به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین امیرعبداللهیان شامگاه دوشنبه در پایان نشست مشترک با وزرای امور خارجه چارچوب ۳+۳ درخصوص تحولات قفقاز جنوبی در نشست خبری با خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص اهمیت برگزاری این نشست در تهران گفت: اولین نشست فرمت ۳+۳ با تمرکز بر موضوع حل و فصل منازعه قفقاز جنوبی با حضور معاونان وزرای امور خارجه در روسیه برگزار شد و دومین نشست که نشست وزرای خارجه عضو فرمت بود در تهران برگزار شد.

وی با اشاره به غیبت گرجستان در این نشست اظهار داشت: ما امیدواریم که در ادامه نشست‌های این روند، شاهد حضور سازنده کشور دوست گرجستان باشیم. در بیانیه پایانی وزرای امور خارجه توافق کردند که نشست آتی در ترکیه برگزار شود.

وزیر امور خارجه ادامه داد: برگزاری این نشست همزمان با تحولات غزه دو پیام دارد؛ نخست اینکه ما از فرصت رایزنی دوجانبه میان وزرای امور خارجه و فرصت دیدار با رئیس‌جمهور رئیسی استفاده کردیم. موضوع این گفت‌وگوها ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه و همچنین موضوعاتی ازجمله کوچ اجباری ساکنین غزه به جنوب این منطقه بود.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه نشست امروز متمرکز بر متن اجلاس و متن بیانیه بود و اینکه ان‌شاءالله در آینده شاهد هیچگونه تهدید و به‌کارگیری زبان زور در منطقه قفقاز جنوبی نباشیم، تصریح کرد: امیدوارم بعد از دور آتی این نشست که در ترکیه برگزار می‌شود، شاهد برگزاری این نشست‌ها در باکو و ایروان باشیم.

وی درخصوص حمایت از مقاومت فلسطین خاطرنشان کرد: ما هیچ تعارفی نداریم که بگوییم رژیم صهیونیستی همچنان بر اساس حقوق بین‌الملل، یک رژیم اشغالگر شناخته می‌شود و بر همین اساس، کسانی که سرزمین‌شان اشغال شده می‌توانند سلاح حمل کنند و از سرزمین خود به دفاع برخیزند.

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه شاهد این هستیم که برخی کشورهای غربی به هدایت آمریکا در نظر دارند که مسأله اشغال‌گری این رژیم را نادیده بگیرند، ابراز داشت: در نشست اخیر که در مصر برگزار شد، باعث تأسف است که کشورهای غربی حاضر در این نشست حاضر نمی‌شوند هیچ اشاره‌ای به حق دفاع مشروع مردم فلسطین در بیانیه پایانی شود اما از سوی دیگر کاملاً یکطرفه به حمایت از رژیم صهیونیستی می‌پردازند.

امیرعبداللهیان افزود: امروز منطقه مانند بشکه باروت است و هر لحظه ممکن است هر اتفاق خارج از کنترلی در منطقه رخ دهد، لذا تا دیر نشده همه طرف‌های دخیل در این مسأله به ویژه آمریکا و رژیم صهیونسیتی را توصیه می‌کنیم که کشتار زنان و کودکان و غیرنظامیان را متوقف کنند.

وی درخصوص برگزاری نشست امروز و اثرات مثبت آن، بیان کرد: اولا نفس اینکه وزرای امور خارجه ارمنستان و آذربایجان در این نشست در تهران در کنار یکدیگر قرار گرفتند، نشان‌دهنده گام رو به جلو در مسیر حل منازعه قفقاز است. همچنین در حاشیه این نشست فرصت گفت‌وگو میان وزرای امور خارجه باکو و ایروان فراهم شد. ما امیدوار هستیم که هرچه زودتر شاهد یک توافق صلح میان دو کشور باشیم.

وزیر امور خارجه در رابطه با اتهامات آمریکا علیه ایران درخصوص تسلیح گروه های مقاومت، یادآور شد: متاسفانه ایالات متحده آمریکا به طور یکطرفه و تمام قد در کنار رژیم صهیونیستی قرار گرفته است. امروز با اطلاع کامل اعلام می‌کنیم مدیریت جنگ تحت کنترل نظامیان و دستگاه امنیتی آمریکا قرار گرفته است. سیستم سیاسی در سرزمین‌های اشغالی فروپاشیده اما دستگاه حاکم بر آمریکا توسط نظامیان، نیروهای امنیتی تلاش دارد تا رژیم فروپاشیده صهیونیستی را حفظ کند.

امیرعبداللهیان در پاسخ به سوال دیگری عنوان کرد: رژیم اشغالگر قدس امروز به دنبال این است که مقاومت را به کلی از غزه حذف کند. در گام اول ساکنان را با کوچ اجباری به جنوب منتقل کنند و در گام بعدی ساکنان غزه را به مصر و ساکنان کرانه باختری را به اردن کوچ دهند. ما با صراحت به طرف مقابل اعلام کردیم همانطور که سال‌ها قبل تلاش کردند حزب‌الله را از مقاومت منطقه حذف کند و امروز حزب‌الله در موقعیتی قرار دارد که ده‌ها دولت غربی به حزب‌الله پیام داده‌اند که از شما می‌خواهیم جبهه جنگی جدیدی علیه اسرائیل باز نکنید، این رویا نیز نسبت به مقاومت فلسطین نیست محقق نخواهد شد.

وی اضافه کرد: صهیونیست‌ها به دنبال این هستند که کشور جدید فلسطین را در مصر و اردن ایجاد کنند. مقاومت یک واقعیت انکارناپذیر در منطقه است، علیرغم تصاویر دلخراشی که در رسانه‌ها شاهد هستیم؛ رژیم پر ادعا و غرق در اسلحه به گونه‌ای در مقابل یک گروه مقاومت غافلگیر شد که دست به اقداماتی این چنین دیوانه‌وار زده اما قادر به مقابله با مقاومت فلسطین نیست.

source

توسط