتی است که می تواند موجب بهبود سودآوری مشاغل مختلف شود. یکی از معیار های اصلی گزارش دهی در این سیستم، متریک User است. این ویژگی اطلاعات مفیدی درمورد نحوه بازدید کاربران از سایت در اختیار شما قرار می دهد. احتمالا از خود می پرسید این داده ها چگونه با مراجعه کنندگان سایت شما ارتباط دارند و چطور می توان از آن ها برای بهبود رتبه و افزایش ترافیک وب سایت استفاده کرد.

اگر کاربر مبتدی یا متوسط ​​این ابزار مفید هستید و نمی دانید user در گوگل آنالیتیکس چیست پیشنهاد می کنیم تا انتهای مقاله همراه ما باشید. این مقاله اطلاعات مفیدی درباره نحوه استفاده از User  در گوگل آنالیتیکس در اختیار شما قرار می دهد تا بتوانید بینش بهتری نسبت به داده‌ های خود کسب کنید.

منظور از User در گوگل آنالیتیکس

پیش از اینکه به قسمت های جذاب تر برسیم، بهتر است بدانیم منظور از User در گوگل آنالیتیکس چیست. گوگل برای تشخیص اینکه کدام ترافیک متعلق به کدام user یا کاربر است، برای هر بازدید یک شناسه منحصر به فرد مرتبط با آن کاربر در نظر می گیرد.

به طور کلی می توان گفت کاربران در گوگل آنالیتیکس، کل بازدیدکنندگان قدیمی و جدید سایت هستند. برای اینکه بدانید در یک بازه زمانی مشخص چه تعداد کاربر وارد سایت شما شده اند، کافی است به قسمت گزارش نمای کلی مخاطبین در گوگل آنالیتیکس مراجعه کنید.

در واقع نخستین باری که یک user از سایت شما بازدید می کند، گوگل آنالیتیکس یک کوکی با شناسه منحصر به فرد به آن کاربر اختصاص می دهد و او را یک کاربر جدید در نظر می گیرد. اگر این user مجددا به سایت شما برگردد، در دسته “کاربر بازگشتی” قرار می گیرد.

در ادامه مقاله مشخصات کاربران جدید را در مقابل کاربران بازگشتی، بررسی می کنیم.

تشخیص user جدید و قدیمی توسط گوگل آنالیتیکس

user در گوگل آنالیتیکس




همان طور که گفته شد گوگل آنالیتیکس یک شناسه یا Client ID را به مرورگری که از آن برای بازدید از سایت شما استفاده شده است، اضافه می کند. بنابراین معیار شناسایی User جدید و بازگشتی، اشخاص واقعی نیستند؛ بلکه مرورگر هایی هستند که افراد از آن ها برای ورود به سایت شما استفاده می کنند.

اجازه دهید این موضوع را با یک مثال ساده توضیح دهیم: فرض کنید شخصی با رایانه دفتر کار خود وارد سایت شما شده است. همین فرد پس از برگشت به منزل مجددا به وسیله رایانه شخصی خود از سایت شما بازدید می کند. در این حالت سیستم User در گوگل آنالیتیکس این فرد را دو کاربر یا بازدید کننده در نظر می گیرد؛ زیرا از مرورگر های مختلف به سایت شما مراجعه کرده است.

به ‌طور خلاصه هرگاه کاربر از مرورگر جدیدی برای بازدید از سایت شما استفاده کند، گوگل آنالیتیکس آن را بازدیدکننده جدید تشخیص می دهد.

برای بررسی تعداد بازدیدکنندگان جدید و برگشتی سایت خود می توانید در گوگل آنالیتیکس این مسیر را طی کنید:

Behaviour> New vs. Returning

تفاوت Session و user در گوگل آنالیتیکس

تفاوت Session و user




Session و user در گوگل آنالیتیکس با یکدیگر تفاوت بسیاری دارند.

