به گزارش صدای بورس؛ در شماره ۵۱۴هفته نامه اطلاعات بورس موضوعات مختلفی همچون وضعیت بازارسرمایه، گزارش بازارسرمایه در مهرماه، وضعیت بازارگردانان، معاملات الگوریتمی، قیمت گذاری دستوری و غیره بررسی شد.

افزایش کارایی بازار با معاملات الگوریتمی

در سرمقاله این شماره هفته نامه سید فرهنگ حسینی؛ مدیر عامل گروه صنعتی معدنی امیر گفت: معاملات الگوریتمی یکی از چالش‌های بین برخی از فعالان بازار، توسعه دهندگان معاملات الگوریتمی و پیشتازان در این حوزه و سازمان بورس و اوراق بهادار تبدیل شده است. منتقدان بکارگیری معاملات الگوریتمی بر عدم منصفانه بودن توانمندی الگوریتم در قبال توانمندی انسانی در معاملات اشاره می‌کنند. هر چند عدم دسترسی منصفانه همه سرمایه گذاران به زیرساخت‌های معاملات الگوریتمی، ریشه اصلی این انتقادات است.

بازار در باتلاق رکود

ندا کریمی، کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار هفته گذشته نیز مانند هفته قبل تحت تاثیر تحولات غزه قرار داشت و رکود حرف اول را در بازار می زد. شاخص کل در انتهای هفته نسبت به انتهای هفته قبل رشد خفیف ۳۰۰۰ واحدی را تجربه کرد این در حالی است که شاخص کل هم وزن افت بیش از ۱۰۰۰۰ واحدی به کار خود پایان داد. در حالی که ارزش معاملات خرد بازار در متوسط روزهای هفته قبل ۴.۳ همت بود این هفته به ۴.۱ همت رسید. خروج پول اشخاص حقیقی در هفته گذشته با کاهش ۵۰۰ میلیاردی به حدود ۲.۱ همت رسید که بیانگر تداوم فضای ترس و نا امیدی در بین سهامداران حقیقی است.

بورس از رقبا جا ماند

در مهرماه سال جاری روند حرکت بازار سرمایه به صورت نزولی بود و شاخص با افت محسوسی روبه‌رو شد. بازار در حالی وارد مهرماه شد که شاخص در محدوده ۲ میلیون و ۱۱۸ هزار واحد قرار داشت اما در ادامه با ریزشی بیش از ۹۵ هزار واحدی روبه‌رو شد و در روز تهیه این گزارش (چهارشنبه ۲۶ مهرماه)، شاخص با روندی نزولی در محدوده ۲ میلیون و ۲۳ هزار واحدی کار خود را به پایان رساند. بر این اساس، از ابتدای ماه تا روز ۲۶ مهرماه، شاخص با افتی بیش از ۴ درصدی مواجه شد.