همان طور که در بخش قبل گفته شد هر بار که فردی از یک مرورگر جدید وارد سایت شما شود، گوگل او را یکuser  جدید در نظر می گیرد؛ اما هر بازدیدی که توسط user برای مدت زمان مشخصی از سایت شما انجام شود، یک session یا جلسه جدید در نظر گرفته می شود. این یعنی یک کاربر می تواند چندین session در وب سایت شما ایجاد کند. به عنوان مثال اگر یک کاربر 50 بار و تنها با یک مرورگر وارد سایت شما شود، یک User منحصر به فرد است که 50 جلسه یا Session در سایت شما تولید کرده است.

بنابراین برای اینکه یک Session به عنوان یک جلسه جدید در نظر گرفته شود، کافی است کاربر بعد از 30 دقیقه، مجدد به سایت شما برگردد و یا تنها 5 دقیقه بعد از ساعت 00.00 در صفحه سایت شما بماند. به عنوان مثال اگر کاربری وارد سایت شما شود و از آن خارج شود، ولی مجدد بعد از 40 دقیقه به همان صفحه برگردد، دو session برایش محاسبه می شود.

تفاوت Pageviews و user در گوگل آنالیتیکس

تفاوت Pageviews و user




یکی دیگر از گزارش های مفید گوگل آنالیتیکس Pageviews یا گزارش بازدید از صفحه است. این ویژگی به شما می گوید که یک صفحه از وب سایت شما چند بار بارگذاری شده است. تعداد بارگذاری صفحه ربطی به تعداد session یا user در گوگل آنالیتیکس ندارد. در واقع این معیار تعداد کل بازدید از یک صفحه سایت را در یک بازه زمانی مشخص به شما نشان می دهد. به این معنی که یک بازدید کننده می تواند از یک صفحه سایت شما صد ها بار بازدید کند یا یک صفحه را چندین بار در یک session ببیند. گزارش بازدید از صفحه اهمیت بسیاری دارد و میزان تعامل کاربران را با صفحات وب سایت شما نشان می دهد.

برترین گزارش های مبتنی بر user در گوگل آنالیتیکس

گزارش های مبتنی بر user در گوگل آنالیتیکس اطلاعات کاملی از عملکرد اصلی وب سایت شما ارائه می دهند.

به طور کلی بهترین گزارش های به دست آمده از این قسمت گوگل آنالیتیکس عبارت اند از:

Users: تعداد افراد یا مرورگر های منحصر به فردی که از وب سایت شما بازدید کرده اند.

New Users: تعداد افراد منحصر به فردی که جدیدا وارد وب سایت شما شده اند.

Sessions: تعداد بازدید هایی که یک کاربر هر 30 دقیقه یک بار از صفحه شما انجام می دهد.

Page Views: تعداد بارگذاری صفحات توسط یک یا چند بازدید کننده.

Pages/Sessions: میانگین تعداد صفحاتی که یک کاربر در هر جلسه یا session در سایت شما مشاهده کرده است.

Average Session Duration: میانگین مدت زمانی که یک بازدیدکننده در طول یک session در سایت شما سپری می کند.

Bounce Rate: تعداد بازدیدکنندگانی که تنها از یک صفحه سایت شما بازدید کرده اند و قبل از تعامل بیشتر آن را ترک می کنند.

به طور کلی در این قسمت از گوگل آنالیتیکس شما می توانید علاوه بر اطلاع از سلامت عمومی وب‌ سایت، اطلاعات مفیدی درمورد مخاطبان خود نیز کسب کنید.

جمع بندی

در این مقاله مواردی را که باید درمورد user در گوگل آنالیتیکس بدانید، در اختیار شما قرار دادیم. برای اینکه بتوانید کسب و کار اینترنتی خود را رونق ببخشید، پیشنهاد می کنیم نحوه جمع‌ آوری و بررسی اطلاعات توسط این ابزار مفید و رایگان گوگل را به خوبی بیاموزید. یادگیری دقیق این مبحث به شما کمک می کند بازاریابی هوشمندانه‌ تر، مقرون ‌به ‌صرفه‌ تر و موفق ‌تری داشته باشید.

 

 

source

توسط