بازارگردانی دستوری به آخر خط رسید

از سال ۹۹ که پای بازارگردانان به بورس باز شد، قرار بود با افزایش نقدشوندگی سهام و تنظیم عرضه و تقاضا، بازار پر التهاب سرمایه جانی تازه بگیرد.اما از آن زمان به دلیل اینکه دستورالعمل بازرگانی انعطاف لازم را نداشت، نه تنها بازار بهبود نیافت که بازارگردانان نیز نتوانستند نبض بازار را منظم کنند. آنطور که از شواهد پیداست و فعالان بازار نیز به آن اشاره می‌کنند، عملیات بازارگردانی با عمر ۲ و ساله و نیمه‌اش و چالش‌های ریز و درشتی که هر روز به دوش می‌کشد نه تنها سودده نبوده بلکه جذابیتش را هم از دست داده است.هرچند اکنون قریب به۹۰ درصد شرکت‌های بورسی و فرابورسی زیر بارعملیات بازارگردانی رفته‌اند اما تا کنون اتفاق مثبتی رخ نداده است. تا جایی که بازارگردانان نیز از این وضعیت گلایه دارند. وضعیتی که از دستورالعمل فعلی بازارگردانی نشات می‌گیرد و نیاز به اصلاحات جدی دارد. در این میان اما یکی از مواردی که بازارگردانان را هم به سطوح آورده دامنه مظنه‌ای است که برای هر نماد گذاشته شده تا نقدشوندگی نماد افزایش یابد اما این موضوع در مواقعی که بازار منفی است به ضرر سهامدار است. در واقع به دلیل کاهش دامنه مظنه در بازار اول و دوم اصلی، بازارگردان ناچاراست در زمانی که سهم منفی است، با توجه به پارامترهای موجود اقدام به فروش کند تا دامنه مظنه رعایت شود در حالی‌که همین دامنه مظنه روال عادی روند سهام را برهم زده است. از نگاه فعالان بازار؛ بازارگردانی به شیوه‌ فعلی در شرایطی که عملیات خرید و فروش برایشان معاف از مالیات است و ۸۰ درصد تخفیف کارمزدی دارد، مصداق بی‌عدالتی است.چالش دیگر اما معاملات الگوریتمی است که بازارگردانان برای فرار از معامله اردر گذاری فیک یا همان الگوریتم فرار از معاملات دارند و به تازگی نیزحقوقی‌های سبدگردان و شرکت‌های سرمایه‌گذاری نیز به آن ملحق شده‌اند.

به دلیل اهمیت بحث بازارگردانی، درهفته‌های آینده نیز به طور مفصل به این موضوع پرداخته می‌شود.

سوتفاهم الگوریتی

بازار سهام از نیمه اردیبهشت تاکنون روز خوش کمتر دیده است و به ویژه این روزها حال و هوای خوب ندارد و گویی پیش از شروع سرد، سوز سرما به جان بازار افتاده و تابلوی معاملات یخ کرده است. ریزش بورس در یک ماه اخیر زیاد بوده و کاری کرده که روزهای سبز و مثبت به چشم نیایند. برای این افت و کاهش اما فعالان بورسی به دلایل مختلفی اشاره می‌کنند. جدای از تنش‌های جدید در منطقه خاورمیانه که بر بازارهای سراسر جهان اثری زودگذر داشته، همچنین با وجود نوسانات قیمت ارز و طلا، برخی معتقدند که وجود معاملات الگوریتمی در بازار یکی از دلایل آسیب دیدن آن است. در واقع بر این باروند که روش‌های مورد استفاده در این نوع معاملات به گونه‌ای است که گویی عامدانه قصد تعیین مسیر برای بازار دارند. بر این اساس ساز و کار معاملات الگوریتمی بررسی و آسیب‌زا بودن یا نبودن این معاملات توسط کارشناسان واکاوی شده است.

بروز نشانه‌های پایان سرکوب قیمتی

شنیده‌ها حکایت از آن دارد که دولت از آذر ماه از قیمت‌گذاری دستوری بسیاری از کالاها دست خواهد کشید و بازارهای مختلف صحنه آزادسازی قیمت‌های دستوری خواهند شد. این خبر که به دنبال پیگیری فعالان صنعت لاستیک برای جلوگیری از تداوم سیاست قیمتی دولتی منتشر شده است، نشان می‌دهد دولت ناچار به پذیرش آزادسازی در کل اقتصاد شده و به خوبی دریافته است عبور از شرایط کنونی تولید و بازار ممکن نیست مگر آن که همه اجزا در تعادل قیمتی قرار بگیرند و به این ترتیب موضوع آزادسازی قیمت‌ها مورد بررسی قرار گرفته است.

پرسمان

تجدید ارزیابی شرکت‌های زیان ده دولتی آری یا خیر

محاسن و معایب تجدید ارزیابی شرکت‌های زیان ده دولتی و همچنین بحث‌های حقوقی و حسابداری مساله‌ای است که در رابطه با آن با کارشناسان مصاحبه داشتیم و به بررسی آن پرداختیم.

سعید جمشیدی فر؛ حسابدار رسمی در رابطه با مفاد قانونی و نکات آن توضیحاتی از جمله ساماندهی و افزایش کارایی و اثربخشی شرکت‌های دولتی و تسریع در واگذاری شرکت‌های قابل واگذاری ارائه کرد.

غلامرضا سلامی؛ کارشناس مالی نیز گفت: تجدید ارزیابی در شرایط تورمی می‌تواند ابزار خوبی باشد ضمن اینکه صورت‌های مالی را شفاف‌تر و ارزش دارایی‌ها را به روز کرده که از این طریق هزینه استهلاک و در نتیجه سود و زیان را واقعی‌تر نشان می‌دهد.

علی جبل عاملی؛ اقتصاددان در این باره گفت: در شرایط فعلی و از دیدگاه بازار سرمایه، تجدید ارزیابی را به صورت کلی می‌توان با کمی اغراق تنها گزینه عملی و البته قابل اجرا برای بسیاری از شرکت‌ها از جمله شرکت‌های دولتی، به ویژه شرکت‌های دولتی با زیان انباشته دانست.

احسان ذاکرنیا ؛ معاون سرمایه گذاری گروه مالی کیمیا گفت: این اتفاق به خودی خود هیچ منبع جدید را به شرکت‌ها تزریق نمی‌کند و بیشتر یک بازآرایی حسابداری در صورت‌های مالی شرکت‌ها خواهد بود.

محمود مرادی؛ کارشناس بازار سرمایه نیز گفت: یکی از راه‌هایی که بتوانیم جلوی تسویه و تعطیلی شرکت را بگیریم و حد اقل شرکت بتواند جلوی زیان خود را بگیرد و تا حدودی جبران کند این است که دارایی‌های شرکت را به روز کنند و وقتی این کار را انجام دهند سرمایه شرکت افزایش خواهد یافت.

گفتگو

افزایش سرمایه ۸۰ میلیارد تومانی «رافزا»

شرکت‌های نرم افزاری سهم بسزایی در رشد و ارتقا بازار سرمایه داشته‌اند، چرا که دقت و سهولت را برای فعالان بازار سهام به ارمغان آورده‌اند، اما این شرکت‌ها با چالش‌هایی رو به رو هستند که مهمترین آن‌ها بحث مالی و به تبع آن نیروی انسانی و تجهیزات و نرم افزارهای بروز است. رشد و توسعه این شرکت ها طبیعتا در ارتقا بازار سرمایه و افزایش سرمایه‌گذاران و همچنین دقیق‌تر شدن سرمایه‌گذاری در بازار بسیار موثر و لازم است. در همین زمینه با حجت اله فرهنگیان؛ مدیر عامل شرکت رایان هم افزا گفت و گویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

ضرورت رتبه بندی سبدگردان‌ها

محمدجواد عشقی نژاد، کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفتگو با هفته نامه اطلاعات بورس به بررسی و تشریح وضعیت سبدگردان‌ها و مشکلات و تعدد آن‌ها پرداخت و عنوان کرد: اگر به اهمیت و سطح و حجم فعالیت آن‌ها در این سال‌ها نگاه کنیم شاهدیم که در دو سه سال گذشته هم تعداد آن‌ها افزایش داشته و هم نقش آن‌ها در بازار سرمایه به معنای واقعی پررنگ‌ شده است، اما در مورد اینکه این شرکت‌ها چه نقشی و چه چالش‌هایی دارند، می‌توان اینگونه گفت که بعد از اتفاقات سال ۱۳۹۹آنچه برای همگان مطرح ‌شد و تقریبا به عنوان یک کلید واژه مورد استفاده اکثر فعالان و حتی سیستم‌های نظارتی و کنترل کننده بازار سرمایه قرار گرفت، این موضوع بود که سرمایه‌گذاران و سهامدارانی که به صورت مستقیم وارد شدند، در زمان ورود مستقیم چه میزان از دانش بازارسرمایه را دارا بودند و در نهایت چه اتفاقی برای آن‌ها رخ داد. در اینجا کمبود حضور و ظهور در بازارسرمایه توسط بازارگردان‌ها آشکار می‌شد، اما نکته‌ای که با آن مواجه شدیم کثرت تعداد مجوزها تا به امروز بوده است.

source

توسط